واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
دكتر غلامرضا حيدري كرد زنگنه اقتصاددان و رئيس سابق سازمان خصوصي‌سازي

چگونه ديوار تحريم فرو مي‌ريزد

قطعا اگر 30تيرماه دستگاه ديپلماسي كشور موفق شود ضربه ديگري را به ديوار تحريم‌ها وارد كند جو اجتماعي و فرهنگي كنوني در عرصه سرمايه گذاري تغيير پيدا مي‌كند و . . .
تدبیر24: با توجه به گفت‌وگوهاي وين6 و تحولات پيرامون آن بي‌مناسبت نيست اگر بگوييم اين گفت‌وگوها و توافقنامه احتمالي بر صنعت كشور و درآمدهاي ملي تاثير بسزايي مي‌گذارد. چنان كه پيشتر توافقنامه اقدام مشترك كه در ژنو به امضاي طرفين رسيد اثرات رواني فراواني بر اقتصاد ايران داشت. فارغ از هر گونه گمانه‌زني سياسي؛ به نتيجه رسيدن وين6 موجب مي‌شود كه ديوار تحريم‌ها به صورت كامل فرو بريزد و از آنجا كه اقتصاد ايران بيش از هر چيز تابع عوامل رواني است نتيجه وين6 موجب از ميان رفتن جو رواني اطراف ايران مي‌شود. از آنجاكه اقتصاد ايران نيازمند توسعه است و توسعه در هر كشوري داراي شاخص‌های متعددي است. از جمله اين شاخص‌ها توليدملي است.

در گذشته شاهد بودیم که صنعت و تولید کشور به دلیل تحريم‌ها از جانب نقدينگي، تامين مالي پروژه‌ها و صادرات دچار مشكلاتی شد. از 6 ماه پيش به واسطه توافقنامه اقدام مشترك بخشي از اين مشكلات مرتفع شد، به يك معنا مي‌توان گفت ديوار تحریم‌ها ترك برداشت. همگان به خوبي مي‌دانند كه توليد، سرمايه گذاري مي‌خواهد در برنامه چشم‌انداز 20ساله كشور نيازمند سرمايه‌گذاري 3700 ميليارد دلاري هستيم. طبق برنامه بايد به 2400ميليارد دلار سرمايه‌گذاري داخلي دست پيدا كنيم و مابقي اين مقدار يعني 1300ميليارد دلار را از طريق سرمايه گذاري خارجي تامین نماییم. اما در 8سال گذشته از يك سو تامين سرمايه گذاري داخلي با توجه شرايط اجتماعي و کاهش درآمدهاي داخلي امكان فراهم کردن اين مقدار سرمايه گذاري را به صورت كامل ممكن نکرد.

بايد دانست تحريم‌ها بيش از هر چيز امنيت اقتصادي جامعه را با مشكل مواجه می‌کند. قطعا اگر 30تيرماه دستگاه ديپلماسي كشور موفق شود ضربه ديگري را به ديوار تحريم‌ها وارد كند جو اجتماعي و فرهنگي كنوني در عرصه سرمايه گذاري تغيير پيدا مي‌كند و به يك معنا مي‌توان گفت ريسك اقتصاد ايران كاهش پيدا مي‌كند. از سوي ديگر توافق وين گام موثري براي دستيابي به چشم‌انداز 1300ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي که در برنامه تعريف شده، است. متاسفانه تحريم‌ها در سال‌هاي گذشته موجب شد كه قيمت ارز سير صعودي زيادي را تجربه كند. همين امر شوك بي‌سابقه اي بر بازار وارد كرد. به دليل بلوكه شدن درآمدهاي ملي انباشت سرمايه كه عامل توسعه است در كشور ما رخ نداد و همين امر توسعه كشور و توليد ملي را با وقفه روبرو كرد. اقتصاد بيش از هرچيز تابع جو رواني بازار است لذا گفت‌وگوهاي هسته‌اي و توافق احتمالي وين مي‌تواند مهر پاياني باشد بر جو منفي بازار. بدين ترتيب است كه ديوار تحريم‌ها فرو می ریزد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: