واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۵۳۷۴
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
صف بندی تازه در پایتخت روحانیت

روحانیت سنتی در برابر تندروهای افراطی/ دفاع مراجع در برابر هجمه مصباح

اکثریت بدنه سنتی والبته مقبول حوزه، در دایره تنگ نظری های اقلیتی تندرو اما پر سر و صدا نگنجیده و هم نظر و همسو با آنان نیستند

تدبیر24: بی گمان یکی از مهم ترین اضلاع پازل سیاست ورزی چه در ساحت قدرت رسمی (ماکروفیزیک قدرت) و چه در پهنه عمومی و غیر رسمی( میکروفیزیک قدرت) در گستره ای با نام ایران و طی چند سده اخیر روحانیت شیعی بوده است.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 با پیروزی انقلاب اسلامی حضور روحانیت در عرصه قدرت رسمی پررنگ شد اما میدان داری روحانیت در عرصه عمومی به عنوان گروهی مرجع همچنان باقی و پابرجاست و این نکته ای است که لایه های قدرت هیچ گاه نمی توانند آن را نادیده بگیرند.

جالب آنکه تمامی روسای جمهوری ادوار انقلاب بغیر از دولت های نهم و دهم از این صنف بوده و بطور معمول روابط میان قم به عنوان پایگاه سنتی روحانیت شیعی و تهران به عنوان مرکز قدرت سیاسی تعاملی و همپوشان بوده است.

در دولت اصلاحات روابط میان طیفی از روحانیون با دولت مردان چندان مطلوب و همراستا نبود. طیفی که بی توجه به تحولات زمانه، معضلات و نابهنجاری های فرهنگی را به تمامی پای دولت نوشته و از این معبر انتقادات تند و گزنده ای را متوجه دولت وقت می کردند در همان برهه اما قاطبه روحانیت سنتی نگاه تقابلی نسبت به دولت وقت نداشته و ضمن گلایه مندی از برخی فعل و انفعالات اجتماعی، بروز و ظهور این روندها را متوجه دولت نمی دانستند و یا لااقل میان کارکردهای مثبت و منفی تمایز قایل شده و همه چیز را یک کاسه نمی کردند.

البته بی شک انتقادات و اعتراضات فرهنگی از سوی طیفی که با دولت اصلاحات سرسازگاری نداشت بیشتر متوجه سویه ها و عقبه های سیاسی بود، آنچنان که با روی کارآمدن دولت نهم و دهم با آنکه نظرات شبه لیبرالیستی در حوزه های فرهنگی از سوی رئیس جمهوری وقت بیان شده و در عمل نیز بر اساس متر و معیار این طیف جامعه به ورطه ناهنجاری های فرهنگی بیشتری سوق یافته بود، این معترضین مهر سکوت بر لبان زده و شاهد تجمعات و اعتراضاتی از سوی آنان نبودیم.

در دیگر سو اما ماجرا متفاوت بود. رابطه میان روحانیون سنتی و مراجع عظام با دولت احمدی نژاد رکود و رخوت بی سابقه ای را تجربه کرد ماجرا تا بدانجا پیشرفت که طی چند سال احمدی نژاد اجازه حضور و شرفیابی به بیوت مراجع را نیافت و بر خلاف رویه معمول که علمای طراز اول سعی در عدم موضع گیری صریح و شفاف دارند در چندین و چند وهله انتقادات تندی را متوجه عملکردهای دولت وقت کردند.

با روی کارآمدن دولت روحانی اما ماجرا رویه ای معکوس به خود گرفت. منتقدین دولت اصلاحات و ساکتین دولت مهرورز یکباردیگر بطور آنی و هماهنگ دچار غلیان دغدغه مندی شده و صدای اعتراضات به هوا برخاست. این طیف که با صراحت می توان آنان را اقلیت محض سیاسی دانست از آن حیث که رویکردهای سیاسی خود را مقبول عامه مردم و قاطبه روحانیت نمی بینند با نمایه دغدغه مندی فرهنگی به میدان آمدند.

برگزاری تجمعات و نیز منازعه کلامی پیرامون رویکردها و سخنان روحانی پیرامون مقولات فرهنگی نمایه هایی از این اعتراضات را نمایان کرد اما این طیف به این مقدار نیز بسنده نکرده و آیت الله مصباح یزدی به عنوان زعیم جبهه پایداری راسا به میدان آمده و تندترین حملات را متوجه شخص رئیس جمهوری کرده و قلب دولت را نشانه رفت.

در آنسو اما طیف سنتی ها و مراجع درست در نقطه مقابل این نگرش قرار گرفته و طی چند روز گذشته تنی چند از مراجع عظام در دیدار با مقامات دولتی ضمن انتقاد شدید از عملکردهای دولت گذشته به حمایت از دولت مستقر پرداخته و برای آن آرزوی توفیق و موفقیت کرده اند.

فارغ از این گزاره که اکنون خط بندی و انشقاق نمایانی میان دو نحله روحانی جامه عمل پوشیده و بر خلاف گذشته هر دو نگرش با صراحت بیشتر به میدان آماده و نظرات موافق و مخالف خود را بیان می دارند،تیز هوشی حسن روحانی در جلب اطمینان و اعتماد طیف سنتی و البته میانه رو حوزه است. او بخوبی می داند که راه خنثی سازی اقدامات ایذایی و تندروانه جمعی اقلیت که نگرانی های قشر سنتی را بهانه کرده تا مطامع سیاسی خود را حاصل کنند از معبر میدان داری اکثریتی است که آنان نیز دغدغه دین و فرهنگ عمومی را دارند اما معتقد به رویکردها و نگرش های متصلبانه نیستند. او در سخنان خود تاکید می کند که مسئله دین را باید به روحانیت سپرد و دولت تنها نقش حمایتی دارد نکته ای که خشم آیت الله مصباح و تندروها را برانگیخته چرا که آنان با این وصف نمی توانند متعرض دولت بوده و مقولات فرهنگی را دستمایه هجمه به دولت کنند.

اکنون در یک بزنگاه تاریخی تلاقی و تزاحم میان این دو میل و مطالبه یک وحدت راهبردی را الزام آور و راهگشا ساخته است آنچنان که درست پس از سخنان مصباح یزدی، رئیس کل بانک مرکزی به قم می رود و در آنجا علاوه بر استقبال گرم مراجع از وی، بزرگان حوزه سخنان صریحی را در دفاع از دولت مطرح ساخته و آرزوی موفقیت کامل برای آن می کنند. نکته ای که بخوبی نشان می دهد اکثریت بدنه سنتی والبته مقبول حوزه در دایره تنگ نظری های اقلیتی تندرو اما پر سر و صدا نگنجیده و هم نظر و همسو با آنان نیستند و اکنون نیز مایل اند با صراحت و صلابت این اختلاف نظر را به رخ کشیده و عنوان دارند که نظر آنان به دولت منتخب ملت نزدیک تر است. نکته ای که در آینده نزدیک و دور می تواند منشا تحولات بسیاری در سطوح مختلف باشد و نقطه عزیمتی موزون برای به انزوا بری هر چه بیشتر تندروها در حوزه های راهبردی و پایگاه های سنتی فراهم آورد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
18
9
روحانیت، هر جوری که شماها دسته بندی شون کنید اگر دغدغه دین داشته باشند در برابر تخریبها و انحرافات می ایستند.
این موضع گیری ربطی هم به سنتی بودن و نبودن نداره.
اگر این دولت در مسائل فرهنگی پا جای پای دولت اصلاحات بگذاره (که البته گذاشته) خیلی ها جلوش می ایستند
پاسخ ها
صابر
| Netherlands (Kingdom of the)
فقط خدا نکند جا پای دولت به اصطلاح عدالت گرا (!!!!!!) بگذارد . فرهنگ در دولت نهم و دهم به ابتذال کشیده شد ولی متاسفانه هیچ نقدی صورت نگرفت
اصولاً هر آسیبی باید بصورت علمی تحقیق و بررسی شود و راهکارهای علمی نیز تدوین گردد اینکه صرفاً با خشکه مذهبی مسائل را حل و فصل کنیم راه به بی راهه خواهد رفت
متاسفانه خیلی از خانواده های به اصطلاح مذهبی که فرزندان خود را تحت فشار قرار میدهند با کوچکترین تلنگری راه را گم می کنند
و بی راهه میروند
ما در همسایگی خود فردی متدین داشتیم که فرزندان خود را با زور و لگد برای نماز صبح بیدار میکرد و مادر من هم چند بار به سر بالین ما می آمد و با مهربانی تقاضای بلند شدن و نماز خواندن می نمود که بعضی وقت ها بلند میشدیم و بعضی وقت ها خود را به خواب میزدیم که در آخر مادر لحاف را بر سرمان می کشید و می گفت جواب خدا با خودت !!
حال بعد از سالها فرزندان آن مرد متدین به اعتیاد و فساد رفتند و ما در خدمت امت اسلام
نباید با فشار و زور کسی را وادار به اعمال نماییم چون جواب نخواهد داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
هر چه میکشیم از ... میکشیم! همه ارزشها را سخیف و بی ارزش کردند. ایمان مردم را به بازی گرفتند و جامعه مذهبی را تضعیف کردند. هنوز هم دست بردار نیستند. خدا جزایشان را بدهد!
کاظم
| Iran (Islamic Republic of)
آقاصابرفرموده ای:ومادرخدمت امت اسلام.مزیدتشکراست بفرماییددرچه حوزه ای؟وچگونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
5
9
ممنون
تحلیل پر مغز و عالی بود
محتشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
5
10
از همون موقعی که آیه الله جوادی با احمدی نژاد مخالفت کرد و طرف هاشمی رو گرفت و همین تندروها بهش حمله ور شدند در حدی که ایشون حالشون بد شد باید ملت میفهمیدند کسی که علما و نخبه گان یک جامعه ردش میکنند یه اشکالی تو کارش هست. راستی ای که شعار چپ میده یه مشکلی داره! امیدوارم ملت دیگه از این اشتباهات نکنند و پشت سر نخبگانشون باشند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
7
10
بابا بیچاره تقصیر نداره اینا عوارض پیریه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
نظرات شما هم از عوارض نادانیه
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
6
13
در مکتب دولت «راست»گویان و اعتدال و تدبیر، دفاع مراجع از کلیت دولت عین ««تعادل»» است و شایسته بزرگ نمایی و مخالفت ایشان از سیاست های فرهنگی دولت ««توهم»» است و شایسته تحقیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
احسنت
محمد
|
-
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
16
8
دولت تزویربه ایجاد امید.دولت داس به دست مروج فساد
پاسخ ها
صابر
| Netherlands (Kingdom of the)
مخالفم . انشااله خداوند به شما توفیق درک مطلب را عنایت فرماید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
7
4
اینکه تمام معضلات فرهنگی پای دولت اطلاحات نوشته به این دلیل است که کار خود دولت بوده مثل انداختن ۵ شبهه در دین به طور متوسط در روز که توسط روزنامه ها و نشریات انجام می شده که تماما توسط احزاب اصلاح طلب طراحی می شده.
پاسخ ها
صابر
| Netherlands (Kingdom of the)
مخالفم - دولت احمدی نژاد چه کار کرد؟
علی
| Iran (Islamic Republic of)
این انتقاد که دولت احمدی نژاد کار فرهنگی نکرد به این دولت وارده اما داخل این دولت جلو کار های ضد فرهنگی گرفته شد و مثل دولت اصلاحات خود دولت فرهنگ مردم را ویران نکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
3
3
خدا این مراجع بزرگوار را برای ملت حفظ نماید که اسباب خیر و برکت هستند، رویه این عزیزان از عدم پذیرش رییس جمهور اسبق کاملا مشخص بود و اعلان مخالفت آشکار با پدر معنوی احمدی نژاد بود
اکنون نیز با حمایت هاشون موجبات دلگرمی جامعه مذهبی رو به دولت در برابر هجمه ها فراهم می کنند
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
3
2
تدبیرجان ذکرکلمه (اما)درمیان دوجمله بمعنای متضادبودن جمله قبلی وبعدیست.درپاراگراف دوم بکاربردن (اما) صحیح نیست چون آن دوجمله یکدیگررانفی نمیکنندوبایدازکلمه(و)استفاده کرد.واینکه دم ازمراجع زده ای بایددیدروزیکه همین مراجع عزیزانتقادی بکنندمشمول کدام نوازش والطاف طیف شماقرارمیگیرند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
wow! کاظم جان اومدی؟ کجا بودی مربی؟
کاظم
| Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان من بودم فقط شعارزنده بادمخالف من غیبت داشت؟!
بیطرف
| United States of America
به هر حال خوش اومدی. جات خالی بود مربی برای اینکه یه خورده بحثها رو به چالش بکشی. خسته شدیم بس که آدم خنثی و موافق دیدیم. راستی اون بار یادم اسمم رو بنویسم. من بیطرفم.
موفق باشی!
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
4
0
به خوانندگان این مطلب توصیه میکنم مطلب«جناب وزیر؛ احساس نمی کنید که این کفش‌ها برایتان بزرگ است؟! »باکدخبر25573رادرهمین سایت راهم بخوانند.آنگاه ازتدبیر24ودیگرمدعیان اصلاح طلب خواهندپرسیداگرآن گفته هادروغ است صریحاوموردبموردباذکرمستندات تکذیب کنیدواگرحقیقت داردآنچه که درمطلب فوق گفته ایدرا پس بگیریدوحلالیت بطلبیدوبرای حفظ ظاهرهم که شده یکباربفرمایش حاج حسن آقاکه درجشن بخشش فرمودند«ازخودشروع کنیم»عمل کنید.
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
2
1
صریح تر از این مراجع باید از دولت فعلی انتقاد کنند؟
دیدار داشتن دلیل بر رضایت نیست
هفته ای نیست که عموم مراجع نسبت به مسائل کشور به دولت انتقاد شدید نکنند
شما کوری نمیبینی. به نظرم کور هم نیستی.چشمتو بستی
نظر شما: