واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۵۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
اختصاصی تدبیر24/تصمیمات احساسی یک دانشجو

چرا باید با دانشگاه سیاسی خداحافظی کنیم؟

رهبر انقلاب:خدا لعنت کند کسی را که نمیخواهد دانشگاه ها سیاسی باشد. فرهاد دانشجو:از نکات منفی دانشگاه سیاسی بودن آن است

اختصاصی /تدبیر24: دانشگاه بعنوان نماد علم و پیشرفت و محلی برای تربیت آینده سازان هرکشوری است .در ایران علی رغم این که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نظرات خود را بارها و بارها درباره ی چگونگی اداره  و رویکرد دانشگاه بیان کردند، بی تدبیری و شاید بد فهمی به این مسئله باعث ایجاد حواشی بسیاری برای دانشگاه ها و اعتراضهای فراوان از سوی دانشجویان،اساتیدو فرهیختگان شده است.برخی روسای دانشگاه ها با اقداماتی،  توصیه ها وسخنان رهبر و مطالبات دانشجویان  را نادیده گرفته اند و از اهداف اصلی دانشگاه برای تربیت نیروهای متخصص و در عین حال متعهد دور شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی از بزرگترین دانشگاه های ایران است که با پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و نظر مثبت امام خمینی (ره)  در جهت تحقق همین اهداف تاسیس شد.

فرهاد دانشجو در سال 1390 پس از جنجالهای فراوان به  ریاست این دانشگاه منصوب شد. در طی این دو سال انتقاد های فراوانی به عملکرد و مدیریت او بود.

دانشجو در حاشیه ی شصت و هفتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد ،سخنانی را بیان کرد که در تضاد و تناقض کامل با فرمایشات امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری و اهداف انقلاب اسلامی وحتی مخالف صد در صد با مطالبات به حق دانشجویان، اساتید وجامعه ی دانشگاهی است .

وی در همین جلسه از تصمیم خود درباره ی ایجاد دانشگاه تک جنسیتی خبر داد و موضوع تفکیک جنسیتی را در دانشگاهِ مورد نظر مطرح کرد،این در حالیست که وقتی امام خمینی (ه)در سال 1363از ایجاد تفکیک جنسیت در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مطلع شدند ، مخالفت خود را با این مساله بیان کردند و سید احمد خمینی در راستای این اقدام ،پیامی از سوی امام به رییس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ابراز داشتند :"کاری که در اسلام سابقه ای ندارند ما نباید نسبت به آن مبادرتی داشته باشیم" همچنین آیت الله خامنه ای ،امام جمعه وقت تهران در خطبه های نماز جمعه موضع مخالف امام و خودشان را در باب این مساله بیان کردند و در بخشی از بیانات خود فرمودند:"یک عده همانطور که اشاره کردیم به مسائل حجاب وعفاف و معاشرتها و لباس پوشدنها وبه  موازین اسلامی و انقلابی  واحساسات مردم بی اعتنا هستند و از آن طرف افتاده اند و عده ای هم از این طرف افتاده اند برای مثال من اطلاع پیدا کردم که در بعضی از کلاسها وبعضی از دانشگاه ها بین دانشجویان دختر و پسر از چوب دیوار درست کردند ،این سیاست کیست؟این سیاست جمهوری اسلامی است؟چه کسی همچین چیزی را بخشنامه کرده است؟یک نوع کارها عکس العملهای غیر مطلوب بوجود میاورد، خواهران و برادران مسلمان ما در اجتماعات ما ،در کلاسهای درس ما در کنارهم قرار دارند..."اما با تمام مخالفتهای این بزرگواران ،برخی از جمله جناب فرهاد دانشجو هنوز بر مواضع خود پا فشاری میکنند. این در حالیست که دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز در دوسال اخیر طرح تفکیک جنسیتی را اجرا کرده و با موج عظیمی از مخالفت اساتید و دانشجویان همراه بوده ونشانگر  شکست این طرح است. شکستی که اجرا کنندگان این طرح با وجود مشاهده این مطلب حاظر به پذیرش ان نیستند.اقداماتی که با ادعای اسلامی کردن دانشگاه انجام میشود ، حال آنکه مقام معظم رهبری بیان فرمودند که :"اسلامی‌کردن دانشگاه‏ها یک معنای عمیق و وسیع و جامعی دارد؛ و به اعتقاد من، از نان شب برای دانشگاه‏ها واجب‌تر است... از شاخصه‏های اسلامی شدن، علمی شدن و عمیق شدن است...،همه مسئله این نیست که حالا یکی با آستین کوتاه بیاید، یکی با چهار تار موی پیدا بیاید. مسائل اسلامی کردن که این نیست."

حال سوال اصلی این است که علت اصلی این اقدامات با وجود مخالفتهای گسترده چیست؟

یکی دیگر از مسائل که فرهاد دانشجو در سخنان خود مطرح کرده است و در تناقض کامل با سخنان مقام معظم رهبری است بحث عدم لزوم سیاسی بودن دانشگاه است که او در این باب گفته است:یکی از نکات منفی دانشگاه آزاد را سیاسی بودن آن میدانم.  وی همچنین اظهارکرد: " دانشگاه آزاد در گذشته خیلی سیاسی بود و وارد حاشیه می‌شد. بنابراین ما سعی کردیم موضوع را به سمت کارکرد اصلی دانشگاه ببریم." اگر نگاهی به نظر مقام معظم رهبری در باب این مساله بیاندازیم مشاهده میکنیم که ایشان موضع کاملا مخالفی را با این نظر "دانشجو" دارند ایشان در قسمتی از سخنان خود مخالفت خود را  با بیان این جمله که  «خدا لعنت کند کسی را که نمی‌خواهد دانشگاه‌ها سیاسی باشد»ابراز کردند.آیا بیان این جمله کافی نیست تا برای دانشگاه رویکرد سیاسی نیز قائل شویم؟

پرکره در مصاحبه ی خود با "راه دانشجو" در تاریخ 18 اردیبهشت 92 گفت: "پس از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد (با روی کارآمدن فرهاد دانشجو) شاهد بودیم که   فضای  سیاسی در دانشگاه به وجود آمد. نگاه مدیریت جدید بر این بود که این فضای سیاسی را گسترش دهد.در یک سال و نیمی که از عمر مدیریت جدید این دانشگاه می‌گذرد، فضای سیاسی دانشگاه آزاد بسیار جلو‌تر از دانشگاه‌های دولتی بوده است "

جابجایی تاریخ امتحانات در فضای انتخابات و در زمان نزدیک به انتخابات و تصمیم به تعطیلی دانشگاه در این تاریخ آیا تصمیمی سیاسی نیست؟ برنامه ریزی زمان بندی دانشگاه برای عدم حضور دانشجویان در دانشگاه هنگام  انتخابات و قرار دادن امتحانات پایان ترم در زمان تبلیغات انتخاباتی و دور کردن دانشجویان از حضور در فعالیتهای سیاسی دانشجوییِ انتخاباتی ،غیر سیاسی کاری نیست. با وجود تاکیدات فراوان آیت الله خامنه ای مبنی بر حضور پر رنگ در عرصه انتخابات و حماسه ی سیاسی تصمیم بر اتمام ترم تحصیلی زودتر از موعد مقر، مانعی برای ایجاد حماسه سیاسی بود.

یکی دیگر از اقدامات تامل برانگیز دانشگاه آزاد در زمان تصدی فرهاد دانشجو تحریف جمله تاریخی حضرت امام خمینی درباره این دانشگاه  و حذف نام آیت الله هاشمی از این جمله است . تقویم های دانشگاه آزاد که انتهای هر سال شمسی چاپ و بین دانشجویان و کارمندان این موسسه آموزشی توزیع می شود درسال ۱۳۹۲ تفاوت های عمده ای با تقویم ها و سالنامه های قبلی داشته است.یکی از این تغییرات تحریف سخنان امام خمینی است.

 امام خمینی در تنها جمله خود مربوط به دانشگاه آزاد می فرمایند "من اميدوارم كه انشاء الله شما آقايان و سايرين كمك كنيد تا اين دانشگاهي كه به پيشنهاد آقاي هاشمي تاسيس گرديد و پيشنهاد بسيار خوبي بود، فعاليتش زياد گرديده و در همه جا توسعه پيدا كند." با این حال مدیران جدید دانشگاه آزاد تصمیم به تغییر در این جمله تاریخی و حذف نام آیت الله هاشمی رفسنجانی از تقویم دانشگاه گرفته و به نقل از حضرت امام نوشته اند: "من امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی فعالیتش زیاد گردیده و توسعه یابد."
 

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
0
2
دانشجو ذلت پذیر نیست
8 سال د... را تحمل نکرد بلکه مدیریت کرد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
3
آقای دکترمصطفی معین یادکترصادق زیباکلام بعنوان رئیس جدیددانشگاه آزادمنصوب شوند.
وب سایت خبری تحلیلی سینمانگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
1
درخواست و انتظاری از حجت الله ایوبی که فکر نمی‌کنیم غیر معقول و زیاد باشد:

لطفا برای کسی که سینمای ایران را تا پای نابودی و سقوط کشانده مراسم تودیع نگیرید

لینک این یادداشت در وب سایت سینمانگار:

http://www.cinemanegar.com/articleview.php?cat=53&id=7297
نظر شما: