واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲

افتتاح نخستین موزه عروسک

قدیمی‌ترین اشیای این موزه، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مربوط به اواسط دوره‌ قاجار هستند که از روستاهای شهرستان «نایین» و وسایل شعبده‌بازی متعلق به اواخر دوره‌ قاجار از شهرستان «زواره» گردآوری شده‌اند.
تدبیر24: نخستین موزه‌ دائمی عروسک و اسباب‌بازی در ایران در خانه‌ «علامه فیضی» در بافت تاریخی کاشان افتتاح می‌شود.

امیر سهرابی، طراح نخستین موزه‌ دائمی عروسک و اسباب‌بازی  با اشاره به این‌ که از سال 1387 طرح پژوهشی خود را درباره‌ عروسک و اسباب‌بازی‌های مناطق مختلف ایران آغاز کرده است، اظهار کرد: در طرح پژوهشی که هنوز ادامه دارد، بخشی از عروسک‌های بازی کودکان، اسباب‌بازی‌های کودکان و بزرگ‌سالان و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را مورد پژوهش قرار داده و نمونه‌هایی از آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ام.


او با بیان این‌که تا کنون 110 عروسک و 100 اسباب‌بازی برای نمایش در موزه‌ دائمی عروسک و اسباب‌بازی جمع‌آوری و آماده‌ی نمایش شده‌اند، ادامه داد: این اشیا به مناطق مختلف ایران، از جنوب تا خراسان و آذربایجان، کردستان، مناطق مرکزی، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان متعلق است و با توجه به این‌که هنوز این طرح پژوهشی‌ در کل کشور به پایان نرسیده، احتمال دارد تعداد آثار قابل نمایش در این موزه افزایش یابد.

وی با بیان این‌که این موزه با سرمایه‌گذاری شخصی افتتاح می‌شود، گفت: با توجه به علاقه‌ای که به بافت تاریخی کاشان دارم، سال گذشته، خانه‌ی «جعفر علامه فیضی» روحانی و شاعر اواخر دوره‌ قاجار را خریدم و مرمت و آماده‌سازی بنای ساختمان را با هدف تبدیل‌ آن به موزه آغاز کردم.

سهرابی همچنین از گرفتن مجوز ایجاد موزه‌ دائمی «عروسک و اسباب‌بازی» از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هفته‌ گذشته خبر داد و افزود: قدیمی‌ترین اشیای این موزه، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مربوط به اواسط دوره‌ قاجار هستند که از روستاهای شهرستان «نایین» و وسایل شعبده‌بازی متعلق به اواخر دوره‌ قاجار از شهرستان «زواره» گردآوری شده‌اند.

موزه‌ عروسک و اسباب‌بازی در بافت تاریخی کاشان، روبه‌روی خانه‌ طباطبایی‌ها، در کوچه علامه فیضی قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: