واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۸۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
وقتی نمایندگان بهشت هم به موج رای مردم پیوستند

آغاز اعتدالگرایی در مدیریت شهر تهران

چمران عملا از شورای شهر به جای یک نهاد قوی، یک پارلمان دست در جیب شهرداری ساخت که اعضایش منتظر بن های سرماه مدیران شهرداری و انواع و اقسام وعده ها و امتیاز ها بودند . . .

تدبیر24 : صبح امروز و با آغاز دور جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب روسای جدید شوراها در تمام شهرهای کشور در دستور کار قرار گفت و در مهم ترین این انتخاب ها احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ دوران اصلاحات سکان شورای اسلامی پایتخت را با رای اعضا به دست گرفت .

به گزارش خبرنگار ما پس از انتخابات 24 خرداد ماه که در آن مردم در مدیریت کلان کشور و مدیریت های محلی اعتدالگرایی را به عنوان مسیر 4 سال آینده کشور برگزیدند گمانه زنی های زیادی برای تعیین شهردار و رئیس شورای شهر تهران به عنوان نماد مدیریت شهری در سرتاسر کشور آغاز شد . اگرچه شهردار فعلی تهران که برای دومین بار طعم شکست را در انتخابات ریاست جمهوری احساس کرده بود و از سوی دیگر لیست رئیس سابق شورای شهر شکست سنگینی را در انتخابات تجربه کردند اما هیچ کدام از اینها سبب نشد که پس از انتخابات سودای حفظ صندلی خود را از دست بدهند .

مهدی چمران که در 10 سال گذشته ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشته همواره به عنوان یک رئیس محافظه کار که در مقاطع مختلف زمانی مواضع بعضا متناقضی داشته است شناخته می شد . وی که از بانیان تشکیل آبادگران ایران اسلامی بود در حقیقت در سال 82 با قتح بلامنازع شورای تهران توانست اولین پیروزی را برای اصولگرایان رقم بزند اما دیری نپایید که با انتخاب محمود احمدی نژاد به شهرداری امید هایی که به وی بسته شده بود نقش بر آب شد . برادر شهید چمران که بخش زیادی از پیشرفتش را مدیون نام خانوادگی اش است اگرچه نقش مهمی در قدرت گرفتن احمدی نژاد در راس امور اجرایی کشور بازی کرد اما وقتی از سوی خود رئیس جمهور سابق هم تحویل گرفته نشد ترجیح داد به جرگه منتقدین او بپیوندد. چندی بعد چمران به حامیان سردار شهردار یعنی محمد باقر قالیباف پیوست اما این حمایت هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری رنگ و بوی انتقاد و دورویی به خود گرفت .

شورای شهر تهران در یک دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی را انجام داد اما شاید نقاط ضعفش به مراتب بیشتر از نقاط قوتش بود . مهدی چمران و همفکرانش در طول همه این سال ها به جای بازیابی جایگاه شورای شهر به عنوان یک پارلمان قدرتمند شهری ترجیح دادند پلکانی برای به دولت رسیدن مردان شماره یک بهشت باشند و در مقابل بسیاری از اقدامات غیرقانونی کسانی که به پول و تبلیغات شهرداری برای به قدرت رسیدن نیاز داشتند سکوت کنند . شورای شهر تهران که مهم ترین شورای سطح کشور بود هیچ گاه نتوانست نقش اصلی نظارتی، برنامه ریزی و مدیریتی خود را در دوره های دوم و سوم به خوبی ایفا کند و بیشتر به شورای شهرداری تبدیل شده بود تا شورای شهر . سکوت خفقان آور این شورا در هر دو دوره در مقابل میلیاردها تومان خرج تبلیغاتی احمدی نژاد و قالیباف از قبل شهرداری برای انتخابات ریاست جمهوری، عدم نظارت صحیح روی پروژه های شهری، عدم نظارت روی قراردادهای غیرقانونی، عدم پیگیری انتصاب های مساله دار و بسیاری مسائل دیگر تنها بخشی از بی تدبیری های دوران مدیریت چمران در 10 سال گذشته است .

چمران عملا از شورای شهر به جای یک نهاد قوی یک پارلمان دست در جیب شهرداری ساخت که اعضایش منتظر بن های سرماه مدیران شهرداری و انواع و اقسام وعده ها و امتیاز ها بودند . اما بالاخره مردم در انتخابات اخیر مهر پایانی بر این دوران زدند و با دادن نیمی از صندلی های شورای شهر به لیست یاران دکتر روحانی تلاش کردند مدیریت شهری تهران را نیز در مسیر اعتدال ریاست جمهوری قرار دهند .

خوشبختانه اعضای راه یافته به پارلمان خیابان بهشت نیز به خوبی پیام مردم را درک کردند و در اولین روز رسمی فعالیت خود با انتخاب رئیسی اعتدالگرا که از نیروهای باسابقه و کارآمد کشور محسوب می شود کار مردم را در انتخابات تکمیل کردند. اگرچه انتخاب شهردار تهران هم که قرار بود امروز انجام شود به هفته آینده موکول شد اما امید می رود اعضای شورای شهر در آن انتخاب هم به درستی همین رویکرد امروز عمل کنند و از ورود افرادی که به جای خدمت به کسب قدرت می اندیشند جلوگیری کنند .

مسجد جامعی که انتخابش نوید روزهای بهتری برای شهر تهران را می دهد در اولین اظهار نظرش تاکید کرده است که قالیباف در این یک هفته باید از امضای هرگونه برگه تعهدآور در شهرداری پرهیز کند که همین موضوع در ابتدا امید جلوگیری از هرگونه فعالیت غیرقانونی را می دهد و این باور را تقویت می کند که تهران با روی کار آمدن اعتدالگراها باید منتظر روزهایی قانونمدار تر و پویاتر در عرصه مدیریت شهری باشد .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
2
2
پیش به سوی شهردار اعتدالگرا محسن هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
3
1
هاشمی و قالیباف هیچکدام به درد شهرداری تهران نمیخورند
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of)
صدای حرص و قیض دندان های اصلاح طلبان را می شنوم و خنده ام می گیرد
نظر شما: