واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
صادق زیباکلام

عزل فرجی‌دانا بزرگ‌ترین سندافتخار دولت روحانی است

با قاطعیت اعلام می‌کنم که تنها دلیل اقدام نمایندگان مجلس، ملاحظات حزبی، جناحی و سیاسی است... عملکرد یکسالۀ فرجی دانا در وزارت علوم مثبت بوده است.
تدبیر24: صادق زیباکلام: فرجی‌دانا در صدد جبران اقدامات غیرقانونی‌ای برآمده است که در دوران احمدی‌نژاد در وزارت علوم صورت گرفت. جالب اینجاست که مجلس درست در مقابل روند قانون‌گرایی صدایش درآمده و اعتراض می‌کند. من با قاطعیت اعلام می‌کنم که تنها دلیل این اقدام مجلس شورای اسلامی، ملاحظات حزبی، جناحی و سیاسی است. هیچ انگیزۀ دیگری در پس این اقدام نیست؛ علت استیضاح قانون‌گرایی فرجی داناست.

انگیزۀ استضیاح وزیر علوم را چه می‌دانید؟ آیا سویه‌های سیاسی این قضیه پررنگ‌تر است یا آن‌گونه که استیضاح‌کنندگان مطرح می‌کنند عملکرد یکسالۀ فرجی دانا محل بحث و بررسی دارد؟
هر فرد نوعی با کمترین میزان آگاهی نیز به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که انگیزه‌های استیضاح آقای فرجی دانا سیاسی است. به اعتقاد من عملکرد یکسالۀ فرجی دانا در وزارت علوم مثبت بوده است.
 
چه دلایلی برای اثبات مدعای خود دارید؟

دلایل بسیار روشن است. اگر عملکرد وزارت علوم به ویژه در دوران چهار سالۀ دوم احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار دهید خواهید دید که بسی کارهای خبط و غیرقانونی در این دوران انجام شد؛ که هیچ‌ یک از این اقدامات در دورۀ مدیریت فرجی دانا بر این وزارت‌خانه صورت نگرفته است.
 
برخی از این به تعبیر شما خبط‌ها و اقدامات غیرقانونی را بر می‌شمرید؟
الف)انجام هزاران بورسیه بر خلاف ضوابط و مقررات
ب)کنارگذاشتن و محروم کردن هزاران دانشجو از تحصیل توسط کمیته‌های انضباطی در این دوران
پ) اخراج و بازنشستگی پیش از موعد و اجباری اساتید دانشگاه به دلایل واهی و انتقاد از مسئولین.
ت) یکی دیگر از موارد بارز بی‌قانونی؛ استخدام بی‌قاعده و بی‌ضابطۀ اعضای هیأت علمی در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 است. کدام گروه آموزشی صلاحیت علمی افرادی را که تحمیل شدند را تأیید کرد؟ کدام گروه سابقۀ پژوهشی این افراد را مورد بررسی قرار داد؟ در این دوران به صورت آمرانه اقدام به استخدام هیات علمی شد. پرسش مشخص من این است؛ در مواردی که برشمردم مسئولیت رسیدگی و برخورد با کدام نهاد بود؟ چرا مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی در این قبال انجام نداد؟

نمونۀ بارز تخلفات و اقدامات غیرقانونی که ذکر شد را می‌توانید در دانشگاه علامه طباطبایی به مدیریت شیخ صدرالدین شریعتی ببینید. کار به جایی رسیده بود که وی در این دانشگاه مانع از تحصیل دختران در برخی از رشته‌ها شد و یا مورد مشخص‌تر فضاحتی بود که در جریان بورسیه‌های غیرقانونی در این دانشگاه صورت گرفت.
 
مسألۀ شگفت‌آور و تأسف‌انگیز این است که مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن دوران کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ستم‌ها و اجحاف‌هایی که به ویژه در فاصلۀ سال‌های 1388 تا 1392 روی دادند؛ نشان نداد.
 
سوال ساده و مشخص من از کسانی که به دنبال استیضاح فرجی دانا هستند؛ این است که آیا شما در آن دوران اطلاع داشتید که هزاران دانشجو به دلایل واهی از ادامه تحصیل منع شده‌اند؟ کجای قانون اساسی می‌گوید که پیش‌شرط تحصیل در دانشگاه موافقت با حکومت است؟ کجای قانون اساسی می‌گوید که دگراندیشان و منتقدان باید از ادامه تحصیل محروم شوند؟ کجای قانون اساسی می‌گوید که استاد دانشگاه به دلیل نقد عملکرد دولت و سیستم سیاسی اخراج یا بازنشسته اجباری شود؟ این‌ها اقداماتی بود که در وزارت علوم به ویژه طی سال‌های 1388 تا 1392 صورت گرفت. آیا شما – نمایندگان مجلس - از این مسائل مطلع نبودید؟ اگر در جریان بودید؛ پس چرا اعتراض نکردید؟ متأسفانه این کارهای خلاف و غیرقانونی که بیان کردم در این دوران روی داد و مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی نشان نداد؛ تو گویی که این ظلم‌ها و بی‌قانونی‌ها در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد.

با این وصف؛ توجیه و دلیل بهارستانی‌ها برای استیضاح فرجی‌دانا را چه می‌دانید؟
دلیل استیضاح قانون‌مندی فرجی‌داناست.

قانون‌مندی؟
بله؛ به این دلیل که آقای فرجی‌دانا در صدد جبران اقدامات غیرقانونی‌ای برآمده است که در دوران احمدی‌نژاد در وزارت علوم صورت گرفت. جالب اینکه مجلس شورای اسلامی درست در مقابل روند قانون‌گرایی صدایش درآمده و اعتراض می‌کند. من با قاطعیت اعلام می‌کنم که تنها دلیل این اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ملاحظات حزبی، جناحی و سیاسی است. هیچ انگیزه دیگری هم وجود ندارد؛ علت استیضاح قانون‌گرایی فرجی داناست. منتهی مراتب نمایندگان مجلس نمی‌توانند به این نکته اذعان کنند؛ بنابراین برای توجیه اقدام غیرقانونی خود به بهانه‌های واهی متوسل شده و مسائلی از قبیل انتصاب فتنه‌گران، افت سطح عملی و سیاسی شدن فضای دانشگاه را دستاویز اقدام خود قرار می‌دهند.

در این شرایط توصیۀ شما به آقای فرجی دانا چیست؟
توصیۀ مشخص من به آقای فرجی دانا این است محکم، استوار و ثابت‌قدم در برابر این افراد بایستد و به هیچ وجه از مواضع خود عقب‌نشینی نکند.
 
دلیل این توصیه؟
دلیل آن کاملاً روشن است. به این دلیل که اکثریت اساتید؛ فرهیختگان و دانشجویان دانشگاه‌ها از وی حمایت می‌کنند. متأسفانه عده‌ای تنها به قدرت فکر می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای نسبت به آیندۀ کشور ندارند. خواست مردم برای این گروه اصلاً مطرح نیست؛ چراکه این افراد تنها به خود و جایگاه خود می‌اندیشند. بنابراین فرجی‌دانا باید در مقابل این افراد قرص و محکم بایستد و از اقدامات خود دفاع کند. من اطمینان دارم که وی از این جریان سربلند بیرون خواهد آمد؛ حتی اگر استیضاح منجر به برکناری وی از مقام وزارت شود؛ به اعتقاد من این سند افتخار دولت آقای روحانی خواهد بود.

سند افتخار دولت آقای روحانی؟
بله سند افتخار.

به چه علت؟
به این علت که در حافظۀ تاریخی ایران و ایرانی ثبت خواهد شد که در دوره‌ای از تاریخ این کشور، وزیری که خواهان اعمال قانون، مقررات و مانعی در برابر اعمال رویه‌های غیرقانونی بود؛ به دلیل همین مسأله – قانون‌گرایی – استیضاح و برکنار شد. به اعتقاد من این بزرگ‌ترین سند افتخار دولت روحانی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: