واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
محمود شمس روزنامه نگار

نوار عزت!

غزه امروز به نيابت از همه كشورهاي عربي و اسلامي با توسعه طلبي و تجاوز اسراييل و حاميان منطقه يي وجهاني اش ايستاده اند. در واقع غزه را بايد عزه يعني عزت همه مسلمانان خواند.
تدبیر24: امروز هفتمين روز از جنگ تجاوزكارانه اسراييل به نوار غزه است. ارتش اسراييل تا به امروز نتوانسته است حتي يك عنصر از واحدهاي عزالدين قسام يا جهاد اسلامي وي يا واحدهاي ابومصطفي يا واحدهاي قدس را شكار كند. هنوز نيروي هوايي اسراييل نتوانسته است يك شخصيت حماس را هدف قرار دهد و بدين ترتيب به افكار عمومي ملتهب خود بگويد كه اين دستاورد عمليات است. اما در مقابل ارتش اسراييل موفق شده است تا صبح يكشنبه 200 واحد مسكوني فلسطيني هاي مقاوم را ويران كند و كودكان و زنان و بزرگسالان را به شهادت برساند. آمار شهدا و زخميان فلسطيني طي شش روز گذشته به 120 شهيد و650 زخمي رسيده است.

از اين تعداد 37 درصد شهدا و زخميان را كودكان و زنان و بزرگسالان تشكيل مي دهند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير راستگراي اسراييل روز جمعه و در پي مذاكرات تلفني با باراك اوباما، رييس جمهور امريكا گفت كه اسراييل با هيچ فشار بين المللي مواجه نيست و در جنگ كنوني هيچ خط قرمزي را به رسميت نمي شناسد. اينكه اسراييل تحت فشار نيست نياز به تاكيد نتانياهو ندارد، اما نكته دوم مورد اشاره نتانياهو بسيار نگران كننده است،زيرا گزارش هايي در محافل ارتش اسراييل رد و بدل شده كه از احتمال قطع آب و برق عليه نوار غزه حكايت مي كند. اين يكي از جنايت هاي ضد بشري است كه حتي بيان آن هم احساسات انساني را جريحه دار مي كند، چه رسد به اينكه ارتش متجاوز اسراييل از سر استيصال و ناتواني در مهار مقاومت فلسطين بخواهد به چنين اقدام ضدانساني اي مبادرت كند.

چنان كه مي دانيم نوار غزه از متراكم ترين نقاط جمعيتي جهان به شمار مي رود. 360 كيلومتر مساحت آن است و جمعيتي در حدود 1/7 ميليون جمعيت را در خود جاي داده است. 75 درصد جمعيت نوار غزه فلسطيني هايي هستند كه در جنگ اشغال فلسطين در سال 1948 ميلادي به اين منطقه آواره شدند. در واقع فلسطيني هاي ساكن نوار غزه با دو آوارگي مواجه بوده و هستند.

آوارگي نخست چنان كه گفته شد در سال 1948 و در جريان اشغال فلسطين از سوي صهيونيست ها اتفاق افتاد و آوارگي دوم هم اكنون براي ساكنان خانه هاي ويران شده در حال وقوع است، با اين تفاوت كه فلسطيني ها اين بار و به دليل محاصره زميني و هوايي و دريايي نوار غزه جايي براي كوچ كردن ندارند. شايد همين امر ضريب مقاومت اين مردم را به گونه يي اعجاب انگيز بالابرده است. امريكا و برخي ديگر از كشورهاي غربي اعلام كردند كه از حق اسراييل براي دفاع از خود جانبداري مي كنند. با بررسي ميزان تلفات دو طرف در اين جنگ حتي يك اسراييلي هم كشته نشده است. تنها وسيله دفاعي فلسطيني ها موشك هاي دست ساز يا ساخت برخي از كشور ها است كه به مناطق گوناگون اسراييل شليك مي كنند. در مقابل اسراييل با اف16 و ناوچه هاي مستقر در سواحل غزه و توپخانه هاي سنگين نيروي زميني آتش خود را به روي كودكان و زنان و خانه هاي مسكوني فلسطيني ها فرو مي ريزد.

در علوم نظامي به اين نمي گويند موازنه دفاعي. به اين مي گويند جنگ يكسويه براي نسل كشي يك ملت بي سلاح. به ويژه اگر گزارش نيويورك تايمز چند روز قبل را در مورد كشف حوزه گازي بسيار غني در سواحل غزه جدي بگيريم و هدف اسراييل را در كنار ديگر هدف هايش تسلط بر اين حوزه گازي بدانيم جنايت اسراييل و سكوت مربي اصلي آن يعني واشنگتن چندبرابر مي شود. اكنون دولت خودگردان محمود عباس بايد رشته شكايت هاي خود را مستقيما به دادگاه بين المللي لاهه تسليم كند و از هشدارهاي امريكا و اسراييل در اين زمينه نهراسد، زيرا شرايط افكار عمومي خانواده بين المللي در حال حاضر به سود فلسطيني ها در حال چرخش است. در مورد اقدامات ديپلماتيك براي توقف تجاوز اسراييل به جز برخي اقدامات واسطه هايي نظير قطر و مصر اقدام جدي از سوي جهان عرب صورت نگرفته است. در اين زمينه جا دارد كشورمان براي برگزاري نشست فوق العاده سازمان همكاري هاي اسلامي دست به اقدام فوري بزند.

يادمان نرود كه از سال 2006 تاكنون اين سومين باري است كه اسراييل به باريكه غزه حمله مي كند. آخرين بار سال 2012 بود كه مقاومت فلسطيني ها در برابر حمله هوايي و زميني به غزه چنان اسطوره يي بود كه تل آويو براي توقف جنگ به دامان مصر دوره محمد مرسي به دليل ارتباط حماس با اخوان المسلمين مصر پناه برد و بالاخره با شرايط ويژه نيروي مقاومت فلسطين موافقتنامه يي به امضا رسيد كه شرايط فلسطيني ها را به متجاوز تحميل كرد. پيش از آن عمر سليمان، رييس اطلاعات مصر دوره حسني مبارك ميانجي ميان اسراييل و فلسطيني ها بود اما بيشتر به سود اسراييل و عليه فلسطيني ها موضع مي گرفت. در توافقنامه 2012 حماس موفق شد موضوع بازگشايي گذرگاه كرم ابوسالم را براي عبور و مرور كالاها به نوار غزه در موافقتنامه آتش بس بگنجاند. همچنين توسعه قلمرو ماهيگيري صيادان فلسطيني را به 3 مايل دريايي گسترش داد. حال بايد ديد تجاوز جديد اسراييل به نوار غزه با چه شرايطي خاتمه خواهد يافت.

محمود عباس رييس دولت خودگردان فلسطين ديروز در مصاحبه يي با تلويزيون الميادين و در پاسخ به اين پرسش كه اسراييل چه عكس العملي در برابر اين همه كشتار در صفوف غير نظاميان فلسطيني از خود نشان مي دهد گفت: «اسراييل فلسطيني ها را انسان نمي داند تا در مورد كشتار آنان اندوهگين باشد» در نتيجه و به احتمال زياد مذاكرات صلح ميان محمود عباس و نمايندگان اسراييل متوقف خواهد شد و مقاومت فلسطيني ها روز به روز گسترش بيشتري خواهد يافت. اكنون فقط واحدهاي عزالدين قسام يا جهاد اسلامي نيستند كه دفاع از باريكه غزه را بر دوش گرفته اند. حتي مي توان گفت كه نوار غزه تنها نخواهد ماند و احتمال گسترش دامنه مقاومت به ديگر نقاط اشغالي فلسطين افزايش يافته است.

از اين رو اين بار اسراييل نيز مانند ديگر دفعات آغازگر جنگ بوده است اما اين مقاومت فلسطين خواهد بود كه زمان و شرايط خاتمه آن را به دشمن تحميل خواهد كرد. يك نكته باقي مي ماند و آن اينكه آيا اسراييل طي ساعات يا روزهاي آينده عمليات زميني اشغال نوار غزه را شروع خواهد كرد يا با مشاهده مقاومت اسطوره يي مقاومت به ويژه در نا امن كردن همه شهرها و مراكز حياتي اسراييل نظير فرودگاه ها و نيروگاه اتمي دايمونا به بهانه يي در جست وجوي واسطه هايي براي توقف جنگ بر آيد؟ واقعيت اين است كه همه عناصر مقاومت در زير زمين بسر مي برند. حماس پس از تجربه سال 2012 و طي دوسال گذشته تمامي لوازم يك رويارويي دراز مدت را با اسراييل فراهم كرد و از اين بابت خود را به وضعيتي برتر از حريف آن هم در جنگ وگريز شهري رساند. من نمي خواهم در مورد قدرت حماس و ديگر گروه هاي مقاومت فلسطيني مبالغه كنم و بگويم كار اسراييل در اين جنگ تمام مي شود. اما بي ترديد مي توان گفت اين بار اسراييل با وضعيتي مرگبار و خطر اسير شدن بسياري از سربازانش در مورد جنگ زميني عليه غزه مواجه خواهد شد، زيرا تا اينجاي ماجرا افكار عمومي اسراييل حتي در مورد ناكارآمدي سيستم ضد موشكي گنبد آهنين، دولت و ارتش را به باد انتقاد گرفته اند. از اين رو به نظر مي رسد هيچ ژنرال اسراييلي حاضر نباشد به خاطر بالارفتن سهام انتخاباتي بنيامين نتانياهو تجربه ژوييه 2006 را در جنگ عليه حزب الله لبنان تكرار كرده و آن فضاحت نظامي را در اذهان عمومي تداعي كند.

در دهه هاي پيشين ارتش هاي عرب به جنگ با اسراييل مي رفتند و پس از حداكثر 5 روز تسليم اراده اسراييل مي شدند. امروزه اين گروه هاي كوچك مقاومت فلسطين و لبنان است كه اراده خود را به متجاوزان تحميل مي كنند. غزه امروز به نيابت از همه كشورهاي عربي و اسلامي با توسعه طلبي و تجاوز اسراييل و حاميان منطقه يي وجهاني اش ايستاده اند. در واقع غزه را بايد عزه يعني عزت همه مسلمانان خواند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: