واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
سعيد معيدفر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

رقبا قصد زمين زدن دولت را دارند

رقباي دولت جديد، قصد زمين زدن دولت را دارند تا به مردم بگويند شما اشتباه کرديد و الان تاوان پس مي‌دهيد. اما مايوس کردن مردمي‌که سرمايه اجتماعي هستند مي‌تواند آثار خطرناکي براي آينده کشور داشته باشد و . . .
تدبیر24: اگر قبل از انتخابات‌، يک فضاي پرشور و با نشاط داشتيم، مي‌توانست نشان دهنده وجود سرمايه اجتماعي و اعتماد براي انتخابات باشد و سبب تحکيم شود. اما همان زمان حاکميت خيلي علاقه‌اي براي اين شور و نشاط نداشت و هم اينکه جامعه دچار فرسودگي در سرمايه اجتماعي به دليل اتفاقات گذشته شده بود.متاسفانه مردم پاسخ خود را از اعتماد به دولتمردان گرفته بودند، بنابراين کسي منتظر اتفاق ويژه نبود تا اينکه در آستانه انتخابات يک احساس به وجود آمد و در چند روز آخر باقي مانده به انتخابات مردم با ترديد به پاي صندوقهاي راي رفتند.

البته ناگفته نماند که بخش عمده کساني که در انتخابات اين دوره شرکت کردند از شهرها و روستاها بودند و بيشترين آراي آقاي روحاني هم مربوط به همين مناطق بود. متاسفانه در کلان شهرها ميزان مشارکت مردم پايين بود و طبقه متوسط شهري که سرمايه بزرگي براي يک کشور هستند در اين انتخابات حضور چنداني نداشتند. طبقه متوسط در دوره‌هاي دولت نهم و دهم، به شدت آسيب ديد و اعتماد خود را از دست داد البته اين موضوع از ميانه دولت هشتم پيش آمد. در هر جامعه‌اي طبقه متوسط پيشتاز در فعاليتهاي اجتماعي است، اما در انتخابات گذشته اين گروه با يک پارامترها و فضاي خاص به انتخابات رفتند.

حتي برخي تصور مي‌کردند راي آنها تاثيري ندارد اما اگر راي ندهند، شرايط کشور به خطر مي‌افتد. برخي مسئولان هم اعلام کردند اگر به نظام راي نمي‌دهيد به کشور راي دهيد و همين ادبيات باعث حضور مردم شد. در دولت گذشته مردم شهرهاي کوچک تصور مي‌کردند شرايط آنها بهتر مي‌شود که نشد براي همين برخلاف نظر دولت دهم به آقاي روحاني راي دادند. به نظر مي‌رسيد بعد از انتخابات و به دست آوردن نتيجه اي که مورد نظر مردم بود اوضاع تغيير کند و مردم انتظار داشتند که در زندگي اجتماعي، شرايط زندگي، تعاملات اجتماعي فضاي دوستي، همبستگي و اعتماد شکل گيرد.حاکميت خيلي از اين موضوع استقبال نکرد تا اين فضا شکل گيرد.به نظر من جشن بعد از انتخابات پيام خوبي براي مسئولان بود که به فکر آشتي ملي باشند و شرايطي ايجاد کنند که اعتماد از دست رفته بازگردد اما من فکر مي‌کنم جريانهايي ضد اين تحولات پيش آمد که خواستار دوام منافع خود بودند.

اين گروه که بقاي خود را در استمرار شرايط قبل مي‌دانستند تلاش کردند اين موفقيتها به دست نيايد و مردم احساس بيهودگي کنند.الان ديديم که چه مشکلات و موانعي در دولت آقاي روحاني پيش آمده، نمايندگان بيشترين سوالها را از وزيران دولت مي‌کنند و از آن طرف آشتي ملي، آزادي زندانيان سياسي و تحرک دانشگاهها هم به وجود نيامده است. در حوزه سياست داخلي ما شاهد کمترين تغييرات بوديم و براي همين الان ياس و نااميدي مردم بيشتر شده است. من پيش‌بيني مي‌کنم اگر دولت اقدامي‌نکند و ترديدها را از بين نبرد و تا اميد را به جامعه بازنگرداند شرايط بدتر هم مي‌شود. متاسفانه رقباي دولت جديد، قصد زمين زدن دولت را دارند تا به مردم بگويند شما اشتباه کرديد و الان تاوان پس مي‌دهيد. اما مايوس کردن مردمي‌که سرمايه اجتماعي هستند مي‌تواند آثار خطرناکي براي آينده کشور داشته باشد و فضاي بي تفاوتي را به وجود آورد.

الان رقباي دولت، با اتفاقاتي که در زمينه سبد کالا و ثبت‌نام يارانه افتاد خوشحال هستند. به نظر من اين بي‌اعتمادي و ياس مردم توسط دولت جديد ايجاد نشده و حاصل 8 سال اقدامات دولت گذشته است، چون اين دولت يک کشور ورشکسته را تحويل گرفت که در بدترين شرايط بين‌المللي و اقتصادي بود. براي جبران اين خرابي‌ها نياز به يک عزم ملي است، تمام گروه‌هاي اجتماعي و انديشمندان و مردم بايد از اين وضعيت احساس نگراني کنند چون دير يا زود دود آن به چشم همه مي‌رود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: