واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
جان کری :

من احترام زیادی برای فتوای رهبر ایران قائل هستم

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا یکشنبه شب ضمن تبریک سال نو و با بیان اینکه داشتن یک برنامه اتمی صلح آمیز حق ایران است ، گفت: من احترام زیادی برای فتوای رهبر ایران (درباره حرمت داشتن سلاح هسته ای) قائل هستم.
تدبیر24: کری در گفت وگو با صدای آمریکا افزود: ما سال نو را برای همه مردم ایران و ایرانی تبارها، شادباش می گوییم ، فرا رسیدن فصل بهار و سال نو زمان بسیار مسرت بخشی است . زمان نو شدن است و ما امیدواریم به نمادی از نو شدن روابطی رو به تغییر بدل شود و شاید این زمان نه تنها سال نو بلکه لحظه ای در تاریخ باشد از این رو ما همچنان امیدواریم که می توانیم اختلافات میان ایران و آمریکا و جامعه جهانی را به طور مشخص در مورد برنامه هسته ای و دیگر مسایل حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر ما داشتن یک برنامه اتمی صلح آمیز حق ایران است، ما نمی گوییم که این حق را ندارد اما چنین برنامه ای باید بر طبق معیارهای بین المللی باشد و محدودیت و شفافیت هایی را داشته باشد که در دیگر برنامه های هسته ای جهان رایج است.

کری تصریح کرد: من احترام زیادی برای فتوای رهبر ایران (درباره حرمت داشتن سلاح هسته ای) قائل هستم. فتوا پیام مذهبی بسیار مهمی است و وقتی فتوایی داده می شود مردم آن را جدی می گیرند همچنان که ما هم آن را جدی می گیریم اگر چه این در جامعه ما مرسوم نیست .هنر اصلی، تبدیل کردن پیام فتوا به یک درک حقوقی الزام آور به یک تعهد جهانی قابل قبول بین المللی است.

وی اضافه کرد: بنابراین امیدوارم این عملی شود. فکر می کنم این یک نکته آغاز خوب است و من با اوباما هر دو از اینکه رهبر ایران چنین فتوایی صادر کرد استقبال می کنیم. این یک بیانیه مهم است اما حالا نیاز داریم که این فتوا را در قالب یک ساختار قابل درک حقوقی ببینیم که فراتر از یک باور مذهبی و یک فرایند مذهبی باشد. در قالب فرایندی بیشتر غیرمذهبی و سکولار که همه بتوانند معنای آن را بهتر درک کنند.

کری همچنین اظهارداشت: ظریف آدمی صریح و بسیار رک است. موضع حکومت و خود را به خوبی توضیح می دهد. من این را درک می کنم . ما باید راهی به سوی اشتراک مواضع خودمان بیابیم . ما با موفقیت و به شکلی موثر در مرحله اول مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای مذاکره کردیم و او به خوبی دیدگاه هایش را منعکس کرد در پایان ما به توافق نامه معقول و متعادل و متفکرانه دست یافتیم که ما را به سوی تصمیم های نهایی سوق می دهد که طی سه ماه و نیم پیش رو باید گرفته شود زمان می گذرد.

وی خاطر نشان کرد: ما دوره شش ماهه داشتیم که دو ماه و نیم آن گذشته است و انجام تصمیم های بزرگی را پیش رو داریم.

وزیر امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: اگر برنامه هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است ثابت کردن آن به دیگران بایستی بسیار آسان باشد اگر جدیت داشته باشید کار سختی نیست . ما برای رسیدن به این مهم فرمول های مختلفی را در نظر داریم اما نمی خواهم اینجا راه مشخصی را تعیین کنم فقط باید بگویم که ما خواهان پرهیز از رودررویی هستیم.

کری تصریح کرد: ما نمی خواهیم این وضعیت ما را از مسیری که به خواسته هایمان می رساند، دور کند مسیری که ماهیت حقیقتا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تایید می کند.

وی اضافه کرد: باراک اوباما به دیپلماسی با ایران به عنوان گام نخست با ایران متعهد است. حالا برعهده رژیم و مقام ها و رییس جمهوری ایران است که تصمیم بگیرند برای پاسخ دادن به پرسش های جامعه جهانی چه خواهند کرد. این مساله تنها به آمریکا مربوط نیست به همه جامعه جهانی مربوط است.

کری ادامه داد: سازمان ملل متحد چند قطعنامه صادر کرده است و سوال هایی دارد که ایران باید جواب بدهد. این آن چیزی است که ما می خواهیم و تصور نمی کنم پاسخ دادن به این سوال دشوار باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: