واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

بیانیه «انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه زنجان» خطاب به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تدبیر24:
«بسمه‌تعالی‌»
بیانیه «انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه زنجان»  
خطاب به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
جهت تغییر ریاست دانشگاه
«إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِم.»          سوره رعد، آیه 11
دانشگاه بی شک از دیرپاترین نهادهای مدنی جامعه است که همواره مبدا تحولات بزرگی در تاریخ کشور بوده است؛ ولی متأسفانه در 8 سال دولت گذشته چنان لطمات جبران¬نا‌پذیری بر پیکره‌ی نحیف آن وارد آمد که منجر به خدشه¬دار شدن روحیه مطالبه‌گر و خردورز دانشگاه و دانشگاهیان شد. باری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و رأی اکثریت ملت آگاه ایران به تغییر، گواهی بود بر تلاش این ملت در راه رسیدن به کنش‌های عقلانی، به دور از افراط و تفریط در همه‌ی زمینه‌ها.
هرچند که دانشگاهیان تلاش زیادی برای روی کار آمدن دولت جدید نمودند ولی متأسفانه علیرغم قریب به یکسالی که از عمر دولت می‌گذرد، بسیاری از مدیران قبلی و رؤسای دانشگاه‌ها که از دلبستگان دولت مهرورز هستند و در انتخابات سال گذشته نیز در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای تندرو فعالیت می‌کردند بر مسند قدرت مانده‌اند و دانشجویان همچنان در مضیغه¬اند، این روند بی¬شک منجر به کاهش حامیان اصلی دولت و خالی¬شدن پایگاه اجتماعی آن از نخبگان اجتماعی و دانشجویان می¬گردد که قطعاً تنها خوشایند نیروهای تندرو و منتقدان کم¬سواد و بی¬شناسنامه¬ی دولت است.
آنچه در این سالها بر دانشگاه¬ها گذشت تنها یک رویکرد متفاوت سیاسی نبود بلکه تهاجمی همه جانبه بود از جانب همه¬ی آنانی که از بیداری واهمه داشتند به قصد نابودی خرد بیدار، آرمانخواه و مطالبه¬گر دانشجو چرا که آنان خود نیز باور دارند که: «آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است.»  
افزایش فضای امنیتی و اختناق در دانشگاه¬ها، جذب متمرکز اعضای هیأت علمی¬ها، اجرای طرح تفکیک جنسیتی، سهمیه بندی بندی جنسیتی رشته¬ها، حذف بسیاری از رشته¬های علوم انسانی، انحلال انجمن¬های اسلامی، انحلال شوراهای صنفی - رفاهی دانشجویان، عدم صدور مجوز به فعالیت¬های سیاسی و فرهنگی مستقل دانشجویی، توقیف نشریات، توزیع ناعادلانه امکانات و بودجه¬ها بین تشکل¬ها و کانون¬ها، اخراج دانشجویان و صدور احکام انضباطی برای آنان همگی مواردی از این دست¬اند. اما آنچه اخیراً توسط مسئولان وزارت علوم بر ملا شد فسادی به مراتب فاجعه بارتر از این¬ها بود؛ اعطای 3000 بورسیه بر خلاف رویه¬ی قانونی صدمه¬ای بزرگ به اعتماد دانشگاهیان زد که شاید لطمات آن بسیار خطرناک¬تر و جبران ناپذیرتر از فساد 3000 میلیاردی دولت کریمه باشد. همه¬ی اینها تنها بخشی از آن¬ چیزیست که در این سال¬ها بر دانشگاه¬ها رفته است.
لکن ما دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان از پس همه‌ی این بی‌عدالتی‌ها، بی‌کفایتی‌ها و بی-حرمتی¬ها که در این چند ساله بر دانشگاهمان روا داشته شده است به اعتبار امید، فریاد دادخواهی سر می‌دهیم، «امید به آینده رساترین اعتراض ماست.»
به هر روی اعزام هیأت محترم نظارت وزارت علوم به دانشگاه زنجان بی شک فرصت مغتنمی است برای مسئولان وزارت علوم که از نزدیک با وضعیت اسفباری که در این چند سال بواسطه¬ی مدیریت ناکارآمد دانشگاه  بوجود آمده است آشنا شوند. ما نیز این اقدام وزارتخانه¬ی علوم را ارج می¬نهیم و در روشنگری و کمک به هیأت محترم اعزامی وزارت علوم از هیچ کمکی فروگذار نمی¬کنیم. ما می‌دانیم که وزیر محترم علوم تحت فشارهای همه¬جانبه¬ی برخی نیروهای فراقانونی و نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی است که مداوماً درپی طرح سؤال‌های بی‌مورد و اخلال در عملکرد دولت‌اند؛ اما نمی‌توانیم بر روی خواسته‌ها و مطالبات به حق خود نیز چشم بپوشیم.  
هرچند که دوران مدیریت ریاست فعلی دانشگاه رو به اتمام است ولی ترس از حضور مجدد اقتدارگرایان، انحصار طلبان و خودکامگان بر مسند ریاست؛ ما را بر آن داشت تا بار دیگر مطالبات فروخورده¬ی خود و سخنان دکتر حسن روحانی را برای خود و شما مرور کنیم و به یاد آوریم چرا که ریاست محترم جمهور بارها گفته¬اند که «دولت به همه¬ی وعده¬هایی که به مردم داده، پایبند است.» ما نیز باور داریم که:  
«اگر فضای دانشگاه¬ها امنیتی باشد نمی¬تواند علم را تولید و حقایق را تبیین کنند. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آزادی بیان و نقد آزاد نیست، اگر از مردم¬سالاری و دموکراسی سخن می گوئیم اینها بدون آزادی ممکن نخواهد بود. منظور از آزادی؛ آزادی بیان، آزادی اندیشه و نقد است.»
«ما در دانشگاه شهامت سقراط¬وار می¬خواهیم.»
«دانشگاهی که در کنجی تحقیق کند و این تحقیقش به جامعه برنگردد ما دنبال چنین دانشگاهی نیستیم ما دنبال تحقیق و یا فقط تدوین مقاله در دانشگاه¬ها نیستیم.»
«در دانشگاه‌ها در کنار پرورش و بخش علمی و تحقیق، باید به فکر مسائل اجتماعی و سیاسی هم باشیم.»
«از نظر این دولت، دانشگاه مسأله نیست بلکه راه‌حل است و چون راه‌حل است، پس دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر کند، راه‌حل ارائه دهد.»
ما به تدبیر، امید داریم «زیرا امید بذر هویت ماست.» دیگر هنگامه‌ی نو شدن است و ما دانشجویان دانشگاه زنجان نیز باور داریم که با تغییری شایسته در ریاست دانشگاه بار دیگر می¬توان نشاط و پویایی را به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه بازگردانید.









برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: