واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۱۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
دکتر محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس

همراهی با دولت ملی و دولت تدبیر

دولت تصمیم دارد هدفمندکردن یارانه‌ها را به‌صورت بهتر و عملی‌تر از گذشته اجرا کند تا آثار و نتایج آن به نفع اقتصاد کلان کشور باشد و جامعه را از مشکلات اقتصادی رهایی بخشد.
تدبیر24: یارانه‌ای که در گذشته به آن سوبسید می‌گفتند یعنی کمک‌هزینه‌ای که به‌دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌وجود می‌آيد. اگر قیمت حامل‌های انرژی مانند گذشته بود که درست نبود، نیازی به پرداخت یارانه نیز نبود. اکنون حامل‌های انرژی گران شده و مقداری گران‌تر نیز خواهد شد. طبیعتا مجریان باید یارانه پرداخت کنند البته به کسی که از نظر دولت مشخص شود یارانه در زندگی‌اش موثر است و به آن نیاز دارد.

اما آیا جمعیت یارانه‌بگیر فعلی که بیش از کل جمعیت ایران است، باید به همین منوال باقی بماند و تعدادی که حقشان نیست، یارانه دریافت کنند؟ مثلا افرادی که فوت شده‌اند و شناسنامه‌شان باطل نشده یا ثبت نشده نیز مشمول دریافت یارانه هستند. دولت باید افرادی که در قید حیات هستند و به‌صورت واقعی فرم‌ها را تنظیم می‌کنند، مشمول دریافت یارانه قرار دهد. موضوع دیگر اینکه دولت چگونه می‌خواهد افرادی که شایستگی دارند را از افراد دیگر جدا کند؟ در مرحله اول دولت تصمیم دارد در فرم‌هایی که در اختیار مردم می‌گذارد و طی آن درآمد افراد مشخص می‌شود تصمیم بگیرد که یارانه به چه افرادی تعلق گیرد. درصورتی که فردی در ماه 10میلیون تومان درآمد دارد اما بازهم متقاضی دریافت یارانه است - هرچند از لحاظ عرفی کار شایسته‌ای نیست و جامعه این را نمی‌پسندد- اما خلاف قانون نیست. تنها زمانی که افراد درآمد واقعی خود را ذکر نکنند، خلاق قانون عمل کرده‌اند. در بودجه سال 93 قانون شده که اگر فردی اطلاعات نادرست ارائه دهد، تا سه برابر مبلغ دریافت‌شده جریمه خواهد شد. با توجه به این مقدمه دولت تصمیم دارد هدفمندکردن یارانه‌ها را به‌صورت بهتر و عملی‌تر از گذشته اجرا کند تا آثار و نتایج آن به نفع اقتصاد کلان کشور باشد و جامعه را از مشکلات اقتصادی رهایی بخشد. لذا بعد از پرکردن فرم‌ها، راه‌هایی برای راستی‌آزمایی وجود دارد که در تمام دنیا مرسوم است.

در مورد مالیات‌ها نیز چنین چیزی تصویب شده که مردم خوداظهاری کنند اما دارایی حق دارد در این زمینه تحقیق کند که خوداظهاری درست است یا خیر که در صورت نادرست بودن، فردی که اطلاعات نادرست ارائه کرده، جریمه خواهد شد. بنابراین دولت این فرم‌ها را در اختیار می‌گذارد، افراد فرم‌ها را پر کرده و افرادی که اقدام به پرکردن فرم‌ها می‌کنند به‌معنای خواستاربودن دریافت یارانه است. به هر دلیلی ممکن است فردی به یارانه نیاز داشته باشد ولی ممکن است که بخواهد این میزان صرف کارهای مهم‌تر و کارهای عمرانی و به حرکت آوردن چرخ‌های به گل نشسته اقتصاد شود. نیاکان ما در این مورد سابقه داشته‌اند. در زمان دولت ملی مصدق، کفگیر دولت به ته دیگ خورد و درآمد کفاف اداره کشور را نمی‌داد. دولت اعلام کرد هرکس مایل است در صورت داشتن پول اضافی می‌تواند به دولت قرض دهد و به‌عنوان اوراق قرضه بانک ملی به افراد رسید می‌داد.

بعد از آن برخی پول‌های خود را پس نگرفتند حال که دولت تدبیر و امید هم ملی و هم اسلامی است با توجه به تجربه نیاکان امید است تا همکاری که در گذشته با دولت دکتر مصدق وجود داشت اینک با دولت دکتر روحانی وجود داشته باشد. بنابراین هم تجربه خوب و موفقی در این زمینه داشته‌ایم و هم قانون بهتر از قانون گذشته و علمی‌تر و کاربردی‌تر است. پس دولت در مرحله اجرایی ابتدا برمبنای فرم پرشده به افراد یارانه پرداخت می‌کند ولی در طول مسیر اقدام به راستی‌آزمایی کرده و کسانی که درآمدشان از حد معمول و معقول بیشتر باشد را مورد مواخذه قرار خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
0
امیدواریم که دولت بتونه تو این زمینه موفق بشه
نظر شما: