واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
محمدعلي سبحاني سفير سابق ايران در لبنان

چه كساني تصميم سخت را مي‌گيرند؟

حال كه گفت‌وگوها با محوريت آمريكا در جريان است مي‌توان اميدوار بود كه وين6 به نتيجه برسد چرا كه ما بيشترين مشكل را در 10سال گذشته با آمريكا داشتيم و اين گفت‌وگوها امكاني است براي از ميان بردن ديوار بي‌اعتمادي . . .
تدبیر24: هفته پاياني مذاكرات وين6، حساس‌ترين برهه مذاكرات در پرونده هسته‌اي كشورمان است. بسياري از كارشناسان كه اين روزها با دقت تحركات وين را تا حصول نتيجه نهايي دنبال مي‌كنند بر اين باورند كه مقامات دو طرف بايد تصميمات حساسي را اتخاذ كنند كه اين تصميمات بي‌ترديد با سرنوشت آينده آنها در ارتباط است. البته گرفتن تصميمات حساس، بدان معنا نيست كه تنها يك طرف قرار است تصميمات سخت يا حساس را بگيرد.

برخي از رسانه‌ها مدعي هستند كه ايران بايد تصميمات سخت را بگيرد يا اينكه ادعا مي‌كنند توپ در زمين ايران است. در پاسخ به اين ادعاها بايد عنوان داشت كه اين تنها ايران نيست كه بايد تصميم بگيرد بلكه آن سوي ميز مذاكره يعني اعضاي 1+5 هم بايد تصميم بگيرند. حال كه مذاكره‌كنندگان پاي در انتهاي جاده مذاكرات مي‌گذارند، آنچه مهم است اراده دو طرف براي رسيدن به توافق است نه گرفتن تصميمات به اصطلاح سخت يا آسان. بسياري از كارشناسان با نگاهي به مجموعه تحولات وين6 بر اين باورند كه دو طرف اراده به ثمر نشاندن گفت‌وگوها را دارند.

از سوي ديگر دوطرف روند اعتماد‌سازي را در طول 6ماه گذشته به نحو قابل‌توجهي افزايش دادند. به يك معنا مي‌توان اذعان كرد اعتمادي كه اكنون دو طرف به روند مذاكرات دارند با شرايطي كه 6 ماه پيش از اين ميان آنها برقرار بود كاملا متفاوت است. همه مي‌دانستيم و مي‌دانيم كه مذاكرات هسته‌اي در اين مقطع نيازمند خويشتنداري و انعطاف طرفين است. البته آنچه از ظاهر مذاكرات پيداست اراده دو طرف براي اخذ تصميم نهايي است. حضور وزراي خارجه 1+5 و از جمله آمريكا تلاشي بود براي به نتيجه رساندن مذاكرات و گرفتن يك تصميم مشترك كه بي‌ترديد خواسته تمام شركت‌كنندگان در اين گفت‌وگوهاست.

بديهي است كه هر طرفي درطول روزهاي باقيمانده از همه ابزار و امكاناتش استفاده مي‌كند تا امتياز بيشتري را بگيرد. اعضاي غربي 1+5 اين روزها نيازمند گفت‌وگوهاي بيشتر براي اخذ تصميم نهايي هستند. حال كه گفت‌وگوها با محوريت آمريكا در جريان است مي‌توان اميدوار بود كه وين6 به نتيجه برسد چرا كه ما بيشترين مشكل را در 10سال گذشته با آمريكا داشتيم و اين گفت‌وگوها امكاني است براي از ميان بردن ديوار بي‌اعتمادي ميان دو كشور و هموار شدن راه پرونده هسته‌اي كشورمان. به هر تقدير به نتيجه رسيدن مذاكرات با توجه به شرايط فعلي امري محال نيست. ايران و 1+5 اكنون اراده رسيدن به توافق را دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: