واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰

«لمپی اسکین» به زانو درآمد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: کانون های بیماری دامی «لمپی اسکین» در این استان کنترل و محدود شده به گونه ای که در تیرماه جاری هیچ گونه مورد ابتلا به این بیماری درایلام گزارش نشده است.
تدبیر24: «وهاب پیرانی» افزود: با توجه به افزایش کانون های نخستین آلودگی از دو به پنج کانون، تمام این مراکز در شهرستان های ایلام و چرداول به شدت و دقت قرنطینه ومورد پایش قرار گرفت.

وی اظهار کرد: از ابتدای درگیر شدن استان ایلام به بیماری گاوی لمپی اسکین 127 مورد ابتلا شناسایی که از این تعداد 83 مورد معدوم سازی شد.

وی علت موفقیت استان ایلام در زمینه مهار و کنترل این بیماری را واکنش فوری و پرشتاب برای مقابله با لمپی اسکین، قرنطینه کانون های آلوده، شناسایی دقیق و به موقع آن و پوشش سراسری مایه کوبی دام های حساس عنوان کرد.

پیرانی تاکید کرد: پس از اطلاع از وجود بیماری لمپی اسکین در استان، این اداره کل مایه کوبی و سم پاشی همه گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی سراسر استان را به صورت 100 درصد در دستور کار خود قرار داد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام ادامه داد: 802 واحد گاوداری صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی با 40 هزار راس گاو و گوساله برای مقابله و ایمن سازی در برابر لمپی اسکین مایه کوبی شد.

وی بیان کرد: افزون بر مایه کوبی بیش از 200 هزار راس دام سبک و سنگین، جایگاه نگهداری دام به گستره یک میلیون مترمربع نیز از ابتدای شیوع این بیماری در استان سم پاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تاکید کرد: با وجود آن که از ابتدای تیرماه تاکنون هیچ مورد مشکوکی در استان گزارش نشده اما گروه های متخصص دامپزشکی همچنان در آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری در صورت بروز و شیوع دوباره به سر می برند.

وی میزان خسارت بیماری و معدوم سازی دام های آلوده استان ایلام را 7.5 میلیارد ریال اعلام کرد.

پیرانی گفت: همه اقدام های پیشگیرانه این اداره کل رایگان و بدون اخذ هزینه از صاحبان دامداری های سبک و سنگین انجام می شود اما با وجود این کمبود اعتبار را بزرگترین چالش و مشکل اداره کل دامپزشکی ایلام دانست.

وی در پایان از همکاری، کمک و حساسیت استاندار، فرمانداران و مسوولان جهاد کشاورزی ایلام قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، بیماری افریقایی لمپی اسکین برای نخستین بار در کشور شیوع پیدا کرد و کارشناسان دامپزشکی استان ایلام برای نخستین بار موفق به شناسایی آن شدند.

فعالیت به موقع و واکنش فوری کارشناسان دامپزشکی استان ایلام در زمینه مهار، کنترل و محدود سازی بیماری لمپی اسکین به عنوان تنها استان موفق در این زمینه قدردانی رسمی دکتر «مهدی خلج» رییس سازمان دامپزشکی کشور را در پی داشت.

لمپی اسکین از نوع آبله گاوی بوده و با نفوذ در بدن گاو باعث بیمار شدن و از بین رفتن تدریجی گاو می شود.

بیماری لمپی اسکین برای نخستین بار از مرزهای باختری ایران و از سمت عراق و ترکیه با انتقال دام از سرحدهای این کشورها به ایران وارد شده است.

لمپی اسکین گونه ای بیماری ویروسی گاوی با نشانه های تب بالا، ریزش آب از چشم، افزایش ترشح های بینی، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و مهمتر از همه ظهور ندول های جلدی در تمام نقاط بدن گاو است که این ضایع ها حتی به ناحیه حنجره و نای و دستگاه گوارش نیز گسترش می یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: