واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

چرا موصل برای داعش اهمیت دارد؟

شبکه ˈالمیادینˈ در پی حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل عراق و تصرف بخش اعظم این شهر، به بررسی علل اهمیت موصل برای داعش، و نیز اهمیت آن برای عراق می پردازد.
تدبیر24:شبکه ˈالمیادینˈ در پی حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل عراق و تصرف بخش اعظم این شهر، به بررسی علل اهمیت موصل برای داعش، و نیز اهمیت آن برای عراق می پردازد.

به گزارش ایرنا المیادین در پایگاه خبری خود نوشت: گروهک تروریستی داعش با پیشروی در عراق، شهر موصل را به تصرف در آورد و به دیگر شهرهای این استان نیز حمله کرد.

استان نینوا که شهر موصل در آن قرار دارد، دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت است و در این روزها ارتش عراق مشغول جنگیدن با نیروهای داعش در این استان است.

به نوشته المیادین، موقعیت جغرافیایی نینوا باعث اهمیت راهبردی زیاد این استان شده است، این استان در مرزهای غربی عراق با سوریه قرار دارد و افراد مسلح از طریق مرزهای سوریه و عراق وارد آن جا می شوند، داعش در این مناطق به ویژه در ˈدیرالزورˈ سوریه حضوری پررنگ دارد.

شهر موصل مرکز استان نینوا مهم ترین منطقه در نقشه درگیری ها در این استان است، اردوگاه ˈ الغزلانیˈ که در برگیرنده یک فرودگاه نظامی و یک زندان بزرگ است، در این شهر قرار دارد .

نیروهای داعش در بخش شرقی موصل پیشروی داشته و ساحل سمت چپ این شهر را قبلا به طور کامل تصرف کرده بودند، آن ها پس از درگیری های سخت با ارتش عراق، ساختمان شورای استان نینوا در این شهر، فرودگاه بین المللی موصل و همچنین زندان ˈالتسفیراتˈ واقع در شرق موصل، زندان ˈبادوشˈ در غرب موصل و زندان اداره مبارزه با تروریسم واقع در مرکز موصل را به تصرف خود درآوردند.

آن ها همچنین بانک های دولتی و محلی این شهر را اشغال و اموال و پول های آن ها را غارت کردند .

تروریست های مسلح داعش پس از تصرف برخی ساختمان های دولتی در شهر ˈالشرقاطˈ واقع در شمال تکریت، از نینوا به سمت استان صلاح الدین حرکت کردند.

حضور گسترده نیروهای داعش در این مناطق باعث شد نیروهای پیشمرگ کردستان عراق به مقابله با آن ها بپردازند و افراد مسلح را از منطقه ˈربیعهˈ واقع در غرب موصل بیرون کنند و با هماهنگی بغداد، دو هنگ از نیروهای پیشمرگ را به شهرستان ˈالحویجهˈ در کرکوک بفرستند.

بنا بر این گزارش، تروریست های داعش وابسته به القاعده از طریق صحرای ˈربیعهˈ تغذیه می شوند. بخش شرقی این صحرا در موصل و بخش غربی آن در سوریه است و جنوب آن نیز به استان الانبار می رسد و از طریق آن افراد مسلح از سوریه و الانبار برای کمک به تروریست ها به موصل می روند. همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده است داعش بتواند در این مناطق پیشروی کند.

براساس این گزارش، حوادث موصل یک روز پس از تلاش مذبوحانه و توام با شکست داعش برای حمله به سامرا و تصرف مرقد امامین عسکریین صورت گرفت و همچنین این جنگ با درگیری های ارتش عراق با داعش در شهرهای ˈفلوجهˈ و ˈالرمادیˈ در استان الانبار همزمان شد که از چند ماه پیش تاکنون در جریان است.

المیادین در ادامه افزود: داعش با پیشروی در سوریه و کنار زدن دیگر گروه ها در این کشور جنگ زده، دایره سیطره خود را گسترش داد تا شامل ˈالرقهˈ و بخش هایی از ˈدیر الزورˈ در سوریه و از طرف دیگر استان های نینوا و الانبار در عراق شد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق که در شمال این کشور قرار دارد، مرکز اداری استان نینوا است.

بیشتر جمعیت موصل را کرد ها تشکیل می دهند. عرب ها، مسیحیان و ترکمن ها دیگر ساکنان این شهر هستند.

جمعیت این شهر در سال 2008میلادی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر بود.

* پیشینه گروهک تروریستی داعش

شبکه المیادین در ادامه درباره پیشینه این گروهک نوشت: گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام (الدولة الاسلامیة فی العراق والشام) یا داعش یکی از گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه است.

این گروه اوایل سال های اشغال عراق از سوی آمریکا تاسیس و در سال ۲۰۰۴ متعهد به وفاداری و حمایت از القاعده شد که پس از آن به عنوان ˈالقاعده عراق ˈ شهرت یافت.

به گزارش المیادین، این گروه در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ به یک سازمان فراگیر متشکل از گروه های مخالف دولت عراق با نام ˈدولت اسلامی عراق و شام ˈ تبدیل شد.

داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: روز گذشته پنج هزار نفر از افراد مسلح داعش به طور کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند و همه شهر را در اختیار گرفتند.

این در حالی است که قبل از این آمار تنها سه هزار نفر از نیروهای داعش در شهر مستقر بودند که دو هزار و پانصد نفر آن ها از خارج از این استان آمده بودند.

بر اساس اعلام برخی سایت های خبری، داعش برخی انبارهای مهمات و اسلحه استان الانبار، مراکز امنیتی و نظامی و ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه را تصاحب کرده و با حمله به انبارهای سلاح ارتش عراق در این منطقه، انواع سلاح های سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانک ها را به غارت برده است.

شبکه المیادین، افزود: داعش پس از تسلط بر شهر رقه سوریه قوانینی را وضع کرد که عدول از آن ها مستوجب مجازات سنگین است.

بنا بر این گزارش، برخی از این قوانین به شرح زیر است:

۱- پوشیدن شلوار جین (برای زنان)

۲- پوشیدن شلوار جین توسط مردان کمر باریک

۳- کوتاه کردن مو

۴- نمایش لباس های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه

۵- ورود مردان به مغازه های لباس خیاطی زنانه

۶- تبلیغ آرایشگاه های زنانه

۷- استفاده از کلمه داعش

۸- مراجعه زنان به پزشک مرد

۹- شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان)

۱۰- کشیدن سیگار و قلیان

۱۱- نشستن زنان بر صندلی

مردم رقه نیز برای این که این مجازات ها گریبانشان را نگیرد، بجز در موارد ضروری از خانه خارج نمی شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: