واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
مهدی محتشمی کارشناس سیاست خارجی

قطعنامه پارلمان اروپا تشریفاتی است

رئیس‌جمهور نیز با اشاره به موضع دولت در قبال قطعنامه فاقد ارزش پارلمان اروپایی، مستمسک قرار دادن آن را برای هیاهو و طرح نقدهای سیاه علیه دولت در حوزه سیاست خارجی نادرست ارزیابی کرد.
تدبیر24: قطعنامه‌های قبلی پارلمان اروپا در قبال ایرانی در خصوص موضوعات مختلف از جمله موضوعات حقوق بشری ذکر شده و در ملاحظاتی که پس از مقدمه آمده نکاتی قابل توجه وجود دارند. اساسا مصوبات پارلمان اتحادیه اروپا تشریفاتی است و در اتحادیه اروپا نیز لازم‌الاجرا نیستند. زمانی که در اتحادیه اروپا چنین مصوباتی لازم‌الاجرا نیست اعضای غیر از اتحادیه اروپا نیز به این قطعنامه توجهی نمی‌کنند و مسلما از طرف آنها اجرا نخواهد شد.

اما قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا را می‌توان یک بیانیه سیاسی دانست که هدف آن چیزی جز فشار آوردن به ایران نیست. تصویب چنین قطعنامه‌هایی نه تنها به کشور ایران فشار وارد می‌کند بلکه برای دیگر کشورها و خود اتحادیه اروپا هم موانعی را به وجود خواهد آورد. زمانی که استقبال بسیاری از جانب کشورهای اتحادیه اروپا، غرب و دیگر کشورها در جهت گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف وجود دارد، این قطعنامه تنها موجب محدودیت در اهداف آنها خواهد شد.

پارلمان اتحادیه اروپا برای اولین بار نیست که علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند و مسلما برای آخرین بار نیز نخواهد بود و تنها مصوبه‌ای است که اروپا را محدود خواهد کرد و مسلما باعث وارد شدن فشارهای سیاسی به کشورها خواهد شد و کمکی به توسعه مناسبات ایران با غرب نخواهد داشت و حرکت در این مسیر را کند خواهد کرد. صدور چنین قطعنامه‌هایی با اینکه لازم‌الاجرا نیستند اما بر دولت‌ها هم فشار خواهد آورد و باعث به وجود آمدن دستاویزی برای مخالفان داخلی و خارجی کشورها خواهد شد تا بتوانند از این طریق بر دولت فشار بیاورند و به اهداف خود برسند.

رئیس‌جمهور نیز با اشاره به موضع دولت در قبال قطعنامه فاقد ارزش پارلمان اروپایی، مستمسک قرار دادن آن را برای هیاهو و طرح نقدهای سیاه علیه دولت در حوزه سیاست خارجی نادرست ارزیابی کرد.کشورهای موجود در اتحادیه اروپا با توجه به فضایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در 24خرداد به وجود آمد مایل به گسترش روابط خود با ایران شدند و اکنون فشارهای سیاسی پیش روی آنها قرار دارد. از آنجا که قطعنامه پارلمان اروپا حتی در این اتحادیه لازم‌الاجرا نیست تنها می‌توان آن را اقدامی تبلیغاتی و پرهیاهو دانست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: