واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

این قاره کوچک سینما ندارد!

شهرستان «شاهرود»، هر ساله دانشجویان بسیاری را می‌پذیرد و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ی دارد زیرا حد فاصل دوگونه آب و هوایی، خشک و کویری در جنوب و مرطوب و پر باران در شمال قرار گرفته است و به همین دلیل قاره کوچک نامیده می‌شود اما همین قاره کوچک از داشتن سینما محروم است!
تدبیر24: تنها سینمای این شهر حدود چهارسال است که به علت فرسودگی بسته شده است، پیش از این هم مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری گفته بود؛ باید تدبیری برای راه‌اندازی دوباره سینمای این شهر به کار گرفته شود زیرا سینما تفریحی سالم برای جوانان بوده و با پرکردن اوقات فراغت، از بسیاری معضلات جامعه جلوگیری می‌کند.

سینما «پیام» که تنها سینمای شهرستان «شاهرود» است به دلیل عدم استقبال تماشاگران در شهریور سال 89 تعطیل شد اما یکی از جوانان سینمادوست این شهر معتقد است، سینمای شاهرود بسیار قدیمی بود و صندلی‌های بدی هم داشت، به همین دلیل تعطیل شد، با این حال برای من و دوستانم که به فیلم علاقه داریم کافی بود اما در حال حاضر این سینما متروکه شده است.

تنها سینمای «شاهرود» در مهرماه سال 83 بعد از چهار ماه تعطیلی با اکران فیلم «مهمان مامان» دوباره بازگشایی شد و به گفته مدیر سینما در آخرین سانس‌های نمایش فیلم به طور متوسط بین پنج تا 15 نفر برای دیدن فیلم به سینما می‌آمدند. این سینما 550 صندلی دارد که در سال‌های گذشته،تماشاگران 50 صندلی آن را در هر سانس استفاده می‌کردند.

دختر 26 ساله‌ای که ساکن شاهرود است، می‌گوید: هیچ تفریحی در شاهرود نداریم و مجبوریم اوقات فراغ‌تمان را در خانه بگذرانیم یا برای دیدن پاساژها و مغازه‌ها در خیابان اصلی شهرقدم بزنیم. دوسال است که به سینما نرفتیم، یکبار هم برای دیدن فیلم «میم مثل مادر» با دوستانمان تا شهرستان گنبد رفتیم، گرچه سینمای آنجا هم قدیمی بود اما حداقل باز بود.

در اردیبهشت ماه سال 1391 جلسه‌ای با حضورمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و مدیر سینما «پیام» شاهرود برگزار شد تا این سینما پس از 2 سال رکود و تعطیلی، فعالیت خود را از سر بگیرد و پس از مساعدت و ارائه راهکار مناسب و همچنین پس از تصویب کمیسیون فنی، ایمنی و مرتفع نمودن نقص‌های موجود،این سینما بازگشایی شود.

در حال حاضر بسیاری از فیلم‌ها در دانشگاهای این شهر اکران می‌شود که دانشجویان نیز استقبال خوبی از آن می‌کنند.

13 اسفندماه سال 1392 فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهرود در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی این شهرستان به نمایش درآمد که در راستای آشنایی دانشجویان با فیلم‌های سینمایی برتر کشور در عرصه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در محیط دانشگاه انجام شد! و تنها در یک سانس با استقبال پرشور دانشجویان این دنشگاه مواجه شد.

اکران فیلم‌های روز کشور در این شهرستان در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و از ابتدای سال تاکنون، چهار فیلم سینمایی برتر کشور برای دانشجویان در این دانشگاه پخش شده که با استقبال پرشور دانشجویان همراه بوده است، این درحالی است که این شهرستان هنوز یک سینما هم ندارد!

یکی از دانشجویان هم از نبود سینما در شاهرود شکایت می‌کند و می‌گوید: «با آن که به سینما علاقه بسیار دارم اما به دلیل نبود سینما در این شهر از نعمت فیلم دیدن محروم هستیم و هربار که به تهران می‌روم، فیلم‌ها روی پرده را می‌بینم.»

یکی از جوانان شاهرود می‌گوید: «متاسفانه، من به خاطر شغلم چند سالی ست که در شهر دیگری هستم، اما هر بار که به شاهرود می‌آیم و سینمای تعطیل "پیام" را می‌بینم، واقعا تاسف می‌خورم و ناراحت می‌شوم. چون سینما و بطور کلی هنر و سطح استقبال از آن به نوعی نشانگر پویایی، تمدن و فرهنگ یک جامعه است .من کاری با بی کیفیتی فیلم‌های اکران شده و بحث‌های جانبی آن ندارم، البته اینجا هم مردم مقصرند و هم مسئولان فرهنگی شهر. مردم شاهرود از اینکه گاهی به خوبی از سینما استقبال نمی‌کنند و سینما رفتن رو یک نوع پول هدر دادن می‌دانند اما مسئولان به خاطر اهمیت موضوع باید از این اماکن فرهنگی حمایت کنند تا سرپا بمانند.»
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: