واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

استقبال سرد از ترانه تیم ملی

«شنیده شود بلکه پسندیده شود.» شاید رونمایی از سرود تیم‌ملی ایران برای جام‌جهانی 2014 با اندکی تغییر، مصداق بارز همین عبارت «باز شود، دیده شود، بلکه پسندیده شود» باشد.
تدبیر24: یک‌ماه به برگزاری مسابقات جام‌جهانی 2014 در برزیل مانده است؛ مسابقاتی که دیگر تنها به دلیل رقابت‌های ورزشی همه‌گیر نیست و تب‌وتاب و حاشیه‌های اطراف آن‌هم مردم بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است. تیم‌ملی کشورمان نیز پس از صعود به جام‌جهانی این‌روزها در اردوی تمرینی خود در اتریش به‌سر می‌برد اما آمادگی برای شرکت در این رقابت‌ها تنها به تمرینات آمادگی و اردوهای خارجی برنمی‌گردد. یکی از بخش‌های جانبی که می‌توان گفت تمام کشورهای حاضر در جام‌جهانی را مشغول می‌کند و به فرهنگ و هنر نیز پیوند می‌خورد، نحوه حضور یک ملت در میان کشورهای دیگر است که یکی از نمونه‌های آن ساخت ترانه‌ تیم‌ملی است.

ترانه امسال تیم‌ملی ایران را احسان خواجه‌امیری، یکی از معروف‌ترین خوانندگان پاپ خوانده و آهنگسازی کرده است. روزبه بمانی ترانه‌سرایی، بهروز صفاریان و فرشاد حسامی تنظیم، همایون نصیری نوازندگی پرکاشن و میلاد درخشانی نوازندگی تار و سه‌تار آن را برعهده داشته‌اند. این ترانه «دروازه‌های دنیا» نام گرفته و در مراسمی رسمی که یکشنبه، 22 اردیبهشت در سالن اجلاس سران با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد و علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال برگزار شد، مورد رونمایی قرار گرفت.

درحال حاضر هم «دروازه‌های دنیا» روی سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفته است تا آنها که امکان شرکت در مراسم رونمایی را نداشته‌اند، این آهنگ را بشنوند. هرچند هنوز نظرات رسمی در مورد این ترانه اعلام نشده است اما طبق معمول واکنش‌های غیررسمی که از سوی مردم و مخاطبان سایت‌ها اعلام شده، دیدگاه‌های متفاوتی را نسبت به کیفیت این آهنگ منعکس کرده است.

حماسی یا هیجان‌انگیز؟
در بیشترین نظراتی که درباره کیفیت ترانه «دروازه‌های دنیا» نوشته شده است، می‌توان به جنبه انتقادی آنها اشاره کرد. بسیاری از شنوندگان این آهنگ با استفاده از واژه «ضعیف»، موضع خود را در مورد قطعه‌ای که قرار است اعضای تیم‌ملی فوتبال ایران را در جام‌جهانی همراهی کند، بیان کرده‌اند. استدلال بسیاری از کسانی که چنین برداشتی از این ترانه داشته‌اند، ریتمیک‌نبودن اثر و کم‌هیجان‌بودن آن است.

 به‌عنوان نمونه مجتبی، یکی از نظردهندگان در سایت خبرآنلاین چنین گفته است: «ترانه برای اجرا در حاشیه یک مراسم ورزشی واقعا سنگینه. چه از نظر وزن و چه از نظر کاربرد واژگان. احسان خواجه‌امیری هم با اینکه خواننده فوق‌العاده‌ایه اما خیلی این قطعه‌رو پایین و بی‌حس‌وحال اجرا کرده. ملودی هم ملودی ساده و ویژه‌ای نیست که در ذهن بمونه. فقط ریتمیک بودن و صدای تشویق که شرط موفقیت این قطعات نیست. خواننده و ترانه هم باید بتونن فضای هیجان‌انگیزرو ایجاد کنن.»

ابوالفضل نیز نظر خود را چنین مطرح کرده است: «متاسفانه این ترانه نه ریتم مهیجی دارد و نه برخاسته از موسیقی اصیل ایرانی است که بتواند معرف تیم‌ملی فوتبال ایران و فرهنگ غنی ایران باشد. متاسفم برای کسانی که اینگونه فرهنگ غنی ایران را نادیده می‌گیرند. موسیقی و تنظیم این ترانه بیشتر شبیه کشورهای آفریقایی است.»

همایون نصیری: نقاط قوت زیادی دارد
با توجه به گستردگی انتقادهایی که از این اثر صورت گرفته است، تلاش کردیم با احسان خواجه‌امیری گفت‌وگو کنیم تا پاسخ او را در مورد این واکنش‌ها منتشر کنیم اما با وجود تماس‌های مکرر موفق به انجام گفت‌وگو با این خواننده و آهنگساز نشدیم.

بااین‌حال همایون نصیری، نوازنده پرکاشن «دروازه‌های دنیا» خطاب به نقدهای انجام‌شده، به «شرق» گفت: «با وجود انتقاداتی که از این اثر شنیده می‌شود، نقاط قوت زیادی در آن وجود دارد که از نظر من منجر به ساخت اثر خوبی شده است.»او در دفاع از سخنان خود ادامه داد: «نوازندگان بسیار خوبی در این اثر حضور داشتند، صدای احسان خواجه‌امیری در کیفیت کار تاثیر بسزایی داشت. به‌طور کلی گروه خوبی برای ضبط این آهنگ دست به دست هم دادند. من به‌شخصه تنظیم اثر و ملودی آن را دوست داشتم. وقتی ماجرای یک کار ملی در میان باشد هر هنرمندی دوست دارد در آن سهمی داشته باشد. من به‌عنوان نوازنده ساز پرکاشن در کنار این گروه بودم و بسیار خوشحالم که توانستم کاری برای تیم‌ملی کرده باشم. با کمال میل از اینکه در این اثر ملی حضور داشتم خوشحال هستم.»

البته حواشی‌ای که در مورد ترانه تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی شکل گرفته است، محدود به این دوره نمی‌شود حتی زمانی که موضوع راه‌یافتن ایران به برزیل قطعی شد، بحث‌های زیادی در مورد اینکه چه‌کسی قرار است ترانه تیم‌ملی را بخواند، به وجود آمد همچنان‌که در همان موقع اخباری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر پیشنهاد رسمی فدراسیون فوتبال به سیروان خسروی، محسن یگانه، گروه سون و رضا صادقی منتشر شد که به‌مرور با تکذیب همه این خواننده‌ها روبه‌رو شد.

 پیش از آن‌هم زمانی که علیرضا عصار و امیر تاجیک در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ از سوی فدراسیون فوتبال به‌عنوان خواننده سرود تیم‌ملی فوتبال ایران معرفی شدند، حرف‌وحدیث‌های زیادی صورت گرفت و آثار آنها با نمونه‌هایی که خارج از مرز ساخته شده بودند، مقایسه شد و مورد انتقاد قرار گرفت. درحال حاضر هم تنها چندروز از رونمایی ترانه تیم‌ملی گذشته است. شاید با گذشت چند روز دیگر، گوش‌ها به‌مرور به این ترانه عادت کنند و پس از فروکش‌کردن حواشی‌های اولیه حتی مورد پسند هم قرار  بگیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: