واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۱۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
سعید لیلاز :

ضرورت گفتگوی زنده رئیس جمهور با مردم درباره یارانه ها

سعید لیلاز با بیان اینکه باید مبنای هجمه های سنگین به دولت را شناخت، گفت: بخشی از این هجمه ها به دلایل سیاسی و بخشی دیگر به خاطر بی اعتمادی ...
تدبیر24:  استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: به نظر من باید آقای دکتر روحانی در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم درباره یارانه ها گفت و گو کند و توضیح دهد که یارانه انصرافی ها صرف توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد. همچنین باید بخشی از حقایق را به مردم بگوید.مثلا بگوید که سه سال است به بخش حمل و نقل عمومی حتی یک پیچ تزریق نشده و بخش سلامت ایران مدتی است از مرحله فروپاشی عبور کرده است. همچنین باید به مردم بگوید معلوم نیست 700 میلیارد دلار درآمد نفتی کجا رفته است.
 
 سعید لیلاز با بیان اینکه باید مبنای هجمه های سنگین به دولت را شناخت، گفت: بخشی از این هجمه ها به دلایل سیاسی و بخشی دیگر به خاطر بی اعتمادی شکل گرفته به خاطر ناقص اجرا شدن مرحله اول و شکل گیری فسادهای گسترده در کشور است.
 
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار پیام نو ضمن دفاع از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها افزود: خود من به شدت موافق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستم، اما درباره توانمندی بدنه دولت برای ثبت نام و حتی قانع کردن مردم برای انصراف از دریافت یارانه تردید دارم.
 
وی ادامه داد: مثلا قرار است در مدت ۱۰ روز حدود ۲۵ میلیون خانوار را ثبت نام کنند، در حالی که ظرفیت مخابراتی ایران کشش این کار را ندارد. به نظر من اگر دو برابر این مدت برای ثبت نام مردم وقت بگذارند، بهتر است.
 
این اقتصاددان تصریح کرد: طرح دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسیار خوب است و منجر به یک تحول جدی و بنیادین در بخش های سلامت و حمل و نقل عمومی خواهد شد به شرطی که با آرامش و در مدت زمان کافی اجرا شود. ما از دولت می خواهیم که بر سر بند بند اجرای این قانون بایستد تا یارانه ها واقعا هدفمند شود.
 
لیلاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را آزمون جدی برای دولت دانسته و تاکید کرد: موفقیت در این آزمون به عملکرد آقای روحانی بستگی دارد. ما بر خلاف دولت آقای احمدی نژاد، به شعارها و عملکرد اجرایی دولت یازدهم اعتماد کامل داریم و مطمئن هستیم این قانون را به درستی اجرا خواهد کرد.
 
موفقیت روحانی در آزمون های سخت هشت ماهه
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: آقای روحانی در هشت ماه گذشته از آزمون های سخت اقتصادی موفق بیرون آمده است. به طور مثال توانسته قیمت دلار را ۲۵ درصد کاهش دهد. تورم را از ۴۵ درصد به ۱۹ درصد و از همه مهمتر با موافقت رهبری نظام، مذاکرات هسته ای را به نتیجه مطلوبی رسانده که جای تقدیر دارد.
 
سردبیر روزنامه توقیف شده سرمایه در پاسخ به این سوال خبرنگار پیام نو که «دولتمردان باید در حال حاضر چه کاری انجام دهند تا بدبینی مردم به دولت از بین برود»، اظهار داشت: به نظر من باید آقای دکتر روحانی در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم درباره یارانه ها گفت و گو کند و توضیح دهد که یارانه انصرافی ها صرف توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد. همچنین باید بخشی از حقایق را به مردم بگوید. مثلا بگوید که سه سال است به بخش حمل و نقل عمومی حتی یک پیچ تزریق نشده و بخش سلامت ایران مدتی است از مرحله فروپاشی عبور کرده است. همچنین باید به مردم بگوید معلوم نیست ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کجا رفته است.
 
لیلاز افزود: ما سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار خودرو لوکس وارد کرده ایم در حالی که دولت احمدی نژاد در سه سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس نخریده است. آقای روحانی باید به مردم بگوید که می خواهد این تغییرات را ایجاد کند.
 
محتوای گفت و گوی رئیس جهور  
 
این اقتصاددان در ادامه گفت و گو با پیام نو خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی باید در تلویزیون خطاب به مردم بگوید؛ همان فردی هستم که به من اعتماد کردید و رای دادید. در حال حاضر نیز ۸ ماه از عمر دولتم گذشته و پروژه مذاکرات هسته ای را باهدایت و کمک رهبری به پیش برده و موفقیت چشمگیری به دست آورده ام. نرخ تورم را از ۴۵ درصد به ۱۹ درصد رسانده ام و پروژه های دیگر را نیز با کمک و حمایت شما به پیش می برم. اگر رئیس جمهور با ۵۰ درصد از طبقه متوسط و متوسط به بالای جامعه حرف بزند، می تواند برای انصراف از دریافت یارانه قانع شان کند. آقای روحانی باید به مردم بگوید که سال ۹۲ یعنی سیاه ترین سال اقتصاد ایران را بدون کسری بودجه به پایان رسانده تا مردم در جریان موفقیت ها قرار گیرند و اعتماد مجددی به دولت داشته باشند.
 
وی افزود: مردم باید بدانند به ازای هر ۱۰ میلیون نفری که از دریافت یارانه انصراف می دهند، می توان سالی ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس وارد حمل و نقل عمومی کشور کرد. ۱۵ هزار دستگاه رقم قابل توجهی است، زیرا در حال حاضر کل اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی ۲۰ هزار دستگاه است.
 
سهم دولت احمدی نژاد در خرابی اقتصاد ایران
 
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، خرابی های اقتصاد ایران را متوجه دولت احمدی نژاد دانست و گفت: ۸ ماه از عمر دولت آقای روحانی گذشته و انصافا در این مدت فقط توانسته بخشی از خرابی های به جا مانده از دولت قبل را ترمیم کند و اقتصاد ایران را از لبه پرتگاه نجات دهد. ما گزینه ای غیر از راهی که آقای روحانی می رود نداریم، زیرا راه های دیگر منجر به فروپاشی اقتصاد کشور می شود. البته نقد جدی به عملکرد بدنه دولت در توزیع سبد کالا وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است. انتقاد ما هم این است که بدنه دولت در بسیاری از زمینه ها توان پیشبرد برنامه های دولت را ندارد و رئیس جمهور باید برای اصلاح و تقویت این سیستم کاری اساسی انجام دهد.
 
نجات اقتصاد ایران از پرتگاه
 
لیلاز یادآور شد: سال ۹۰ مصاحبه ای با سایت دیپلماسی ایرانی انجام دادم و گفتم ایران به زودی به سرنوشت یونان دچار می شود که شما در حال حاضر می بینید به همانجایی رسیده ایم که یونان رسید. این راهی بود که دولت قبل رفت و اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه رساند، اما خوشبختانه دولت یازدهم توانست این روند را متوقف کند و اقتصاد ایران را از لبه پرتگاه نجات دهد.
 
به گفته این اقتصاددان، مسیر فعلی دولت نیز مسیر تحمل رنج، ریاضت، کنترل مصرف و تلاش برای رونق اقتصادی و افزایش تولید است که پروسه ای طولانی مدت است.
 
منشاء بی اعتمادی مردم به دولت
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، افزایش سرسام آور تورم و بی اعتمادی فعلی مردم را ناشی از اجرای ناقص مرحله اول هدفمندی یارانه ها دانست.
 
مشکل اصلی اقتصاد ایران
 
وی با اشاره به اینکه «مشکل اصلی اقتصاد ایران در جای دیگری غیر از هدفمندی یارانه ها است که تقصیر آن نیز به گردن دولت گذشته است»، گفت: در هشت سال گذشته هیچ نوع سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصاد کشور صورت نگرفته و نرخ بهره وری منفی شده که نوعی فاجعه به حساب می آید. مهمترین چالش نیز فسادهای گسترده اقتصادی است که تمدن ایران را باخطر مواجه کرده است. این بزرگترین چالش فعلی است که شاید به دلیل ترس، هیچکس درباره آن حرفی نمی زند.
 
لیلاز در پایان گفت: به نظر من فساد اقتصادی و اختلاس های گسترده می تواند تمدن ایران را نابود کند، اما متاسفانه کسی به آن فکر نمی کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
0
1
اون مبلغ 45 هزار تومن معلوم نیست چطوری محاسبه شده ! روی چه حسابی وقتی در آمد دولت از آزاد سازی نصف مبلغ پرداختی هست پس این مبلغ مشکل داره شما باید اون رو درست کنید ! 45 تومن رو نصف کنید به همه هم می توانید یارانه بدهید !
نظر شما: