واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
گزارشي از كنسرت اخير گروه موسيقي «پالت»

موسيقي تلفيقي با آقاي بنفش

تدبیر24:چند سا‌لي است كه موسيقي تلفيقي راهي نو در خلق آثاري متفاوت پديد آورده است. اين موسيقي كه به تلفيق دو يا چند سبك موسيقي يا ...

تدبیر24:چند سا‌لي است كه موسيقي تلفيقي راهي نو در خلق آثاري متفاوت پديد آورده است. اين موسيقي كه به تلفيق دو يا چند سبك موسيقي يا موسيقي ملل با يكديگر گفته مي‌شود، اگر چه در غرب متولد شد، ولي در چند سال اخير جاي خود را در ميان مخاطبان ايراني باز كرده است. هنرمندان و گروه‌هاي موسيقي زيادي در اين راه گام برداشتند كه خيلي از آن‌ها نتوانستند حتي مخاطبان جدي را جذب كنند، چه برسد به مخاطب عام. يكي از گروه‌هاي موفق در اين عرصه گروه پالت است كه در مدت زمان اندكي توانسته طرفداراني براي خود دست و پا كند؛ به صورتي كه بليت‌هاي كنسرت اخيرشان طي دو روز به فروش رسيد. همين امر كه گروه موسيقي‌اي توانسته با موسيقي‌اش، كه با آنچه در بازار موسيقي پاپ اين روزهاي ايران رايج است زمين تا آسمان فاصله دارد، هم در فروش آلبوم موسيقي و هم در برگزاري كنسرت چنين موفق عمل كند، اتفاق مباركي در فضاي موسيقي ايران است. روزبه اسفندارمز (كلارينت)، داريوش آذر (كنترباس)، كاوه صالحي (گيتار)، مهيار طهماسبي (ويلن‌سل) و اميد نعمتي (خواننده) عضو گروه‌ پالت هستند. در كنار اين هنرمندان، سردار سرمست (ملوديكا) و امين طاهري (دارمز) اين گروه را همراهي مي‌كنند.

به هر ترتيب، اين روزها در سالن برج آزادي اين گروه در حال برگزاري چند كنسرت است. ما موفق شديم در يكي از نخستين اجراهاي اين گروه حاضر شويم. هر چند اجراي دو سئانس در يك روز كار دشواري است كه به ندرت در موسيقي حرفه‌اي توصيه مي‌شود، با وجود اين، ما كه در سئانس دوم شاهد اجراي اين گروه بوديم در بين اعضاي آن نشاني از خستگي نيافتيم. اجرا با نيم ساعت تأخير آغاز شد و طبق برنامه كه قرار بر اجراي قطعات آلبوم «آقاي بنفش» بود، اميد نعمتي ترانه «خسرو و شيرين» را به عنوان نخستين قطعه بخش اول اجرا كرد. چند هفته پيش كه در اين سالن براي حضور در اجراي گروه «كماكان» رفته بودم -گروهي كه «مهدي ساكي» كه دو ترانه نيز با گروه پالت اجرا كرده، ظاهرا آن را رهبري مي‌كند- آنقدر صدابرداري ضعيف و صداها ناهنجار بود كه مخاطب را آزار مي‌داد. با وجود اين، رضا فرهادي، صدابردار گروه پالت، حداقل از عهده قطعات آرامي كه در آن درامز حجم صداي سازهاي ديگر حتي صداي خواننده را با صداي بالا تحت تأثير خود قرار نمي‌داد، به خوبي برمي‌آمد. «يادگار دوست» از ترانه‌هاي محبوب اين گروه، قطعه بعدي بود كه با تمپويي بالاتر نسبت به قطعه ضبط شده در آلبوم اجرا شد و جمعيت را به وجد آورد. پس از آن، اميد نعمتي از مهدي ساكي خواست به صحنه بيايد تا ترانه «مثلث» را اجرا كنند. ثانيه‌هايي از اجرا نگذشته بود كه اميد نعمتي اجرا را قطع كرد و از رضا فرهادي خواست كه صداي گيتار را بر روي مانيتور روي صحنه داشته باشد. پس از آن، كيفيت صدا به مراتب بهتر شد. اين قطعه كه تمام شد اميد از ندا نصر،‌ طراح لباس گروه، اجازه خواست تا كتش را دربياورد، پس از او نيز كاوه صالحي، گيتاريست گروه اين درخواست را تكرار كرد. سپس اميد نعمتي صحنه را ترك كرد تا گروه، قطعه بي‌كلام «آقاي بنفش» با چهار ساز گيتار، كلارينت، ويلن‌سل و كنترباس اجرا كند. ترانه «بعدي درس علوم» بود كه با شعر خيام همراه است.
پس از 15 دقيقه استراحت، گروه به روي صحنه بازگشت تا بخش دوم را اجرا كند. مهدي ساكي، گروه را در قطعه اول با گيتار همراهي كرد و ترانه‌اي به عربي خواند كه پيش‌تر در كنسرت گروه كماكان نيز آن را اجرا كره بود؛ البته اين كجا و آن كجا! حضار از گروه درخواست اجراي ترانه‌هاي ديگر گروه براي مثال «هزارتا قصه» داشتند كه او با اعلام قطعه «والس شماره يك»، يكي ديگر از قطعات شنيدني اين گروه، را اجرا كرد. قطعه بعدي، ترانه‌اي به تركي بود كه ميثم شيخي آن را اجرا و شقايق صادقيان با فلوت ديگر نوازندگان را همراهي كرد. «باز باران»، از ديگر ترانه‌هاي محبوب گروه پالت، قطعه بعدي كنسرت بود كه كاوه صالحي گيتاريست گروه آن را به كردي خواند.
در مجموع، گروه پالت در اين كنسرت، اجراي قابل قبولي ارائه كرد. هر چند كارشان مي‌توانست بهتر از اين باشد، ولي نسبت به اجراهاي ديگر، اين اجرا قابل دفاع بود. يكي از انتقاداتي كه مي‌توان به كار گروه گرفت، تراكت يا بروشور كنسرت است كه در آن توضيحي درباره قطعات ارائه نشده بود.
در آخر بايد از تلاش‌ دست‌اندركاران مجموعه فرهنگي و هنري آزادي سپاسگزاری كرد كه حمايت از گروه‌هاي جوان و متفاوت موسيقي را در دستور كار خود قرار داده‌اند. با اين حال، به نظر مي‌رسد سالن اين مجموعه، نه به لحاظ فني قابليت برگزاري يك كنسرت موسيقي استاندارد را داشته باشد و نه توان پاسخ‌گويي به حجم مخاطبان گروهي چون پالت، تا اين گروه مجبور به برگزاري دو سانس در يك روز نباشد. اميدواريم مسئولان ديگر، سياست حمايت از گروه‌هاي جوان و مستقل موسيقي را در نظر داشته باشند، تا شاهد پيشرفت هر چه بيشتر موسيقي ايران باشيم.


منبع:قانون

كميل انتظاري

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: