واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

بلوط‎ها، آنتی بیوتیک‎های آینده

پژوهشگر بخش تحقیقات گیاه‎پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: بلوط سلاحی قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.

تدبیر24: حامد نظری گفت: بلوط دارمازو یکی از مهمترین گونههای دارویی رشتهکوه زاگرس است که از زمانهای قدیم بهعنوان یک گیاه دارویی شناخته شده مورد توجه بوده است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی است؛ بررسیها نشان میدهد در کشورهای عربی، ایران، هندوستان، مالزی و چین بعد از تولد نوزادان، مادران آنها با گیاه دارویی دارمازو بهطور سنتی مورد درمان قرار میگرفتند تا از بیماریها و آلودگیهای پس از زایمان جلوگیری شود.

نظری ادامه داد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی مثل ضدعفونی کنندگی، آنتی اکسیدانت، ضد دیابت، ضد ترمورین، دارای خواص بیهوشی موضعی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد لاروی و ضد التهابی است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: ترکیب عمده یافت شده در گالهای این گونه(Q. infectoria)، تانن(50 تا 70 درصد) و مقادیر کمی از اسید گالیک و اسید الاجیک است. دیگر استفاده دارویی این گونه، ترشح ترکیبی قندی و شیرین به نام مان بوده که از برگهای Q. infectoria ترشح میشود.

نظری تصریح کرد: قند د-مانوز(D-mannose) خیلی سریع بهوسیله بدن جذب میشود و از طریق دستگاه گوارش به داخل سیستم گردش خون رفته و از کلیهها به داخل مثانه می‌رسد. باکتریe-coli با D-mannose پیوند برقرار کرده که این پیوند اغلب از پیوند آنها با دیواره مثانه قویتر است. کمپلکس تشکیل شده متحرک بوده و با ادرار کردن بهسادگی از بدن دفع میشود. این یک سلاح قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.

این محقق بخش کشاورزی گفت: عصارههای خام این گیاه علیه پوسیدگی دندان دارای عملکرد مثبت هستند. پژوهشها نشان داده، گالها بهطور بالقوه یک منبع غنی از عوامل ضد باکتری هستند که میتوانند در کشف گروههای جدیدی از آنتی بیوتیکهای شیمیایی نتیجه بدهند. این گروههای شیمیایی آنتی بیوتیکها میتوانند همانند عوامل انتخابی برای حفظ سلامتی انسان به خدمت گرفته شوند و همچنین ابزارهای بیوشیمیایی را برای مطالعه بیماریهای عفونی تهیه میکنند.

وی با بیان اینکه بلوطها کمربند امنیت غذایی و پایداری کشاورزی هستند و مانع پدید آمدن روانآب و سبب نفوذ آب در خاک میشوند و تغذیه سفرههای آب زیرزمینی که اصلیترین منبع آبیاری گیاهان است را بههمراه دارد، افزود: همچنین موجب کنترل فرسایش حاصل از روان‌آبها در زمینهای شیبدار میشوند؛ از طرف دیگر بیش از 500 نوع حشره بر روی بلوطها تغذیه میکنند، اگر درخت بلوط حذف شود قطعاً طغیان آفات و حذف زراعت پیش خواهد آمد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: