واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۶۱۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
آخرین اخبار از تحولات عراق

استقرار مجدد ارتش عراق در کرکوک/ تکذیب نزدیک شدن داعش به بغداد/ اطلاع سفارت آمریکا از حمله داعش/ دستور داعش برای سوزاندن کتب درسی/ قرضاوی: داعش «انقلابی» است!

ایاد علاوی در پاسخ به سوالی درباره “پایان عراقی که می‌شناسیم”، گفت:‌ این مساله ممکن است و بستگی به مواضعی دارد که اتخاذ می‌شود، اما من بر این باور هستم که ما به سمت “سوریه کردن عراق” پیش می‌رویم.
تدبیر24: در جدیدترین تحولات عراق، ارتش عراق موفق شد شماری از فرماندهان داعش را در استان نینوا در حمله راکتی به هلاکت برساند.

پایگاه خبری السومریه نیوز با اعلام این خبر نوشت: دستگاه مبارزه با تررویسم عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ارتش عراق در یک حمله راکتی با استفاده از نیروی هوایی ارتش عراق شماری از فرماندهان داعش را در استان نینوا به هلاکت رساند.

براساس اطلاعات به دست آمده در بین این فرماندهان به هلاکت رسیده دولت اسلامی در عراق و شام ( داعش ) شماری از جنایتکاران سابقه دار عراقی هم دیده می شود.

براساس این بیانیه دستگاه مبارزه با تروریسم عراق آمده است: ارتش عراق بعد از به دست آوردن اطلاعات موثق درباره محل استقرار نیروهای تروریست داعش و شماری از فرماندهان حزب بعث در استان نینوا با کمک یگان های ویژه نیروی هوایی ارتش عراق موفق شد در یک عملیات هوایی و راکتی این فرماندهان داعش و حزب بعث را به هلاکت برساند.

براساس اطلاعات به دست آمده در بین کشته های داعش و حزب بعث اجساد عبدالواحد شنان آل رباط و هاشم الجماسی از جنایتکاران حزب بعث عراق دیده می شود.

 استقرار مجدد ارتش عراق در کرکوک

در حالی که یک مقام امنیتی در استان کرکوک اظهار کرده است که نیروهای زیادی از ارتش عراق به همراه چندین فروند هلی‌کوپتر وارد شهر کرکوک شده‌اند، یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در عملیات آزادسازی که ارتش و سیستم‌های امنیتی در تعدادی از استان‌های عراق انجام دادند، بیش از ۳۶۰ تن از اعضای حزب بعث، گروه داعش و تشکل تروریستی”طریقه نقشبندیه” کشته شدند.

این مقام امنیتی به سایت المسله گفت: تعداد زیادی از خودروهای ارتش عراق به همراه چندین فروند بالگرد جنگی به استان کرکوک وارد شده‌اند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: ارتش مجددا در شهر کرکوک مستقر شده و اطراف مناطق حیاتی این شهر کمربند امنیتی ایجاد کرده است.

پیشتر منابع سیاسی و نظامی در استان کرکوک گفته‌ بودند که نیروهای پیشمرگ قصد ورود به کرکوک را دارند تا از آن در برابر داعش حمایت کنند در حالی که ساکنان این شهر نسبت به اینکه آنها برای همیشه در این شهر بمانند ابراز نگرانی کرده بودند.

این در حالی است که سخنگوی نیروهای امنیتی در کردستان عراق (پیشمرگ‌) اعلام کرد که این نیروها مناطقی که تحت سیطره خود درآوردند، ترک نخواهند کرد.

پیشمرگ‌ پیشتر شهر کرکوک را تحت سیطره خود درآورده بودند که این شهر با توجه به اینکه نفت‌خیز است از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در عین حال یک مقام امنیتی در گفت‌وگو با سایت المسله اعلام کرد که عملیات پاکسازی که از سوی ارتش عراق و داوطلبانی از عشایر با حمایت نیروی هوایی در استان‌های نینوا، الانبار، صلاح الدین،‌ کرکوک و دیالی انجام شد، موجب کشته شدن بیش از ۳۶۰ تروریست عضو حزب منحل شده بعث، داعش و تشکل تروریستی طریقه‌ نقشبندیه و زخمی شدن و بازداشت ده‌ها تن دیگر شد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: اکثر عملیات نظامی براساس اطلاعات سازمان اطلاعات انجام شد و حملات هوایی نیروی هوایی با همکاری نیروهای نخبه صورت گرفت.

ارتش عراق مسیر اصلی میان بغداد و سامرا را تحت کنترل خود درآورده است

همچنین روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از منابع نوشت که ارتش عراق مسیر اصلی میان بغداد و سامرا را تحت کنترل خود درآورده است و نیروهای عراقی با حملات هوایی ۴۰ فرد مسلح را در استان دیالی به هلاکت رساندند.

منابع تصریح کردند که پس از اینکه نیروهای ارتش و پلیس مستقر شدند نیروهای عراقی آماده یک ضدحمله هستند تا مجددا شهر تکریت را تحت کنترل خود درآورند.

از سوی دیگر، در کمینی که افراد مسلح گروه اسلامی عراق و شام در مسیر میان بغداد و سامرا ترتیب داده بودند، شش تن از نیروهای امنیتی عراقی کشته شدند.

همچنین در حمله هوایی به استان دیالی در شمال شرق بغداد هفت تن از نیروهای امنیتی کرد کشته شدند، این در حالی است که جبار یاور، دبیرکل پیشمرگ اعلام کرده است که تنها دو تن در نزدیکی منطقه جلولاء کشته شده‌اند. اما وی تایید نکرد که نیروهای عراقی یا افراد مسلح عامل کشته شدن این کردها بودند.

منابع آگاه در استان دیالی نیز تاکید کردند: با عقب‌نشینی نیروهای امنیتی، افراد مسلح منطقه العظیم که در شمال دیالی قرار دارد و دو ناحیه السعدیه و جلولاء را که در شرق این استان قرار دارد را تحت تصرف خود درآوردند.

فعالان نیز در فضای مجازی تصاویری را منتشر ساختند که در آن‌ها اعضای داعش پس از تصرف استان موصل و شهر بیجی در شمال بغداد نمایش نظامی برگزار کردند.

در همین راستا عباس البیاتی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان با بیان اینکه نیروهای ارتش عراق شهر تکریت و پالایشگاه بیجی را تحت کنترل خود درآورده‌اند، اظهار کرد که هماهنگی‌های میان بغداد و واشنگتن جهت حمایت نظامی از عراق در چارچوب توافقنامه استراتژیک منعقد شده میان دو کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی در عملیات نظامی خود در موصل و صلاح‌ الدین ظرف دو روز گذشته به پیشروی‌های چشمگیری دست یافتند و شهر تکریت و پالایشگاه بیجی و بیشتر مناطق این استان را تحت کنترل خود درآوردند. البیاتی خاطرنشان کرد که نیروهای بیشتری برای فرماندهان عملیات‌ اعزام می‌شوند تا امنیت را در دو استان موصل و صلاح‌ الدین نیز برقرار سازند.

از سوی دیگر، صادق حسینی، رییس کمیسیون امنیت در استانداری دیالی اظهار کرد که درگیری‌های السعدیه به کشته شدن ۱۰ تن از افراد مسلح داعش و منهدم کردن ۴ خودروی آن‌ها انجامید. این مقام عراقی خاطرنشان کرد که این جنگ به نفع نیروهای امنیتی عراق پایان یافت.

تکذیب نزدیک شدن داعش به بغداد

در همین حال قاسم عطاء، سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار کرد که گزارش‌ها مبنی بر نزدیک بودن نفوذ داعش به بغداد صحت ندارد.

منابع امنیتی عراق همچنین اعلام کردند که در درگیری‌های شهر بعقوبه (۵۷ کیلومتری شمال شرق بغداد) ۴۴ تن از اعضای داعش کشته شده و ۱۴ تن دیگر بازداشت شدند.

از سوی دیگر، نوری مالکی تهدید کرد که دفتر دو شبکه العربیه و الحدث در بغداد را به دلیل نحوه پوشش رسانه‌ای آن‌ها درباره تحولات اخیر در عراق می‌بندند و به خبرنگاران اجازه ادامه فعالیت‌ نمی‌دهد. این در حالی است که طارق‌ الهاشمی، معاون سابق رییس جمهور عراق اظهار کرد که نوری مالکی باید استعفا دهد و هرچه سریع‌تر دولت وحدت ملی تشکیل شود.

 شادمانی علنی دختر صدام از اقدامات داعش

در خبری دیگر دختر صدام دیکتاتور معدوم عراق اعلام کرد، از "پیروزی های” عمویش عزت الدوری (معاون اول سابق صدام) و دیگر عناصر مسلح در عراق بسیار شادمان است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این ابراز شادمانی "رغد” در مصاحبه تلفنی با روزنامه "الشرق الاوسط” چاپ لندن، به دلیل نقش عزت ابراهیم الدوری و گروه تروریستی موسوم به "ارتش طریقت نقشبندیه” در بحران اخیر عراق و جنگیدن او در کنار عناصر داعش ابراز صورت گرفته است.

رغد خاطرنشان کرد که جزئیات تحولات عراق را لحظه به لحظه پیگیری میکند. وی با این حال مدعی شد که هیچگونه فعالیت سیاسی ندارد.

دولت عراق رغد صدام و مسؤولان سابق رژیم منحل بعث را در فهرست افراد تحت تعقیب بین المللی قرار داده است؛ ولی دولتهای عربی توجهی به این فهرست ندارند و شماری از آنان همچنان در چند کشور عربی در حال فعالیت هستند.

حرکت ناوهواپیمابر آمریکایی به سوی خلیج‌فارس

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که به دنبال ناآرامی‌های عراق،‌ وزیر دفاع آمریکا دستور داد تا ناو هواپیمابر "جورج بوش” به سمت خلیج فارس حرکت کند تا در صورت اقدام نظامی آمریکا در عراق در حالت آماده باش باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ناو هواپیمابر "جورج هربرت واکر بوش”، (جورج پوش پدر) یک ناو کلاس نیمیتز است که بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی جهان محسوب می‌شوند. این ناو دو رآکتور هسته‌ای دارد و می‌تواند حدود ۶۰۰۰ خدمه را حمل کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم فرمانده کل قوا را قادر می‌سازد تا در صورت نیاز به انجام گزینه‌های نظامی برای حفاظت از جان آمریکایی‌ها،‌ شهروندان و منافع در عراق وارد عمل شویم.

این ناو از سمت دریای عرب به سمت خلیج فارس در حرکت است و توسط یک رزم‌ناو مسلح به موشک‌های هدایت شونده و یک ناوشکن مسلح به موشک‌ همراهی می‌شود.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که چند روز زمان نیاز است تا مشخص شود که آمریکا چگونه می‌خواهد به عراق که درگیر جنگ با شبه نظامیان است مقابله کند. با این‌ حال وی بعدا در سخنانش اعزام نیروهای آمریکایی را به عراق منتفی دانست و گفت که هرگونه مداخله احتمالی بستگی به تلاش رهبران عراقی برای حل اختلافات دیرینه فرقه‌ای و سیاسی دارد.

در حالی‌که آمریکا عملیات‌های شناسایی در خاک عراق را با استفاده از پهپادها به درخواست دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق افزایش داده است،‌ وزارت دفاع آمریکا یک سری گزینه برای اوباما از جمله انجام حملات هوایی پیشنهاد داده است.

رزم‌ناو و ناوشکن اعزامی به سمت خلیج فارس، علاوه بر جنگنده و هلی‌کوپتر و سایر هواپیماها با موشک‌های پیچیده ضد کشتی و ضد هواپیما مجهز هستند.

سفارت آمریکا در بغداد از حمله داعش به موصل مطلع بود

از سوی دیگر شبکه المادین گزارش داد منابع عالی رتبه در عراق اعلام کردند که سفارت آمریکا در بغداد از قبل از حمله اعضای داعش به شهر موصل مطلع بود.

منابع عراقی عالی رتبه که مورد اطمینان هستند، اعلام کرده‌اند: اسنادی وجود دارد که تاکید می‌کند که سفارت آمریکا در بغداد از قبل از طرح داعش و حزب بعث برای حمله به موصل و بقیه استان‌های عراق اطلاع داشت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که داعش تنها تهدیدی بر عراق نیست بلکه تهدیدی بر آمریکا و کل جهان است. این وزیر آمریکایی گفته بود که هر کشوری که خواهان امنیت است در قبال اوضاع عراق نگران است.

دستور داعش برای سوزاندن کتب درسی در موصل عراق

همچنین خبرها حاکی از آن است که داعش در جدیدترین جنایت‌های خود در عراق دستور داده است تمام کتب درسی در موصل سوزانده شود.

به گزارش سایت النشره، گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش به اعضای این گروه دستور داده است که تمامی کتب درسی موجود در موصل را به بهانه اینکه مغایر با تعالیم اسلام است، بسوزانند.

این گروه تروریستی پیشتر اقدام به جمع‌آوری و سوزاندن تمام کتب دینی مقدس در برابر کلیسای سیده بشاره در شهر رقه سوریه کرده بود.

داعش تمامی کتب‌ انجیل و کتاب‌های دینی دیگر را جمع کرده و در برابر کلیسای سیده بشاره در شهر رقه سوریه سوزانده بود.

درخواست نماینده پارلمان اروپا برای برکناری مالکی

از سوی دیگر رییس هیات روابط با عراق در پارلمان اروپا خواهان برکناری نوری مالکی و تشکیل دولت ملی با حضور تمام اقشار جامعه عراق شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، استرون استیونسون، رییس هیات روابط با عراق در بیانیه‌ای با اعلام درخواست خود جهت برکناری نوری مالکی، نخست وزیر عراق و تشکیل دولت ملی با حضور تمام اقشار جامعه عراق اظهار کرد: این امر تنها راه حل و راه‌حلی واقع‌بینانه برای توقف خون‌ریزی‌های بیشتر در عراق است.

در این بیانیه آمده است که این راه حل از تایید و حمایت گسترده گروه‌های ملی‌گرا و دموکرات عراقی برخوردار است و این راه حل در کنفرانسی که در ۱۱ ژوئن در بروکسل برگزار شد، مطرح شده است.

وی از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست به جای آنکه به نوری مالکی کمک ارائه دهند بر وی اعمال فشار کرده تا این راه‌حل را بپذیرد و از قدرت کنار کشد.  رییس هیئت روابط با عراق در پارلمان اروپا اعلام کرد که ارائه کمک‌ها به نوری مالکی به منزله حمایت از خونریزی‌ها در عراق است. وی تاکید کرد: ما در غرب باید اذعان کنیم که آنچه که در عراق صورت می‌گیرد یک انقلاب مردمی گسترده علیه مالکی است.

وی گفت:‌ ادعاهای مالکی مبنی بر اینکه این مناطق تحت تصرف گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) قرار گرفته است اظهاراتی مضحک است و هیچ پایه و اساسی ندارد چرا که شهروندان عراقی مخالف مالکی هستند که دست به این اعتراضات زده‌اند.

نخست وزیر کردستان عراق: پیشمرگ‌ها برای اشغال هیچ منطقه‌ای عمل نکرده‌اند

همچنین نخست وزیر منطقه کردستان عراق با بیان اینکه نیروهای پیشمرگ برای "اشغال” هیچ منطقه‌ای عمل نکرده‌اند، تاکید کرد که حل و فصل اوضاع در عراق نیازمند راه‌حل‌های سیاسی است.

به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز عراق، نیچروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان عراق در کنفرانس خبری مشترک با نیکولای ملادینف، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در اربیل اظهار کرد:‌ نیروهای پیشمرگ به دلیل خلا امنیتی دست به کار شدند که با عقب‌نشینی کامل نیروهای ارتش عراق به وجود آمده بود و نیروهای پیشمرگ برای اشغال هیچ منطقه‌ای عمل نکرده‌اند.

بارزانی با بیان اینکه قبل از این رخدادها مسئولان منطقه کردستان با مسئولان دولت مرکزی در عراق در تماس بوده و از آن‌ها خواسته‌اند که هماهنگی‌ها را در عرصه امنیتی به عمل آورند، گفت: منطقه کردستان عراق در حال حاضر به صورت مداوم با بغداد در تماس است. وی با بیان اینکه وظیفه نیروهای امنیتی در کردستان براساس قانون اساسی محافظت از منطقه کردستان عراق است، گفت: اولویت ما حفظ امنیت کردستان خواهد بود.

بارزانی با بیان اینکه اوضاع کنونی در عراق را نمی‌توان از طریق عملیات امنیتی و نظامی حل و فصل کرد، عنوان داشت: حل و فصل اوضاع نیازمند راه حل‌های سیاسی و ریشه‌ای است و در کنار آن باید راه حل امنیتی نیز وجود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: درِ منطقه کردستان عراق برای استقبال از تمام آوارگان عراقی باز است.

پیش‌تر احسان العوادی، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون نوری مالکی اعلام کرده بود که نیروهای پیشمرگ خود را به عنوان نیروهای دوست به نیروهای عراقی نشان می‌دهند.

آیت الله سیستانی: عراقی‌ها از اقدامات طائفه‌ای دوری جویند

از سوی یگر مرجع عالی قدر شیعیان از مردم عراق خواست تا از اقدامات قومی‌ گرایانه یا طائفه‌ای دوری جویند.  به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز عراق، آیت الله العظمی سید علی سیستانی،‌ مرجع عالی قدر شیعیان امروز (یک‌ شنبه) خاطرنشان کردند: باید از هرگونه اقدامات مسلحانه که خارج از چارچوب قانون صورت می‌گیرد، اجتناب شود.

مرجع عالی قدر شیعیان از دستگاه‌های رسمی نیز خواست تا اجازه اقدامات مسلحانه در خارج از چارچوب قانون را ندهند.

آیت الله العظمی سید علی سیستانی از شهروندان نیز خواستند تا از هرگونه اقدامات قومی‌ گرایانه یا طائفه‌ای که به وحدت ملی عراق لطمه وارد می‌کند،‌ اجتناب ورزند.

ایشان تصریح کردند: باید تمام شهروندان در این شرایط حساس بیشترین سطح خویشتن داری را داشته باشند و باید به گونه‌ای رفتار کنند که پیوند‌های الفت و محبت میان تمام اقشار مردم مستحکم‌تر شود.

ورود نماینده آیت‌الله سیستانی به سامرا / درخواست مقتدی صدر برای رژه حامیانش

همچنین منابع عراقی اعلام کردند که نماینده مرجع عالیقدر شیعیان در اقدامی که برای افزایش سطح روحیه ارتش عراق انجام شد، وارد شهر سامرا شده است.

منابع خاطرنشان کردند: احمد صافی، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان به همراه هیئت همراهش وارد مرقد امام هادی (ع) و امام جواد (ع) شدند که این سفر برای افزایش روحیه ارتش عراق است که با گروه‌های تروریستی مستقر در نزدیکی سامرا می‌جنگند.

منابع خاطرنشان کردند: درگیری‌ها در حال حاضر در منطقه الاسحاقی، ۱۵ کیلومتری سامرا در جریان است و هزاران داوطلب برای دفاع از سامرا وارد این شهر شده‌اند.

از سوی دیگر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از حامیان خود خواست تا رژه نظامی یکپارچه‌ای در هر استان به صورت جداگانه برگزار کنند.

صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: خطر کشور ما را فراگرفته است و از یک طرف اشغال‌گر درصدد مداخله است و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان به دنبال این هستند که عراق را به خرابه تبدیل کنند.

وی درخصوص علت فراخوان وی برای برگزاری رژه نظامی گفت: ما از این طریق به جهانیان نشان می‌دهیم که چه تعدادی هستیم و تجهیزات ما چگونه است که این امر دشمنان را می‌هراساند.

از سوی دیگر شبکه المیادین گزارش داد که پهپادهای عراقی اردوگاه الکندی و ساختمان استانداری موصل را که تحت تصرف داعش قرار دارد هدف قرار دادند.

در همین حال یک منبع اعلام کرد که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عراقی از آنجا که دو شبکه العربیه و الجزیره در پوشش اخبار به صورت بی‌طرفانه عمل نمی‌کنند، کار در این دو شبکه را متوقف کردند.

قرضاوی داعش را "انقلابی” خواند!

در همین حال، اتحادیه جهانی علمای مسلمین مستقر در دوحه قطر با "انقلابی” خواندن اعضای داعش درخواست‌ مرجع شیعیان عراقی را برای جنگ با شبه نظامیان افراطی در شمال این کشور مورد انتقاد قرار داده و آن را یک "انقلاب علیه اهل تسنن” خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه جهانی علمای مسلمین با اشاره به اقلیت سنی‌ها در عراق مدعی شده است که تحولات عراق درنتیجه سرکوب و محروم کردن مردمی است که خواهان آزادی هستند.

این اتحادیه که رهبری آن را یوسف قرضاوی، برعهده دارد، فتوای اعلام شده توسط آیت‌الله العظمی سیستانی،‌مرجع عالیقدر شیعیان برای مسلح شدن مردم عراق را محکوم کرده و ادعا کرده است: این فتوی تنها باعث بروز جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای می‌شود.

اتحادیه جهانی علمای مسلمین کنترل گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش” را بر تعدادی از مناطق در عراق "انقلابی مردمی” خوانده است .

در بیانیه اتحادیه که یوسف قرضاوی آن را امضا کرده، ادعا شده است: فروپاشی کامل نیروهای نظامی، امنیتی و پلیس در عراق از "هیچ” به وجود نیامده و تنها می‌توان علت آن را انقلابی مردمی دانست.

این اتحادیه در ادامه بیانیه خود آورده است:‌ ما به برادران شیعه و سنی خود در عراق و مناطق دیگر تاکید می‌کنیم تا از دامن زدن به جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای اجتناب کنند و از آن‌ها می‌خواهیم تا در کنار برادران سنی‌ برای دستیابی به یک راه‌حل معتبر و قابل‌قبول بایستند.

پس از فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی،‌ رهبر شیعیان در پیوستن عراقی‌ها به جنگ علیه شبه‌نظامیان، هزاران داوطلب شیعه ثبت‌نام کرده‌اند.

اتحادیه علمای مسلمین جهان با درخواست‌ برای تشکیل یک دولت اتحاد ملی، در بیانیه خود تاکید کرده است: اقدامات شبه نظامی تنها توسط یک گروه افراطی به وقوع نپیوسته است. این یک انقلاب علیه شیعیان نیست. بلکه هدف آن احیای حقوق مشروع است.

در مقابل،‌ خالد الملا، رییس جماعت علمای عراق با تاکید بر این‌که داعش در هنگام ورود به موصل به زنان تجاوز کرده و اموالی را ربوده است، به بیانیه اتحادیه جهانی علمای مسلمین پاسخ داده و اعلام کرد: این‌که رخدادها در عراق یک انقلابی مردمی به حساب آیند، امری مغایر با واقعیت است.

وی تاکید کرد: آن‌چه که در عراق رخ داده است، خیانتی از سوی استاندار موصل و برخی از نظامیان بوده است. داوطلبان بسیاری در مناطق مختلف درصدد مبارزه با داعش هستند. استقبال گسترده‌ای از هر دعوت برای در دست گرفتن سلاح و جنگیدن در کنار ارتش صورت گرفت.

هشدار ایاد علاوی نسبت به تجزیه عراق

در سوی دیگر نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه کمربند امنیتی بغداد از بین رفته است، اعلام کرد که این احتمال کاملا وجود دارد که عراق در مسیر تقسیم و تجزیه قرار بگیرد.

ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق در پاسخ به سوال شبکه خبری سی‌.ان.ان درباره "پایان عراقی که می‌شناسیم”، گفت:‌ این مساله ممکن است و بستگی به مواضعی دارد که اتخاذ می‌شود، اما من بر این باور هستم که ما به سمت "سوریه کردن عراق” پیش می‌رویم.

وی عنوان داشت: کمربند امنیتی اطراف بغداد از بین رفته است و اطراف بغداد در حال حاضر به دست افراد مسلح و شبه نظامیان اهل تسنن است و دولت بغداد قادر نیست که این شرایط را تغییر دهد. دولت نمی‌تواند انفجارها در داخل بغداد را متوقف کند.

علاوی در خصوص مداخله جدید احتمالی آمریکا در عراق نیز گفت:‌ این مساله کمک نخواهد کرد و ممکن است که هیزم را در آتش بیشتر کند. از نظر من آمریکا به ویژه پس از آنکه از عراق در سال ۲۰۱۱ خارج شد توانایی تاثیر بر عراق را از دست داده است.

نخست وزیر سابق عراق تصریح کرد که دو بازیگر اساسی در عراق وجود دارند که آن‌ها ایران و ترکیه هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
خدا عزتتان دهد
|
United States of America
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
1
درود بر شرفتان
شما شايد تنها رسانه آزاد انديشي هستيد كه تحت تاثير حنگ رواني نوري المالكي قرار نگرفته و واقعيات را پوشش مي دهد
رمضانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
0
نماینده پارلمان اروپا (ریس هیات روابطه با عراق) همان کسی است که جیره خوار مجاهدین (منافقین) خلق است. بدیهی است که چنیین حرفی بزند. من مانده ام که خدای نکرده اگر این داعشی ها بر شهری مانند کربلا
یا دیگر شهرهای مقدس شیعه تسلط یابند و بنا باشد به امام حسین بی حرمتی کنند آن وقت این منافقین که دائما سنگ امام علی و امام حسین را به سینه می زنند چه موضعی خواهند داشت. شاید مانند سعید امامی باشند که می گویند اعتراف کرده بمب گذاری در حرم امام رضا کار خودش بوده! یعنی هدف وسیله را توجیه می کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما: