واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲

آغاز مجدد تحقیق وتفحص ازبانک مرکزی

وی درباره به تأخیر افتادن این طرح ادامه داد: با توجه به وضعیتی که به لحاظ اقتصادی در دولت قبل حاکم بود و وضعیتی که بانک مرکزی داشت، به این نتیجه رسیدند که با ادامه این تحقیق و تفحص، به مشکلات عدیده‌ای برخورد خواهیم کرد و دولت تدبیر و امید دچار مشکل می‌شود.
تدبیر24: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آغاز مجدد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خبر داد.

"ابراهیم نکو" در گفت‌وگو با خبرنگار "روزنو" با بیان اینکه "این تحقیق و تفحص بنا به دلایلی متوقف شد، حدود دو هفته‌ای است دوباره استارت خورده و به جریان افتاده است.

وی درباره به تأخیر افتادن این طرح ادامه داد: با توجه به وضعیتی که به لحاظ اقتصادی در دولت قبل حاکم بود و وضعیتی که بانک مرکزی داشت، به این نتیجه رسیدند که با ادامه این تحقیق و تفحص، به مشکلات عدیده‌ای برخورد خواهیم کرد و دولت تدبیر و امید دچار مشکل می‌شود.

این نماینده مجلس محورهای ارزی را از مهمترین مفاد این طرح خواند.

همچنین "روح الله بیگی" نماینده میاندوآب نیز در این خصوص به خبرنگار "روزنو"، تصریح کرد: معضل اصلی و سرآغاز مشکلات اقتصادی در کشور به دلیل اقدامات بانک ها است چرا که سودهای بسیاری دریافت می کنند. همین امر موجب ایجاد مشکلات عدیده ای است و فریاد مراجع تقلید نیز از بالا بودن سود بانک‌ها درآمده که این پول‌ها ربا بوده و حرام است. بانک‌ها سود زیاد می‌گیرند و به جای کار جدی اقتصادی، به ساخت و ساز و برج‌سازی روی آورده‌اند.

وی افزود: سال 91 طرح تحقیق و تحفص از بانک مرکزی در کمیسیون و صحن علنی مجلس مطرح شد و رأی آورد؛ اما به دلیل وجود مشکلات اقتصادی به مصلحت ندیدیم که این طرح را اجرایی کنیم؛ چراکه احتمال داشت بیان این طرح سر و صدای زیادی ایجاد کند و مشکل دیگری را بر اقتصاد بیفزاید.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه مفاد این طرح پس از گذشت یکسال تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از مفاد این طرح تغییر نکرده است و با همان مفادی که رأی آورده بود بار دیگر به جریان افتاده است.

گفتنی است، تحقیق و تفحص از بانک مرکزی از سال آخر دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد آغاز شد که به دلایلی متوقف ماند.

در بهمن ماه 91، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، با طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. این طرح از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ارائه شده بود.

محورهای این طرح در آن زمان اینگونه اعلام شده بود:

1- عملکرد بانک مرکزی درباره ساماندهی بازار پول (نحوه صدور، تمدید، تعلیق یا ابطال مجوز نهادهای مالی و انطباق آن با اصول شرعی و قانونی) از سال ۹۰ تاکنون

2- عملکرد بانک مرکزی درباره مدیریت بازار ارز، نحوه قیمت‌گذاری ارز، نحوه تخصیص ارز به متقاضیان، نحوه تخصیص مبالغ حاصل از فروش ارز به قیمت بالاتر از نرخ مرجع، نحوه واریز و تخصیص ریالی ارز فروخته شده به خزانه از ابتدای سال ۹۰ تاکنون

3- عملکرد بانک مرکزی درباره تعیین نرخ سود و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون

4- عملکرد بانک مرکزی درباره تعیین نرخ تسهیلات به هر بخش اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون

این مصوبه نمایندگان ملت در مجلس، به یکباره با درخواست استعفای محمود بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی همزمان شد و ماجرا رنگ و بوی تهدید به خود گرفت.

اکنون یک سال و نیم از تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی می‌گذرد و دولت دهم نیز قریب 10 ماه است که کار را به دولت یازدهم تحویل داده است.

چندی پیش،"محمدرضا پورابراهیمی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی رها شده است.

باید دید، این بار آیا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به ثمر می‌رسد؟
منبع: روزنو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: