واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
شجونی:

احتمال نزدیکی جامعه روحانیت به جبهه پایداری وجود دارد

شجونی در مورد احتمال تغییر رابطه جامعتین گفت: «دیروز اعلام کردیم و خواستیم در مورد چگونگی رابطه صحبت کنیم و بحث را باز کنیم منتها بنده پاسخی نشنیدم. بنده معتقدم اصولگرایی دوباره باید ...
تدبیر24: آیت الله مهدوی کنی هنوز در قید حیات است اما یک عضو جامعه روحانیت از تغییر در سیاست های این تشکل سیاسی و احتمال نزدیکی این طیف سنتی با جبهه پایداری می دهد، امری که آیت الله به شدت آن را نفی می کرد.

به گزارش پیام نو، هرچند بیماری آیت الله مهدوی کنی، جامعه روحانیت را آنچنان در شوک فرو برد که تا دو هفته حتی جلسه ای برگزار نکردند، اما عاقبت موحدی کرمانی بی هیچ دستور خاصی برای جلسه در منزل خویش هم که شده، جلسه ای با شورای مرکزی برگزار کرد تا هم نقش خود را یادآوری کند و هم تاخیر جلسات هفتگی را جبران کرده باشد.

با وجود اینکه مرد شماره یک روحانیت مبارز در وضعیتی نامعلوم در بیمارستان به سر می برد و اگرچه پزشکان از عدم علایم حیاتی اش سخن می گویند، اما هنوز هم سایه سنگین او بر سر جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) حس می شود. همین تاثیر بی چون و چرای مهدوی کنی بود که اجازه نمی داد جامعه روحانیت به سمت رادیکال شدن گام بردارد. با اینهمه غیبت آیت الله که به نظر می رسد طولانی تر از این هم بشود، از این پس تاثیرات خود را بیشتر خواهد گذاشت.

حال باید منتظر ماند و دید جایگاه جامعه روحانیت بدون حضور آیت الله مهدوی کنی تا چه اندازه دستخوش تغییر می شود؛ اگر تاکنون این جامعه روحانیت بود که در موازنه قدرت و نیروی چانه زنی در بالا و اثرگذاری بر جامعه مدرسین و حتی دیگر احزاب اصولگرا به واسطه حضور مهدوی کنی دست بالا را داشت اما اکنون بعید بتوان همین قدرت را در برخورد موحدی کرمانی با جامعه مدرسین و محمد یزدی تصور کرد.

در جامعه روحانیت تغییرات ایجاد می شود

احتمال تغییرات و تحولات در جامعه روحانیت آنقدر هست که اعضایش با صراحت از آن سخن بگویند. آنگونه که حجت الاسلام جعفر شجونی در خصوص ایجاد تغییر در مواضع جامعه روحانیت در غیاب آیت الله مهدوی کنی به پیام نو بگوید: « تغییرات را بررسی می کنیم اما مسلما تغییرات ایجاد می شود. همانگونه که در خبرگان رهبری تغییرات ایجاد شد و فعلا آیت الله هاشمی شاهرودی اداره جلسات را بر عهده دارند، در جامعه روحانیت هم تغییرات ایجاد می شود. با تمام این احوال هنوز صبر می کنیم وضع نهایی احوال آیت الله مهدوی کنی مشخص بشود.»

شجونی در مورد احتمال تغییر رابطه جامعتین گفت: «دیروز اعلام کردیم و خواستیم در مورد چگونگی رابطه صحبت کنیم و بحث را باز کنیم منتها بنده پاسخی نشنیدم. بنده معتقدم اصولگرایی دوباره باید احیا بشود.»

آخرین اخبار از وضعیت جسمانی آیت الله

این عضو جامعه روحانیت مبارز در مورد وضعیت جسمانی آیت الله مهدوی کنی نیز به پیام نو گفت: «از پزشکان ایشان مدام پرس و جو می کنیم. فعلا آثار حیاتی در وضع ایشان دیده نمی شود و دکترها احتمال مرگ مغزی آیت الله مهدوی کنی را داده اند. دکترهای دیگری هم ایشان را ویزیت کرده اند که البته آنها مرگ مغزی را تایید نکرده اند. گفته اند قلب ایشان کار می کند و احتمال بالایی دارد که قلب، مغز را زایل کند. البته نگران هستند بیمار به زخم بستر مبتلا بشوند.»

شجونی در خصوص برگزاری جلسه هفتگی جامعه روحانیت مبارز به ریاست آیت الله موحدی کرمانی هم گفت: «ما در جلسه جامعه روحانیت دستور کار خاصی نداشتیم و مقداری اخبار روز را تحلیل کردیم و در مورد وضعیت جسمی آیت الله مهدوی کنی گفتگو کردیم.»

وی در مورد نحوه اداره و هماهنگی های جلسه جامعه روحانیت مبارز گفت: «هماهنگی جلسات توسط آیت الله موحدی کرمانی انجام می شود که در جلسه روز قبل، ما به منزل ایشان رفتیم و اداره جلسه هم با خود آقای موحدی کرمانی بود.»

بعید نیست به جبهه پایداری نزدیک شویم

اگر تاکنون آیت الله مهدوی کنی چتر گسترده قدرت و اثرگذاری اش را بر کل جناح راست نگاه داشته بود و محور ائتلاف جناح اصولگرا بود، اما اکنون باید به وضعیتی فکر کرد که در غیبت وی، جامعه روحانیت مرکز تثبیت رادیکال های راست باشد، چه آنکه شجونی هم چنین احتمالی را دور از نظر نمی داند؛ آنگونه که در خصوص احتمال نزدیکتر شدن جامعه روحانیت به جبهه پایداری و تغییر مواضع سیاسی آن با تایید این احتمال بگوید: «هیچ بعید نیست به جبهه پایداری نزدیک شویم».

این اظهار نظر شجونی در حالی است که در ایام نزدیک به انتخابات مجلس نهم و در زمانه ای که اختلافات شدیدی میان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری وجود داشت، آیت الله مهدوی کنی که مسئولیت ایجاد وحدت در میان اصولگرا را برعهده داشت و از رفتار سیاسی و انتخاباتی تندروهای اصولگرا که در قالب جبهه پایداری گردهم آمده بودند، سخت گلایه مند بود، اینچنین رفتار پایداری ها را به نقد کشید: «یکی از اعضای جبهه پایداری، به من گفته است «ما شما را خیلی قبول داریم». من هم به او گفتم «شما می‌خواهید مرا مثل بودا کنید»! بودا یک مجسمه است و بودائی‌ها می‌روند و پایش را می‌بوسند و از این کارها، ولی حرفش را گوش نمی‌کنند. شما هم می‌گویید آیت‌الله مهدوی‌کنی را قبول داریم، آدم خوبی است، ولی به حرفش گوش نمی‌دهیم. آیت‌الله مهدوی بودایی به درد نمی‌خورد. اگر قبول دارید که مهدوی آیت‌الله است و آدم خوبی هم هست، حرفش را بپذیرید. من هم حرف تحمیلی و زوری که نمی‌زنم. حرفی است که همه جا می‌پسندند. می‌گویم آقا بیایید همه با هم باشیم، همدیگر را حذف نکنیم.»

با این تفسیر شاید بتوان گفت که در غیاب آیت الله مهدوی کنی، شاید سیاست های جامعه روحانیت نیز تغییر کند و پیوندی میان این طیف سنتی جناح راست با تندروهای اصولگرا برقرار شود امری که آیت الله به شدت نسبت به آن هشدار می داد و آن را نفی می کرد.

حضور موحدی کرمانی در مقام جانشین دبیرکل روحانیت مبارز و تلاش برای تشکیل این جلسات اگرچه تا مدتی انسجام درونی این تشکل سنتی اصولگرا را حفظ می کند، اما باید پذیرفت نه موحدی کرمانی و نه هیچکدام از دیگر شخصیت های جامعه توان و کاریزمای مهدوی کنی را ندارند. همین توان سیاسی آیت الله بود که می توانست حجج الاسلام شجونی، نواب، ابراهیمی و اکرمی و … را با آن همه دیدگاه های مختلف در کنار هم نگاه دارد. و این سوالی است که جامعه روحانیت مبارز و موحدی کرمانی باید از خود بپرسند که توان جمع این چهره ها از این به بعد تا چه حد ممکن است؟
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: