واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۵۸۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
هجمه اصولگرایان به سرپرست آموزش عالی

ایست بهارستان برای توفیق وزارت علوم

این دست صحبت‌ها اصولگرایان تندرو را مجاب کرده تا با حملات پیشدستانه خود روحانی را مجبور به عقب‌نشینی و معرفی فردی دیگر برای تصدی این سمت کنند. . .

تدبیر24 : معلوم نیست عمر حضور جعفر توفیقی در جلسات هیات دولت بتواند به بیش از سه ماه برسد یا خیر، در شرایطی که هنوز حسن روحانی گزینه پیشنهادی خود برای وزارت علوم را به مجلس معرفی نکرده تنها حکم سرپرستی او برای جعفر توفیقی کافی است تا وی را هدف سنگین‌ترین حملات برخی اصولگرایان مجلس قرار دهد. جبهه‌گیری نمایندگان مجلس در مقابل جعفر توفیقی تا آنجا جدی شده که عوض حیدرپور به صراحت گفته که او نمی‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد و عطاءا... سلطانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز عنوان کرده که «وضع میلی‌منفرد از توفیقی بهتر بود.»

پیش از معرفی جعفر توفیقی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی حسن روحانی به مجلس نتوانسته بود رای اعتماد لازم را برای جلوس بر کرسی وزارت به دست بیاورد. نمایندگان مجلس و به‌خصوص طیف‌های تندرو میلی‌منفرد را به «نقش داشتن در فتنه 88» و به‌دلیل آنچه «مواضع غیرشفاف سیاسی» او می‌خواندند مورد هجمه قرار دادند. اصولگرایان تندرو امیدوار بودند که با این اقدام حسن روحانی در گام بعدی خود فردی را برای این سمت انتخاب و به مجلس معرفی کند که دارای شاخص‌های مدنظر آنها باشد. روحانی اما با انتصاب‌های بعدی خود نشان داد که هنوز قصد عقب‌نشینی ندارد، انتصاب محمدعلی نجفی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و همچنین صدور حکم سرپرستی برای توفیقی در وزارت علوم باعث عصبانیت اصولگرایان تندرو شد. اکنون به‌نظر می‌رسد که آنها نیز چون حسن روحانی هنوز قصدی برای عقب‌نشینی از مواضع و شاخص‌های مدنظر خود ندارند. چه آنکه یک مقام مسئول در دفتر رئیس‌جمهور به خبرگزاری مهر گفته است: «خیلی طبیعی است و منطق می‌گوید فردی که به‌طور آزمایشی در جایی مسئولیتی می‌گیرد اگر در این پست بدرخشد به عنوان گزینه معرفی می‌شود و نخستین کسی که در معرض است، سرپرست فعلی وزارت علوم است.»

این می‌تواند نشانه‌ای باشد بر عزم جدی روحانی برای معرفی توفیقی به مجلس. این دست صحبت‌ها اصولگرایان تندرو را مجاب کرده تا با حملات پیشدستانه خود روحانی را مجبور به عقب‌نشینی و معرفی فردی دیگر برای تصدی این سمت کنند. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، مسئول کمیته اسلامی کردن دانشگاه‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرده «توفیقی اندیشه‌های سکولار دارد.» نبویان معتقد است: «وی در فتنه ۸۸ صریح به میدان ‌آمد» و به همین دلیل اذعان کرده که «انتخاب توفیقی اعتدال نیست.» نبویان همچنین تاکید کرده که توفیقی «قائل به اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیست.» نبویان به اعتراض جعفر توفیقی به تک جنسیتی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرده و انتصاب او به عنوان سرپرست وزارت علوم را نوعی «لجاجت» از سوی روحانی خوانده است.

عطاءا... سلطانی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با بیان اینکه سوابق جعفر میلی‌منفرد از توفیقی بهتر بود، معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم را یک اشتباه بزرگ و یک خطر دانست. وی با اشاره به جلسه این کمیسیون درخصوص بررسی سرپرستان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم گفت: «در جلسه دفاعی از توفیقی نشد؛ البته باید در جلسه‌ای با وی مباحث نمایندگان مطرح شود.» در همین حال عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به عملکرد و کارنامه سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «درصورتی که آقای توفیقی به مجلس معرفی شود، رأی اعتماد نخواهد گرفت.» فرهاد بشیری به فیلم منتشرشده از جعفر توفیقی اشاره کرده و با بیان اینکه نمایندگان مجلس 30 ایراد از اظهارات جعفر توفیقی در آن فیلم گرفته‌اند، اظهار کرد: «انتظار این است که آقای روحانی در معرفی وزرا اعتدال و تدبیر را لحاظ کند البته امروز بحث‌هایی وجود دارد که برخی نیروهای افراطی معرفی می‌شوند.» عوض حیدرپور، نیز همچون بشیری معتقد است که توفیقی نمی‌تواند رای اعتماد نمایندگان را جلب کند. محمدابراهیم محبی نیز بدون نام بردن از جعفر توفیقی به‌طور غیرمستقیم همین دست سخنان را تکرار کرده و گفته «وزارت علوم و آموزش‌و پرورش برای مجلس بسیار مهم است و مجلس حاضر به کوتاه آمدن از اصول خود نیست» و «درصورتی که وزرای پیشنهادی برای سه وزارتخانه، نسبتی با فتنه88 داشته باشند، قطعا مجلس به آنها رای اعتماد نخواهد داد.»

درچنین شرایطی الیاس نادران پیشنهاد برگزاری جلسه نمایندگان با روحانی درباره 3 وزیر باقی مانده را ارائه می‌دهد و می‌گوید: «نباید درمورد افرادی که معرفی می‌شوند پیشگویی کرد زیرا این موضوع و طرح چنین بحث‌هایی به نفع کشور نیست.» نادران با اشاره به تجربه مجالس هفتم و هشتم در بحث کابینه افزود: «این تجربه‌ها نشان می‌دهدکه اگر افرادی حداقل شرایط را برای وزارت نداشته باشند، وکلای ملت به آنها رای نخواهند داد.» پیش‌تر نیز برخی از نمایندگان مجلس به روحانی پیشنهاد داده بودند که قبل از معرفی وزرای خود، موضوع را با نمایندگان مطرح و با آنها به توافق برسد تا احتمال دریافت رای اعتماد مجلس برای گزینه‌های پیشنهادی‌اش افزایش یابد. این همه درحالی است که به‌نظر نمی‌رسد تمام معادلات در این خصوص معطوف به جو داخلی مجلس باشد، چراکه تحرکات خارج از مجلس نیز برای تاثیرگذاری بر رای نمایندگان چندان کم نیست. از این جمله موضع‌گیری رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران است که گفت: «با توجه به شناسنامه‌ای که توفیقی در فتنه ۸۸ از خود به‌جای گذاشته است، به هیچ وجه وی صلاحیت تصدی وزارت علوم را نخواهد داشت.» کیومرث یزدان‌پناه روز گذشته تاکید کرد: «جامعه دانشگاه انتظار دارد که مجلس با همان قاطعیت و عقلانیتی که 18 وزیر قبلی را مورد بررسی قرار داد سه وزیر باقیمانده را نیز مورد ارزیابی قرار دهد و تحت تاثیر فشارها و جوسازی‌ها قرار نگیرد.»

اما این لزوما جو حاکم بر دانشگاه‌های کشور نیست، هرچند که برخی رسانه‌های خاص سعی دارند تا تنها این دست نظرات را درخصوص سرپرست وزارت علوم و وزیر پیشنهادی احتمالی روحانی به مجلس را پوشش دهند. چه آنکه همزمان با این دست اظهارنظرهای مخالف، صداهای متفاوتی نیز از دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد. 3 روز پیش 25 تشکل دانشجویی درحمایت از توفیقی و انتقاد از برخی تشکل‌ها بیانیه‌ای صادر کردند و در آن آوردند: «اخبار این روزهای دانشگاه‌ها و وزارت علوم، حاکی از برملا شدن دست رانت‌خواران و فرصت‌طلبان است. درست چند روز پس از انتصاب آقای دکتر توفیقی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم و در شرایطی که افراطیون او را به اتهام فتنه‌گری مورد هجمه قرار داده‌اند، اسنادی منتشر می‌شود که حاکی از مسائلی است به بهانه اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها.» این بیانیه به‌خصوص به اتفاقات رخ داده اخیر در دانشگاه علامه تهران اشاره داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۹
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
1
10
آقای روحانی باید محکم پشت توفیقی باستد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
10
5
چه اصراری است برای فردی که فیلمش موجود و جهت گیریش معلوم است و مورد حمایت تندروهای اصلاحتچی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ضرر اصلاح طلب تندرو برای کشور خیلی کمتر از اصولگرایه تندروه
دکترعباس حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
0
3
آقای محمدرضاخاتمی یادکترسعدالله نصیری قیداری نماینده سابق زنجان معرفی شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
6
0
افکار سکولاریسمی این آقا عیان است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America
اصلا مي دوني معني سكولار چيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دکترعباس حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
0
2
جهت آگاهی ازمفهوم سکولاریسم:

سکولاریسمSecularismمشتق ازکلمه لاتینSeculumبمعنی گیتی،دنیا وروزگاراست.
این واژه اولین بارتوسط نویسنده بریتانیایی بنام "جورج هال اوک"درسال1846تئوریزه شدولی قبل آن نیزوجودداشت وعملا"توسط کورش کبیراجراشده بود،درصدراسلام به آنهادهریون(دنیاگرایاان،اموردنیوی،طبیعت محوران)می گفتند.
بعدازدوره رنسانس دراروپادرعصرروشنگری،سکولاریسم مقابل حاکمیت دینی کلیسابه جنبش اجتماعی مدنی بسوی مدرنیته تبدیل شدوبساری ازدینداران راباخودهمراه نمود.روشنفکران دینی برای حراست ازاصل دین دربرابرسوءاستفاده های احتمالی حاکمان ونیزجهت جلوگیری ازتبدیل شدن دین به کاسبی سیاسی به این جنبش پیوستند.
سکولاریسم بمعنی تنظیم امورزندگی باکمک عقل واستدلال،نوگرایی،غیرمقدس،عالم دنیوی،عرفی،زمینی وشخصی بودن عبادات ومراسم مذهبی بود.
درفرانسه معادل آن لائیک که مشتق ازLaosبمعنی مردم وLaikosبمعنی عامه مردم درمقابل روحانیت.
لائیسم نوعی نظام سیاسی کشورداری برمبنای قوانین علمی وعقلی به دورازتعصبات دینی است که بعدازانقلاب فرانسه درآن کشوررواج یافت وسپس به سایرممالک بویژه جمهوریهای شوروی ومذاهب دیگر گسترش پیداکرد.
معادل عربی سکولاریسم"العلمانیه "مشتق ازعلمی بودن،علم گرایی وعقلانیت است.
سکولاریسم درحوزه سیاسی منجربه پیدایش نظریه جدایی نهادحکومت ازنهاددین گردیدولی فقط درحوزه سیاسی تعریف نمی شودبلکه درجامعه شناسی نیزکاربردداردازجمله تقابل کمترمذهبی درجامعه،فلسفه اخلاقیا ت مبتنی برسعادت دنیوی،دوری ازتحجروخرافات،پرهیزازریاکاری وفضول گرایی درجامعه.
falah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
3
0
سلام
نمی دانم چرا توفیقی بخاطر صحبتهایش در مسجد دانشگاه محاکمه نشده ولی اون جوون حزب الهی که به فائزه توهین کرده محاکمه وشلاق وزندان رفت، لعنت به این بی... ، امان از عدالت قوه قضائیه.
روح زمان
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
یادم باشه نظرات دمه دستی ژورنالیستی بیشتر باب طبع سایتتون هست دیگه نظر نمیفرستم
نظر شما: