واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۱۲۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
گزارش تدبیر24 از مناقشات عربستان و قطر

حاشیه خلیج فارس آرام خواهد شد؟

پافشاری قطر بر سیاست خارجی خود و فشار متحدان عربستان سعودی، پرونده ای دیگر برای خاورمیانه را باز کرده است.

تدبیر24: تنش در روابط کشورهای عربستان،امارات و بحرین با قطر چندی پیش وارد مرحله جدیدی شد. این کشورها در اقدامی بی سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند تا جدی بودن اختلاف آنها باقطر پررنگ تر شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر24، این سه کشور پیش تر اعتراض خود را به خاطر حمایت از گروه اخوان المسلمین به قطر ابراز داشتند.تنش در روابط عربستان و امارات وبحرین درپی ادامه حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین به ویژه اخوان المسلمین مصر بعد از سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و روی کار آمدن دولت نظامیان بالا گرفت. مقامات این کشورها علت این تصمیم را پایبند نبودن قطر به مقرراتی که قبلا این کشورها درباره آن توافق کرده بودند عنوان شده است.

اتحاد عمان و قطر برای مقابله با نفوذ عربستان

روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره اختلاف بین قطر با کشورهای عربستان، امارات و بحرین نوشت: هماهنگی هایی جهت مقابله با نفوذ عربستان بر تصمیمات کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.یک منبع آگاه به این روزنامه گفت: از کویت نیز برای حضور در اتحاد قطر و عمان دعوت شد اما این کشور به علت حفظ روابط بسیار نزدیکش با عربستان جانب احتیاط را رعایت می کند

عربستان، اخوان المسلمین را گروه تروریستی اعلام کرد

مسئولان سعودی، گروه اخوان المسلمین را در فهرست سازمانهای تروریستی و افراطی خود قرار داده و هرگونه فعالیت این گروه و یا وابستگی به آن را ممنوع اعلام کردند.

منابع قطری پس از این اقدام عربستان تأکید کردند که با وجود فشارها، قطر سیاستهای خارجی خود را تغییر نمی‌دهد و دوحه صرف‌نظر از هزینه‌ها، به اصول خود پایبند است. خبرگزاری "رویترز" به نقل از این منابع، خاطرنشان کرد: قطر از میزبانی اعضای گروه اخوان المسلمین از جمله "یوسف قرضاوی" که مصر او را در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داده است، دست نمی‌کشد.

تحریمهای عربستان، امارات و بحرین علیه قطر

روزنامه "القًبَس" چاپ کویت نوشت: سه کشور عربستان، امارات و بحرین تلاش می کنند که قطر به هیچ اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت نشود. یکی از موارد تحریم قطر، منع پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز خاک عربستان، امارت و بحرین خواهد بود که این امر خسارت زیادی به دوحه وارد خواهد کرد. این در حالی است که دولت مصر نیز از تحریم قطر استقبال و اخیراً اعلام کرده که تحریم قطر می تواند گامی برای تصحیح سیاست های دوحه باشد.

دیگر منابع خبری نیز اعلام کردند سازمان رادیو و تلویزیون سعودی نیز درپی فراخوانده شدن سفرا، بدنبال بستن دفاتر شبکه تلویزیونی الجزیره قطر درکشور عربستان است. این منابع افزودند: نهادهای مربوطه در عربستان به زودی مجوز فعالیت شبکه الجزیره را لغو خواهند کرد و پیش بینی می شود که امارات و بحرین نیز مجوز فعالیت الجزیره را لغو کنند.

سه ‌شرطی ‌که‌ روابط‌ قطر و عربستان ‌را تیره کرد

روزنامه فیگارو به نقل از منابع آگاه در ریاض خبر داد که عربستان سعودی، سه شرط جدی برای آشتی با قطر تعیین کرده که عبارتند از "بستن شبکه الجزیره"، "بستن مراکز پژوهشی در دوحه" و "تسلیم عناصر اخوان المسلمین به مصر".

به گفته منابع شرکت کننده در نشست های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، تعطیلی کامل "مرکز پژوهش های دوحه" و همچنین "مرکز عربی پژوهش ها و مطالعات سیاسی" با مدیریت "عزمی بشاره" نماینده سابق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را خواستار شده است.

به گزرش خبرنگار ما، این منابع تاکید کردند که سقف مطالبات عربستان در این نشست، به شدت افزایش یافته به طوری که روند تیرگی روابط میان دو کشور رو به فزونی نهاده است، تا حدی که عربستان از همه روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای عربستانی که با شبکه ها و موسسه های رسانه ای قطری همکاری می کنند، خواست به روابط کاری خود با این کشور پایان دهند.

به گفته منابع حاضر در جلسات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ریاض به دوحه هشدار داد در صورت رد این سه شرط، با محاصره ای زمینی، هوایی و دریایی مواجه خواهد شد و با تحریم از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحریم، در منطقه کاملا منزوی خواهد شد.

آیا روابط قطر و عربستان بهبود میابد؟

اظهارات اخیر سعود فیصل وزیر خارجه عربستان از عمق اختلاف بین ریاض و دوحه خبر میدهد؛ فیصل تأکید کرده است تا زمانی که قطر سیاستهای خود را در خصوص مسائل مورد مناقشه دو کشور تغییر ندهد، بحران بین دو کشور به همین صورت باقی خواهند ماند.

از سوی دیگر نیز منابع قطری تأکید دارند با وجود فشارها، قطر سیاستهای خارجی خود را تغییر نمی‌دهد و دوحه صرف‌نظر از هزینه‌ها، به اصول خود پایبند است.

حال باید دید آیا کدامیک از طرفین از مواضع خود عدول میکنند، امیر جوان و تازه به قدرت رسیده قطر یا ملک عبدالله 89 ساله؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
1
0
همه ی اینها نشانه های ظهور است
نظر شما: