واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سیستان و بلوچستان پیرترین و گیلان جوان‌ترین استان‌های کشور هستند.
تدبیر24:محمد اسماعیل مطلق ظهر امروز در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس در راستای ارتقای نرخ باروری کلی که در هتل پارس مشهد با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: گردهمایی دانشگاه‌های کشور در خصوص ارتقای نرخ باروری به بالای حد جایگزینی نخستین‌بار در شیراز سپس اهواز، تهران و مشهد برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست‌ها اقدام به برنامه‌ریزی و چگونگی اجرایی شدن اهداف در راستای ارتقای نرخ باروری به بالای حد جایگزینی است، افزود: مشکلات تنها با دستور‌العمل حل نمی‌شود و باید منطقه‌ای به مسائل پرداخت و تمامی نقش‌های بهورزان، ماماها،‌ کارشناسان، پزشکان و ... در این رابطه مشخص شده و در راستای منویات مقام معظم رهبری گام‌های لازم برداشته شود تا میزان باروری کلی در کشور به بالای حد جایگزینی ارتقا یابد.

مطلق با بیان اینکه تغییر فرهنگ کار دشواری است و باید با برنامه‌ریزی چالش‌های سلامت را در رابطه با نرخ باروری کلی مرتفع کنیم، افزود: یکی از چالش‌های موجود وضعیت میزان باروری کلی کشوری است که در سال ۶۲ این میزان در ایران ۶.۷ درصد بوده و پس از قانون تنظیم خانواده در سال ۷۱ به ۳.۴ درصد رسید.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها در راستای رفع چالش یاد شده میزان باروری یک زن است، به صورتی که متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول باروری خود به دنیا می‌آورد و برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت می‌تواند مؤثر باشد، ۲.۱ فرزند است.

وی در ادامه از جمله سیاست‌های مقام معظم رهبری در رفع چالش نرخ کلی باروری توجه به کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان در خصوص کاهش سن ازدواج، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند، تحکیم بنیان و پایداری خانواده و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی اشاره کرد.

مطلق ادامه داد: در خصوص کاهش سن ازدواج در حال حاضر ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، زیرا در حال حاضر میانگین سن ازدواج در مردان ۲۶ تا ۲۷ سال و زنان ۲۴ سال است و نیز ۱۱ میلیون زوج جوان در کشور هستند که بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر روند ازدواج در ایران از سال ۸۵ تا ۹۲ روند خوبی نبوده، به طوری که در سال ۹۲ بالغ بر ۷۷۰ ازدواج صورت گرفته که این رقم نسبت به سال ۹۱ کاهش داشته و در سال ۹۱ شاهد ۸۰۰ هزار ازدواج بوده‌ایم.

وی افزود: طبق منابع آماری در حال حاضر بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که اکثریت قریب به اتفاق موارد ناباروری کشور را ناباروری اولیه تشکیل می‌دهد و از علت‌های عمده سقط نیز ۲۰ درصد به مسائل اقتصادی و ۵ درصد به تداخل فرزندآوری با تحصیل مرتبط است.

مطلق همچنین یادآور شد: تعداد مجوزهای سقط صادر شده توسط پزشکی قانونی در سال ۹۱ کمتر از ۷ هزار مورد بوده است و نیم درصد از جامعه یعنی یک نفر از هر ۲۰۰ نفر به هپاتیت C‌ مبتلا بوده و ۲۷ هزار نفر آلوده به ویروس ایدز و مبتلا به بیماری ایدز در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در هر شبانه‌روز در کشور ۸ جوان بر اثر اعتیاد جان خود را از دست داده که معادل مرگ کودکان ۱ تا ۵ سال کشور است، افزود: باید به مراقبت از مادران باردار توجه شود، زیرا در هر شبانه روز یک مادر باردار و سالانه ۲۶ هزار کودک صفر تا ۵ سال در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

مطلق در خاتمه از استان‌های سیستان و بلوچستان به لحاظ جمعیتی به عنوان جوان‌ترین استان و استان گیلان به عنوان پیرترین استان کشور نام برد.
برچسب ها: جوان پیر تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: