واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۷۰۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کنایه های آشکار احمد خاتمی به رئیس جمهور روحانی

نگاه سیاسی در برابر نگرش رحمانی/ سیاست زدگی در برابر دین مداری

حملات به روحانی پیرامون بکارگیری جملات اینچنینی بیشتر از آنکه معطوف به اختلاف نظرها و تفاوت نگرش ها وتفاسیر دینی باشد متاثر از منازعات سیاسی است

"  وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ  "

تدبیر24 : خداوند در قرآن کریم در چندین و چند آیه رسول خود را بشارت دهنده و انذار کننده خطاب کرده و در آیات دیگری نیز با صراحت می فرماید که اگر می خواستیم کافران را با قدرت در برابر دین خدا به خضوع در می آوردیم.

آنچه که از متن و بطن آیات قرآن قابل استنتاج است، این اصل اساسی است که راه حق و باطل مشخص است و بشر با حق اختیاری که به او به عنوان وجه ممیزه از دیگر موجدات بخشیده شده می تواند و مختار است که راه درست را برگزیند و یا آنکه بر مدار غیر حق گام بردار، از اساس فلسفه وجودی معاد نیز بر همین اصل استوار است که بشر در قبال انتخاب ها و تشخیص های خود میتواند به سعادت نیل یابد یا به ورطه کجی ها سوق داده شود.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 رئیس دولت یازدهم که درس خوانده مکتب فقاهت شیعی بوده و سال هاست که در کسوت اجتهاد قرار دارد منطبق بر همین اصول پیش گفته در جمله ای صریح و ساده عنوان داشت که نمی توان به زور کسی را با زور و شلاق به بهشت رهنمون کند. در واقع رئیس دولت یک تفکر مبنایی دینی را به زبان ساده و همه فهم عنوان کرد اما عده ای که بدنبال بهانه جویی و ایراد گیری هستند این سخن رئیس جمهوری را پیراهن عثمان کردند تا بر دولت یازدهم بتازند، کسانی که خود آشنا به مفاهیم بدیهی اسلامی هستند و عجیب است که منظور رئیس جمهوری را متوجه نشده باشندو اینچنین دست به غوغاسلاری می برند.

پیش از ورود به بحث اصلی خوبست که این نکته را هم ملحوظ کنیم که استفاده از واژه شلاق در سخن رئیس جمهوری نه به معنای کارکرد این وسیله در احکام تعزیری و تنبیهی اسلامی که استعاره ای از جبر و اجبار است، چرا که مقدمه و موخره سخن رئیس جمهوری نیز بر همین معنی استوار بوده و امکان دارد همپوشانی واژگانی پیرامون این نکته باعث سوء تفاهم و خلط مبحث شده و عده ای پنداشته اند که منظور رئیس جمهوری عدم برخورد با منکرات و مسلمات شرعی است و از همین حیث چنین واکنش هایی را به منصه ظهور می رسانند.

در واقع اصل کلام رئیس جمهوری مبنی بر عدم اجبار در دینداری و اصل اختیار بشری نکته ای نیست که کسی بتواند با آیات متواتر و احادیث مکرر متخاصم آن بوده و ردیه ای بر آن بنگارد.

حال باید پرسید چرا این سخن رئیس دولت یازدهم با واکنش های خشمگینانه و نابردبارانه برخی از چهره های سیاسی روبرو شده که از حسن اتفاق خاستگاه سیاسی و فکری آنان در نقطه مقابل رویکردهای رئیس جمهوری قرار می گیرد؟

آیا اختلاف سیاسی مجوزی برای واکنشهای اینچنینی آنهم در حوزه های اندیشه ای و تفکر دینی بدست میدهد و مجاز و رواست که بی محابا و بدون تامل واکنشهای تند و خشمگنانه به منصه ظهور برسد؟

حجت الاسلام احمد خاتمی تنها چند روز پس از سخنان رئیس جمهوری در واکنشی تند و البته تهدید آمیز آنهم در مراسمی به مناسبت بعثت رحمته للعالمین،می گوید: " نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید." وی دربخش دیگری از سخنان خود نیز اضافه می کند: "می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است."

رئیس جمهوری درسخنان خود بر دو نکته مهم تاکید دارد. او بر اصل اختیار و آگاهی بشر و عدم اجبار و سلب اختیار و حق انتخاب اشاره می کند نکاتی که در جای جای متون اسلامی اعم از آیات و روایات بر آن اشاره رفته است وی در دومین نکته بر حفظ و رعایت حریم خصوصی افراد تاکید ورزیده و تصریح می دارد که این حق بدیهی را باید محترم شمرد، نکته ای که هم در متون اسلامی و هم در قانون اساسی و قوانین موضوعه بدان اشاره رفته است.

در واقع رئیس دولت از وجه رحمانی اسلام بدفاع پرداخته و نگرش خود را بر این پایه استوار کرده که با زبان زور و اجبار نمی توان جاذبه داشته و با این رفتارها و خط مشی ها به دفع حداکثری و جذب حداقلی خواهیم رسید. نکته ای که البته تجربه و و سابقه و عقبه عملکردی طیف فکری آقای خاتمی نشان می دهد که چندان مورد التفات این طیف نیست و آنان با تفاسیر صعب و سخت و نگاه غیر انعطافی مجالی برای ارائه دیدگاه های همپذیر و تساهل مدارانه و تعامل نگرانه قایل نیستند.

نکته کلیدی هم در تمامی منازعات سیاسی و فکری میان این دو نحله همینجاست. عده ای دایره خودی ها و خودی شدن ها را بسیار تنگ و سخت میبینند و عده ای دیگربا تاسی به منش و روش رسول اکرم (ص) و آیات و روایات متعدد معتقدند که جوهره و ذات دین مبتنی بر رحمت و رافت و عطوفت است.

البته نیک مشخص است که حملات به روحانی پیرامون بکارگیری جملات اینچنینی بیشتر از آنکه معطوف به اختلاف نظرها و تفاوت نگرش ها وتفاسیر دینی باشد متاثر از منازعات سیاسی و ملهم از مجادلات اینچنینی است. رئیس جمهوری نه امربه معروف را منکر شده و نه سخن اش مبنی بر تایید ناهنجاری و بی بندوباری و غیره و ذالک است این را خود آقای خاتمی هم می داند اما بالاخره جهت خط و نشان کشی برای دولت لازم است که فریادها بلند شده و ندای وا اسلاما سر داده شود،هر چند که اکثریت مردم نشان داده اند که چه سلیقه و روش و قرائتی را از اسلام و قانون و حقوق و اختیارات خود می پسندند و بدنبال چه چیزی هستند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
1
5
سلام. باورکنید خداوند انسان را ازاد افریده و نعمت حق انتخاب را فقط و فقط در این دنیا به او اعطا نموده است لذا بیایید و برای ازادی انسان در انتخابهایش ارزش قایل شوید و بجای تحمیل. اگاهی بدهید و اجازه دهید انسانها با انتخابهایشان .......
زیرا عالم محضر خداست در محضر خدا با انتخابهایمان در این دنیا جایگاهمان در دنیای باقی را رقم میزنیم
محتشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
8
حکایت تندروها حکایت همان شاه قلی در این ضرب المثل معروف است: شاه بخشیده شاه قلی نمیبخشه! خدا اختیار و آزادی داده اینا میخوان بگیرن! در هیییییچ دینی چنین جملاتی - یکی از آنها را در ابتدای این مقاله نیز ذکر کردید-پیدا نمیکنید: "و بشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه". در اناجیل تحریف شده از قول مسیح نوشته اند که هرکس با ما نیست برماست یعنی همان جمله ای که شعار بوش بود برای تکه پاره کردن آدمهای بیگناه یا در تلمود میبینید که از قول موسی مینویسند که "رحم نکنید به زنانشان به کودکان و شیرخوارگانشان". مقایسه کنید با کتاب آسمانی ما و سیره پیامبر ما که برای کافران نیز حقوق انسانی قائلند و میفرماید:" لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی". ما دینی داریم که اصول آن را خود هر شخص با عقل خود باید ارزیابی و به آن ایمان بیاورد و تقلید به هیچ وجه در آن جایز نیست این در حالی است که در مسیحیت با صراحت گفته میشود میان عقل و دین شکاف و حتی تقابلی پر نشدنی است و اساسا ایمان از نظرشان مقوله ای غیر عقلانی است. اصلا چون غیر عقلانی ست ایمان است. حالا باید پرسید که این سنت عقلانی و پر از تساهل چرا امروزه کمرنگ شده؟ چرا غربیها با آن سابقه جنگهای صلیبی امروزه تساهلشان با هم بیشتر از ما ست؟ مایی که در سنتی پرورش یافتیم که تساهل از ارکان آن است.چرا میخواهیم خود را شبیه سنت مسیحیان و یهودیان کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
با شما نیست شما برو جهنم
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
خوب بود! خوشم اومد.
دوستدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
1
3
یک جزیره به اینها بدهید بروند زندگی کنند وایمانشان را حفظ کنند ولی بعد از مدتی خواهی دید خیلی ها شبانه از آنجا فرار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اییییول!
بیطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
5
تساهل و مدارا! ما با دشمن اشداء هستیم نه با فرزندان خودمان! تدبیر لطفا سانسور نکن! اگر باطن امثال ایشان درست بود الان ظاهر مردم هم درست بود! شماها یه چیزیتون میشه که مردم ما به ظواهر دین بی محلی میکنند. مسئولین مشکل دارند. این یک واقعیت است. از آن فرار نکنیم. سانسور الکی نکنیم! وقتی مردم سکوت هشت ساله در مقابل ساپورت پوشان و بی حجاب ها را میبینند و بعد یکباره با روی کار آمدن دولتشان شاهد تجمعات و اعتراضهای غالبا توام با توهین و خشونت و افراط هستند و به چشم خود "میبینند" که به هر بهانه کوچکی خود اشخاص ساکت هشت سال گذشته بر می آشوبند و تجمعات غیرقانونی و انتقادات به هر قیمتی را ترتیب میدهند دیگر اعتماد نمیکنند به نیت امثال آقای خاتمی که امر به معروف و نهی از منکر باشد واقعاً!!!!!!!!!!!!! اگر نیت پایداریها و امثال آنها درست است چرا زمانی که قدرت در دستشان بود کاری برای فرهنگ این مرز و بوم و دین به حق اش نکردند؟ یک نفر پاسخ بدهد! وگرنه موضع مردم بر این باور تحکیم خواهد شد که اینها بنده منفعت و قدرت اند نه بنده خدا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شما مگه از نیت آدما خبر داری؟!!
نظر شما: