واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۳۳۷۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
مهدي آيتي فعال سياسي اصلاح طلب و نماينده مجلس ششم

قصد تندروها از تندروي چيست؟

تندروها فكر مي كنند كه مي توانند با گروكشي از طريق نفوذ خود در حوزه هاي بالادست قدرت، قسمتي از حاكميت را به سمت خويش برگردانند.
تدبیر24: افزايش هجمه به دولت و سياست تنش زدايي خارجي توسط نيروهاي تندروي اصولگرا از چند منظر قابل تفسير و تحليل است. يك منظر آن را مي توان تلاش اين طيف ها براي گرفتن چيزي كه «حق» از دست رفته خود در 24 خرداد مي دانند دانست. اتفاق مهمي كه در انتخابات 24 خرداد افتاد در حقيقت شوكه شدن طيف هاي تندروي محافظه كاران بود. آنها انتظار داشتند كه با توجه به نفوذ و تاثيرشان بر حلقه هاي بالادستي قدرت سياسي در فرداي 24 خرداد شاهد نتيجه ديگري باشند.

به نظر مي رسد كه بعد از آن تاريخ چيزي كه بيش از آشكار شدن كميت پايگاه اجتماعي آنان را درگير خود كرده است، مساله پذيرش گفتمان و روش سياست ورزي آنها در سطوح بالادستي قدرت باشد. محافظه كاران تندرو به دليل نداشتن جايگاه اجتماعي همواره تلاش كرده اند تا با برهم زدن قواعد عمومي رقابت سياسي، بازي را به نفع خود تمام كنند.

در ماه هاي منتهي به 24 خرداد نيز اين تلاش وجهي پررنگ تر و بارزتر به خود گرفت كه نماد آن را شايد بتوان حوادث 22 بهمن شهر قم معرفي كرد. مجموعه اتفاقات بين انتخابات مجلس نهم تا رياست جمهوري يازدهم دو چيز را نشان مي دهد: يكي اينكه محافظه كاران تندرو بر روش كلاسيك سياست ورزي خود تاكيد دارند و با اطمينان از ثمربخش بودن اين روش در پي تغيير تاكتيك نيستند.

دوم اينكه آنها جريان هاي سنتي اصولگرا را به عنوان رقباي اصلي خود شناسايي كرده بودند و اصلافكر نمي كردند كه امكاني براي بازگشت طيف هاي اصلاح طلب و معتدل به قدرت وجود داشته باشد. 24 خرداد تمام اين زمينه چيني حداقل سه ساله را به باد داد. به عبارتي بعد از آن تندروها ماندند با يكي از ضعيف ترين پايگاه هاي اجتماعي- سياسي در ايران و روشي كه امكان تغييرش با توجه به تربيت گفتماني اين پايه ها در كوتاه مدت امكان ندارد. در اين شرايط به نظر مي رسد تندروها فكر مي كنند كه مي توانند با گروكشي از طريق نفوذ خود در حوزه هاي بالادست قدرت، قسمتي از حاكميت را به سمت خويش برگردانند.

اين اتفاق مشخصا انتخابات مجلس دهم را نشانه رفته است. تندروها اگر در جريان انتخابات سال 96 نيمه دوم بازي با ائتلاف تازه شكل گرفته اعتدال – اصلاحات را ببازند و از فضاي سياسي و قدرت رسمي خارج شوند. از ياد نبريم كه اكنون آنها به واسطه حضور در قدرت رسمي امكان استفاده از برخي تريبون ها را دارند و اين امكان در صورت باخت انتخاباتي آنها محدود مي شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
4
احسنت
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
6
درود بر مهندس ایتی که با تحلیلی واقع بینانه حد و مرز تندرو ها را مشخص نمودند اما جای این تامل است که اقای دکتر روحانی با شعار اعتدال که در پیش گرفته است بسیاری از تندروهای افراطی خود را قاطی میانه روها و اعتدالیون قرار داده اندکه قصد دارند پستهای کلیدی را بدست گیرند منجمله فرمانداری ها یا معاونین یا بخشداریها بخاطر اینکه در انتخابات مجلس بعدی اهدافی دارند که مجلس را بدست گیرند ولی افرادی که در ستادهای انتخاباتی تدبیر و امید از جان و دل مایه گذاشته اند از گردونه حذف شوند واین برمی گردد به بزرگترین اشتباه دکتر روحانی در انتخاب وزیر کشور که صرفا کلید گذاشته برروی نیروی وزارت کشور که پستهای کلیدی منجمله استانداری و فرمانداری ها را بدست بگیرند و این را باید خاطر نشان کرد که انتخاب فرماندار سرنوشت یک دولت رقم می خورد چون در انتخاب تمام نیروها و مدیران دستگاههای دولتی نشات گرفته میشود با نطر فرماندار و بواسطه این موضوع باید حواسمون جمع باشد که بازی را به این سادگی نبازیم زیرا نمونه بارز انرا در شهر های کوچک میتوان مشاهده کرد که نمایندگان کنونی مجلس که اصلا در خط روحانی نبودند دارند چنین حربه هایی بکار میبندند که جلوی استاندار می ایستند تا نیروی معرفی کنند که درجبهه اعتدال نبوده و اهداف خودشان را دنبال نمایند حال جای این سوال است که نزدیک به 9 ماه از دولت تدبیر و امید می گذرد ولی هنوز بسیاری از مدیران کل و فرمانداریهای دولت احمدی نزاد سر کارنند . بالاخره مردم در 24 خرداد به تغییر رای دادند نه به تحمل ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
7
0
هدفشون یک چیزی تو مایه های تندروی شما در مجلس ششم بود
شما که خودت افراطی هستی دیگه چرا؟
پاسخ ها
امیر مهدی
| Iran (Islamic Republic of)
در جواب ناشناس باید عرض کنم که اگر افراط در احقاق حق ملت,گناه مهندس آیتی بوده, کاش اصولگرایان هم به جای افراط در گرفتن شیرینی , کمی هم در احقاق حقوق ملت افراط میکردند!!
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
1
1
اگردوستان این را می دیدن هرگز وارد این بازی سیاسی درشهرهای کوچک نمی شدن که امروز هم از مردم بخورند هم ازدولت حال که همه شدن به ظاهر تدبیر وامید ودولت واقان دوستان را بخاطر بی اتنا یی به رای مردم خانه نشین کرد استاندارانی انتخاب نموده است ظاهران استاندار دولت تدبیر است ولی عملان احداف دولت قبلی را انجام می دهد اگر می خواهیم همین دور باشیم خوب است اگر مجلس مد نظرماست چرا دولت فکری واحترامی به مسولین ستادهای خود درشهرستانها نمی کند که مورد بی مهری قرارگرفته اند درخاتمه جناب اقای روحانی ازطلا گشتن ÷شیمان گشته ایم مرحمت فرمود مارا مس کنید ولی این جواب محبتهای ما نبود روزی رایاد اورید که کسی جرعت نام شمارادر شهرهای مثل بشرویه خاسان جنوبی نداشت حال که همه تدبیر وامید هستند ما مزدی نمی خواهیم ولی دوست داشتیم کسی به حرفهامان گوش می دادچرا چون مردم این همه کچ خولقی ها را از چشم مادر شهرهای کوچک می بینند به نظر من جای کسی که همراه ددولت نباشد مانند خدمتگذار در دولت معنی ندارد
مهدی رزاق زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
2
جناب دکتر روحانی..با این سیاست انتصاب وزیر و استانداران..ره به ترکستان است..شما با دست خود مسیر را برای ریاست جمهوری دوستان شهردار در چهار سال بعد مهیا میکنید..تدبیر تدبیر تدبیر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
4
انتشار صحبت های مهندس آيتی واقعا به من انرژی ميده.
omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
3
Good
مهمان
|
United States of America
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
1
2
اولا اصلاحات هيچ ربطي به دولت فعلي نداره . همونطور كه از اسمش پيداست يعني انجام كارهايي كه باعث اصلاح و پيشرفت امور بشه نه حركات لاك پشتي .ما كه نه تغيير ديديم و نه تحول . بايد اشكالاتمون رو قبول كنيم و درصدد رفعش بربيايم .اصلاحات مثل سالهاي قبل همچنان در سايه است .
امیرمهدی ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
2
درود بر جناب مهندس آیتی که به حق باعث افتخار ملت ایران هستند و پایگاه مردمی بسیار بالایی هم در کشور,خصوصا سرزمین بزرگ خراسان دارند.
وجود بزرگانی چون ایشان از خاندان اصیل و متدین و دانشمندپرور,باعث دلگرمی برای ملت است.
امیدواریم ازین مرد آزاده,آگاه , متدین و نابغه سیاست بیشتر بشنویم و در مسئولیت های درخور.
ثمن
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
1
سلام تدبير
قصد تندروها فقط دستيابي به بيت المال بوده وهست. ميخوان با اعمال نفوذي كه دارند به مقاصد اقتصاديشون برسند. خدا را شكر كه توي اين 8 سال نقاب از صورت همشمون برداشته شد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
0
0
آقاي مهندس شما بايد ترمز تندروها را بكشيد.
omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
0
Merci
نظر شما: