واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان

آسان‌ترین راه سخت‌ترین راه

الزام دولت به قطع رابطه یا برخورد‌هایی كه حاكی از تندروی است موثر نیست چنانكه قبلانیز نگاه و سیاست‌های اتحادیه اروپا را تغییر نداده و . . .
تدبیر24: تحت فشار قرار دادن دولت یازدهم توسط برخی نمایندگان مجلس نهم تحت عناوین و بهانه‌های مختلف اتفاق تازه‌ای محسوب نمی‌شود. در طول 8ماه از آغاز به كار دولت یازدهم، برخی از رسانه‌های تندرو و نمایندگان وابسته به یك طیف فكری خاص، به طور مشخص رئیس دستگاه دیپلماسی را آماج حملات سیاسی و جناحی خود قرار داده‌اند. در روزهای آغازین فعالیت مجلس نیز بهانه برخی از رسانه‌ها و نمایندگان تندرو تصویب قطعنامه ضد ایرانی اتحادیه اروپاست.

اما این تعداد از نمایندگان و رسانه‌های همسو با آنها فراموش كرده‌اند كه طول 8سال گذشته قطعنامه‌های متعددی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و برخی مجامع دیگر تصویب می‌شد و دولت مورد حمایت آنها در جهت كاهش این قطعنامه‌های یكسویه هیچ كاری انجام نمی‌داد. بنابراین صدور قطعنامه به دلیل مواضع مغرضانه برخی كشورهای اروپایی رویداد جدیدی محسوب نمی‌شود اما باید دانست ارتباط مستقیمی میان قطعنامه اتحادیه اروپا و مذاكرات هسته‌ای به لحاظ دیپلماتیك برقرار نیست. قطعنامه اتحادیه اروپا خارج از چارچوب مذاكرات هسته‌ای و محصول یك دیدگاه و سیاست خاص در قبال ایران است كه برخی از كشورهای حاضردر اتحادیه اروپا آن را دنبال می‌كنند. تمام كارشناسان و دولتمردان بر این باور هستند كه حل شدن پرونده هسته‌ای یك خواست ملی است.

بنابراین رفتار و اتخاذ سیاست‌هایی كه دستیابی به این خواست ملی را غیر ممكن می‌كند طبعا تصمیم درستی نیست. از آنجا كه قطعنامه اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با گفت‌وگوهای ایران و 1+5 ندارد بنابراین شایسته است نمایندگان مجلس و رسانه‌ها از اتخاذ تصمیمات و سخنانی كه به منافع ملی كشور لطمه وارد می‌كند خودداری كنند. نكته دیگری كه در خصوص برخورد با اتحادیه اروپا شایسته تامل است این كه اختلاف ما با اتحادیه اروپا مساله تازه‌ای در طول روابط ایران با این اتحادیه محسوب نمی‌شود والبته ذكر این نكته خالی از لطف نیست كه نمایندگان محترم بدانند راه‌حل هر اختلافی در دیپلماسی قطع رابطه یا اقدامات قهری نیست.

نمایندگان محترم مجلس باید بدانند در دیپلماسی گفت‌وگو آسان‌ترین راه برای رسیدن به فهم مشترك میان طرفین است بنابراین قطع رابطه با اتحادیه اروپا یا درخواست برای قطع مذاكرات هیچگاه مشكلات میان ایران و اتحادیه اروپا را حل نمی‌كند چنانكه در گذشته نیز تاثیری در رفتار اتحادیه اروپا نداشته است. اكنون ما می‌دانیم كه مردم با رای خود در 24خرداد سال گذشته به طور مشخص نشان دادند كه خواهان گفت‌وگو برای حل مشكلات پیرامون كشورشان و هستند و طبعا استقبال آنها از نتایج گفت‌وگوهای هسته‌ای هم تایید كننده این سیاست است. بنابراین رسانه‌های گروهی و نمایندگان محترم مجلس باید سعی كنند به خواست مردم احترام گذشته و همسوی دستگاه دیپلماسی كشور حركت كنند. همگان آگاهند كه ادبیات جنگ و تندروی در جهان امروز پایان یافته است؛ همانطور كه آقای روحانی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل یادآور شد اكنون زمان گفت‌وگو برای درك متقابل و حركت به سمت صلح است.

در حال حاضر اقدام ناپسند اتحادیه اروپا باید با اقدام دیپلماتیك و البته متناسب، از سوی دولت ایران پاسخ داده ‌شود. الزام دولت به قطع رابطه یا برخورد‌هایی كه حاكی از تندروی است موثر نیست چنانكه قبلانیز نگاه و سیاست‌های اتحادیه اروپا را تغییر نداده و به عقیده بسیاری از كارشناسان در تغییر رفتار مغرضانه اتحادیه اروپا نیز موثر نیست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: