واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹

کشت سنتی بزرگترین معضل زراعت نخود ‌

رئیس شورای ملی نخود ایران متوسط عملکرد نخود در مزارع دیم کشور را 475 کیلوگرم در هکتار دانست و گفت: با مکانیزه شدن برداشت نخود می‌توان متوسط عملکرد نخود را افزایش داد.
تدبیر24:  منطقه کرمانشاه، ناصر مرادی در دیدار با جمعی از مسئولین زراعت نخود کشور ترکیه که به کرمانشاه سفر کرده‌اند، یکی از اهداف شورای ملی نخود ایران را مکانیزه کردن زراعت نخود بخصوص در مرحله برداشت دانست و گفت: به جرات می‌توان گفت که کشت سنتی بزرگ‌ترین معضل کنونی در زراعت نخود است و هزینه های زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و پرداختن به کشت مکانیزه به علت افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های تولید زمینه‌های کشت موفق نخود را فراهم می‌آورد.
 
رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه متوسط عملکرد نخود در مزارع دیم کشور را 475 کیلوگرم در هکتار دانست و گفت: مکانیزه شدن نخود متوسط عملکرد آن را به 1200 تا 100 کیلوگرم در هکتار می‌رساند‌.
 
وی افزود: مکانیزاسیون نخود با نصف کردن هزینه‌های تولید، زمینه‌های افزایش درآمد کشاورزان را نیز بوجود می‌آورد.
 
وی همچنین از هدف‌گذاری برای ایجاد یک تحول بزرگ در زمینه محصول نخود در کشور در زمینه کاشت، داشت، برداشت و تغییر ذائقه مردم در شورای ملی نخود ایران سخن گفت و افزود: نخود یک محصول مهم است که می‌تواند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس شورای ملی نخود ایران تغییر فرهنگ غذایی مردم را یکی از برنامه‌های شورای ملی نخود ایران دانست و گفت: در حال حاضر بر اساس مطالعات انجام گرفته در شورای ملی نخود ایران سرانه مصرف نخود کشور دو کیلوگرم بوده که این رقم بسیار پایین است.
 
مرادی با تاکید بر اهمیت نخود در تامین امنیت غذایی، از تلاش در راستای گنجاندن نخود در سفره مردم خبر داد و افزود: در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام گرفته و پس از اخذ موافقت وزارتخانه‌های جهاد کشاوری، بهداشت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها این طرح جهت پیگیری و موافقت به وزارت رفاه ارجاع شده که در صورت موافقت حداقل دو کیلوگرم نخود در سبد کالایی قرار خواهد گرفت.
 
مرادی این اقدام شورای ملی نخود ایران را در راستای ایجاد بازارهای خوب برای کشاورزان و حمایت از کشاورزان مثبت ارزیابی کرد.
 
رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه از طرح انتزاع بخش کشاورزی به عنوان یک اقدام مثبت در زمینه حمایت از کشاورزان یاد کرد و گفت: این اقدام دولت می‌تواند گام موثری در زمینه افزایش قیمت محصولات کشاورزی و بخصوص نخود باشد.
 
عبدالقادر آیدوغان رییس مرکز تحقیقات نخود کشور ترکیه نیز در ادامه این نشست ترکیه را از نظر تولید سومین کشور بزرگ دنیا دانست و گفت: در حال حاضر در دنیا دو نوع نخود دسی و کابلی کشت می‌شود که در مناطق خاورمیانه و در کشور‌های ترکیه و ایران نوع کابلی آن کشت می‌شود.
 
رییس مرکز تحقیقات نخود کشور ترکیه در ادامه سطح زیرکشت نخود در ترکیه را 500 هزار هکتار دانست و گفت: سالانه 550 هزار تن نخود در این کشور تولید می‌شود.
 
به گفته آیدوغان ،متوسط برداشت نخود در ترکیه 1250 کیلوگرم در هکتار است.
 
آیدوغان با اشاره به اینکه در ترکیه به علت خشکسالی بیشترین کشت‌ها به صورت بهاره است، گفت: بیشترین مزارع نخود این کشور در قسمت‌های مرکزی و سواحل مدیترانه قرار دارد.
 
رییس مرکز تحقیقات نخود کشور ترکیه سرانه مصرف نخود در ترکیه را 5.5 کیلوگرم در سال دانست و گفت: ترکیه یکی از صادر‌کنندگان بزرگ نخود در دنیاست.
 
وی در ادامه گفت: دولت ترکیه در تعیین قیمت نخود دخالتی ندارد و این مسئله به بخش خصوصی واگذار شده است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: