واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
دکتر علي خرم استاد دانشگاه حقوق بين الملل

آخرين تلاش ها در وين 6

وزير امور خارجه امريكا دو روز پيش وين را به مقصد واشنگتن ترك كرد تا موضوع لغو تحريم ها را با رييس جمهور اوباما در كنگره مورد بحث قرار دهد....
تدبیر24: با گذشت 15 روز از وين 6 و تلاش هاي متعدد از سوي همه هيات هاي مذاكره كننده، اينك اجلاس با دستاوردهاي ارزشمند و قابل لمسي روبه رو است كه در جاي خود قابل توجه است. نگارش متن توافقنامه جامع هسته يي ايران كه رو به اتمام است دستاورد مهمي مي باشدكه به رغم همه مشكلات، دارد به نتيجه مي رسد. همچنين بحث و تبادل نظر بر روي كليه مسائل مطروحه از سوي هفت كشور مذاكره كننده، سامان دادن به آنها و حل اكثر آنها دستاورد ارزشمند ديگري است.

اكنون هيات هاي مذاكره كننده تكليف خود را در مذاكرات هسته يي مي دانند. اينكه بر روي چه مواردي توافق دارند و چه مواردي بايد به نتيجه برسد. اين وضعيت براي ايران و امريكا بسيار مهم است زيرا دو مذاكره كننده اصلي پرونده هسته يي هستند.خوشبختانه آن گونه كه دو وزير خارجه ايران و امريكا اعلام داشته اند بر روي كلان موضوعات توافق كردند و به دنبال راه حل مرضي الطرفيني هستند. مهم ترين موضوعي كه در وين 6 مورد بحث قرار دارد و مي تواند تكليف نهايي مذاكرات را روشن كند اين است كه امريكا چگونه مي خواهد تحريم هاي فراقانوني خود را لغو كند؟

اگر امريكا نتواند يك جدول زماني قابل اعتماد عرضه كند مذاكرات به بن بست مي رسد. از نگاه منافع ايران همه چيز به لغو تحريم ها بستگي دارد و اگر چنين نشود اصل توافقنامه زير سوال مي رود.دولت امريكا هم تلاش دارد كه توافقنامه يي را امضا كند كه صلح آميز بودن فعاليت هسته يي ايران در آن به وضوح مشاهده شود كه در آن صورت بايد بتواند برنامه يي اعتمادساز براي لغو تحريم ها ارائه دهد. مشكل دولت امريكاتوافق با تندروهاي كنگره است كه مجوز لغو بيش از 70 درصد تحريم هاي فراقانوني امريكا را در دست دارند. اگر دولت امريكا نتواند با كنگره به توافق برسد نمي تواند هيچ تعهدي در مذاكرات وين 6 به ايران و گروه 1+5 بدهد. پس بيشترين مشكلات در وين 6 بر دوش هيات امريكايي است كه بايد يك برنامه اعتمادساز در زمينه لغو تحريم ها ارائه دهد تا بتواند يك برنامه اعتمادساز در زمينه فعاليت هاي هسته يي ايران به دست آورد.بقيه اعضاي گروه 1+5 كه نقشي در تحريم هاي فراقانوني امريكا ندارند عموما نظاره گر هستند. برخي چون روسيه و چين اصولابا هر گونه تحريم فراقانوني امريكا و اروپا مخالف هستند لذا هر گونه مسووليت را متوجه امريكا مي دانند.

وزير امور خارجه امريكا دو روز پيش وين را به مقصد واشنگتن ترك كرد تا موضوع لغو تحريم ها را با رييس جمهور اوباما در كنگره مورد بحث قرار دهد.... و اگر بتواند تا قبل از يكشنبه آينده با پاسخي روشن به وين بازگردد. در اين مدت تعداد سانتريفيوژهاي ايراني و نحوه ادامه كار آب سنگين اراك مورد بحث قرار مي گيرد تا اگر جدول لغو تحريم هاي امريكا ارائه شده درباره نحوه توافق بر روي دو موضوع فوق گام نهايي صورت گرفته باشد. به اين ترتيب جهت گيري مذاكره كنندگان وين 6 به سوي اتمام مذاكرات و نهايي كردن توافقنامه هسته يي ايران و در انتظار سفر مجدد آقاي جان كري به وين است. چنانچه وزير امور خارجه امريكا در فاصله چند روز تا يكشنبه نتواند با كنگره امريكا به توافق برسددر اين صورت درصدد تمديد زمان مذاكرات برخواهد آمد. تمديد مذاكرات اقدامي معمول است كه در برنامه اقدام مشترك معروف به تفاهم ژنو نيز پيش بيني شده است.

اعم از اينكه مذاكرات در وين 6 منتهي به توافقنامه شود يا زمان آن تمديد شود.مساله مهمتر اين است كه براي يك بار ايران و اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد پشت ميز مذاكره نشستند و يكديگر را به رسميت شناخته اند و همه موضوعات مورداختلاف را به بحث گذاشتند و با ديدگاه هاي يكديگر آشنا شدند و راهي براي برون رفت از بن بست 13 ساله جست وجو كردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: