واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
مسعود پزشكيان نماينده مجلس نهم

طرح استيضاح وزرا با کدام هدف؟

استيضاح وزير علوم تنها به دليل جابه‌جايي‌هاي مرسوم در دانشگاه‌هاست و اين در حالي است كه در تمام اعصار روي كار آمدن وزير جديد در وزارت علوم، روساي دانشگاه‌ها مطابق برنامه‌هاي آن وزير چيده مي‌شوند . . .
تدبیر24: سوال از دو وزير و در معرض استيضاح قرار دادن چندين وزير از جمله وزير علوم، نیرو و جهاد کشاورزی فشار سياسي و جناحي بر دولت است؛ آنچه نمايندگان ميانه‌رو در روزهاي گذشته در صحن علني مجلس شاهد آن هستند، قوت گرفتن نگاه جناحي و جايگزين شدن چنين رويكرد اشتباهي به جاي بحث‌هاي كارشناسي حول محور وظايف وزراست. همگان به خوبي مي‌دانند بحث حجاب بيش از آنكه يك مساله سياسي و جناحي باشد، يك بحث فرهنگي است و طبعا با يك گفتمان فرهنگي مي‌توان به بحث درباره موضوعات فرهنگي پرداخت؛ نگاه انتظامي به مقولات فرهنگي سبب مبهم‌ماندن معضلات خواهد شد.

در موضوع كارت زردي كه روز سه‌شنبه به وزير كشور داده شد، نمايندگان به خوبي واقفند كه حجاب و بحث‌هاي رفتاري جامعه، ارتباطي با عملكرد اين وزارتخانه ندارد و در اين خصوص 22 نهاد مسئول وجود دارند كه هر كدام از آنها بايد به نوعي پاسخگوي سوال نمايندگان باشند. بنابراين با توجه به وضعيت روزهاي گذشته مجلس بايد ادعا كرد كه سوالات از حوزه كاري وزير كشور خارج بود. از سوي ديگر در روز چهارشنبه بحث استيضاح وزراي نيرو، علوم و جهاد كشاورزي مطرح شد؛

آگاهان به درستي مي‌دانند كه برخي ايرادها كه به اين وزرا وارد شده است، ايراد نيست و به بهانه‌جويي شباهت دارد؛ برای مثال، استيضاح وزير علوم تنها به دليل جابه‌جايي‌هاي مرسوم در دانشگاه‌هاست و اين در حالي است كه در تمام اعصار روي كار آمدن وزير جديد در وزارت علوم، روساي دانشگاه‌ها مطابق برنامه‌هاي آن وزير چيده مي‌شوند؛ چراكه همسويي سياست‌هاي روساي دانشگاه‌ها با سياست‌هاي دولت و وزارتخانه علوم راهي براي پيشرفت كشور است. نمايندگان محترم ملت به خوبي مي‌دانند در 8سال گذشته، وزارت علوم روندی نزولي را تجربه كرده و اكنون هم با بورسيه‌ها، اساتيد و دانشجويان تحميل شده، دست به گريبان است. اين وزارتخانه بايد راهكاري براي عبور از مشکلات ايجاد شده داشته باشد. مسلما نمايندگان محترم بايد افت علمي دانشگاه‌ها را نيز مدنظر قرار دهند، تنها به مباحث سياسي نپردازند و نسبت به تغيير روساي دانشگاه‌هايي كه عملكردشان هيچ نسبتي با شعارهاي دولت يازدهم نداشتند حساسيت به خرج ندهند.

دولت يازدهم ‌اكنون نيازمند همفكري و همراهي نمايندگان مجلس است و اين در حالي است كه برخي نمايندگان مجلس مخالفت با دولت را در تحت فشار گذاشتن وزرا و پرسيدن سوال‌هايی مي‌بينند كه هيچ ارتباطي با حوزه عملكرد و كار وزير مربوطه ندارد. قطعا وزرايي كه روز چهارشنبه بحث سوال و استيضاح آنها مطرح شد، نمي‌توانند پاسخگوي سوالات جناحي و بعضا شخصي همه نمايندگان باشد. متاسفانه نگاه‌هاي جناحي برخي نمايندگان به عملكرد وزرا در طي 11ماه اخير، دولت يازدهم را با چالش‌هاي عمده‌اي مواجه ساخته است. همگان اميد دارند در آينده‌اي نزديك، نمايندگان محترم مجلس نگاه جناحي و شخصي خود را نسبت عملكرد دولت يازدهم تغيير دهند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: