واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

در تبلیغ احکام خداوند چوب و شلاق وجود ندارد

فاضل میبدی
تدبیر24:   اخیرا آیت الله سیستانی در پاسخ به یک استفتاء در مورد حجاب اعلام کرده‌اند «مرد نمی‌تواند همسرش را مجبور به رعایت حجاب کند». در همین رابطه سلام نو گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:  
 
وی در این رابطه گفت: آیت الله سیستانی از مراجع تقلید هستند و نظرشان محترم است و پیروی از ایشان هم بر مقلدینشان واجب. این موضوع نیز که مرد حق ندارد همسرش را به حجاب اجبار کند یک قائده کلی است. زیرا حجاب از ارزش‌های دینی است و تحمیل کردنی نیست و هیچ کس حق ندارد مسائل ارزشی و اعتقادی را بر کسی تحمیل کند.  
 
حتی شوهر نیز نمی‌تواند به زن خود این مسائل را تحمیل کند، مگر آنکه در حین ازدواج شرط کند که این زن به شرطی به خانه ما بیاید که محجبه باشد. زیرا شرطی که در حین عقد بیاید و طرفین این شرط را قبول کنند، باید رعایت شود. اما اگر شوهر بخواهد همسرش را به رعایت حجاب مجبور کند، این کار پایه شرعی درستی ندارد. مگر آنکه بخواهد از باب امر به معروف و نهی از منکر وارد شود و این مقوله‌ای است که توجیه شرعی برایش وجود دارد.
 
این پژوهشگر دینی افزود: باید توجه داشت که امر به معروف و نهی منکر نیز نوعی تبلیغ است و با الزام و اکراه و اجبار تفاوت بسیاری دارد. برخی‌ها خیال می‌کنند که اگر به خیابان بیایند و مردم را مجبور به حجاب کنند، نوعی امر به معروف و نهی از منکر انجام داده‌اند که این اشتباه است. در حقیقت در امر به معروف و نهی از منکر باید تبلیغ کرد و به عنوان نمونه گفت که این کار خوب و آن کار بد است. اما به عقیده بنده پشت این‌ها هیچ الزام و اجباری قرار ندارد.
 
فاضل میبدی تصریح کرد: در مسائل ارزشی و اعتقادی هیچ کس حق الزام و اجبار ندارد. در این مسائل تنها از باب امر به معروف و نهی از منکر می‌توان وارد شد که در آن نیز هیچ تفاوتی میان پدر و غیر پدر وجود ندارد. به عنوان نمونه ازدواج یک امر شرعی است اما پدر نمی‌تواند فرزندش را اجبار به ازدواج کند و ازدواج با اجبار درست محسوب نمی‌شود.
 
در دایره دین هیچ گونه اجباری وجود ندارد؛ چه از زاویه پدر و چه از زاویه غیر پدر و این یک قاعده کلی است. خداوند خود به پیامبرش می‌فرماید که ما تو را برای تبلیغ فرستادیم و تو بر کسی مسلط نیستی. ما نیز وظیفه تبلیغ داریم و در تبلیغ احکام خداوند چوب و شلاق وجود ندارد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: