واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
با تصویب کمیته سیاست خارجی صورت گرفت

گام نخست سنا برای حمله به سوریه

قراردادی که با سوریه برای تحویل سامانه دفاعی اس- 300 امضا کرده اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا بی‌توجه به هشدارها به چنین اقدام نادرستی دست بزند، ما قرارداد را ...

تدبیر24: پوتین: به سوریه حمله شود موشک‌های اس-300 را می‌فروشیم

«
اگر غرب خودسرانه حمله کند، به سوریه اس -300 می‌دهیم.» این عبارتی است که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه طی مصاحبه‌ای با شبکه یک تلویزیون این کشور و خبرگزاری آسوشیتدپرس بر زبان آورد. رییس‌جمهوری روسیه به قراردادی که با سوریه برای تحویل سامانه دفاعی اس- 300 امضا کرده اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا بی‌توجه به هشدارها به چنین اقدام نادرستی دست بزند، ما قرارداد را از حالت تعلیق درآورده و این سامانه را در اختیار دولت سوریه قرار خواهیم داد. پوتین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر دست یافتن به اسنادی مبنی بر دخالت دولت سوریه در حملات شیمیایی حومه دمشق اعلام کرد، اسنادی که از طریق شنود و سرویس‌های خاص به دست آمده باشد، قابل اعتنا نیست. به گفته او، روسیه تنها در صورتی که سازمان ملل قطعنامه‌ای مبنی بر اقدام نظامی علیه سوریه صادر کند، از آن حمایت خواهد کرد. این در حالی است که پوتین به خوبی می‌داند با استفاده از حق وتو می‌تواند از تصویب هر قطعنامه‌ای علیه سوریه ممانعت کند. از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه لهستان مبنی بر ارتباط شوروی سابق با تجهیزات شیمیایی در سوریه طی بیانیه‌ای، تکنولوژی صنعت شیمیایی دمشق را غربی توصیف کرد و دولت سوریه را مسئول حراست از آن‌ها دانست. آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه نیز از پرتاب موشک‌هایی به سمت شرق مدیترانه تحت عنوان آتش بازی خطرناک در منطقه یاد کرد؛ اقدامی که رژیم اسراییل مسئولیت آن را بر عهده گرفت و آن را در راستای انجام آزمایش موشکی مشترک با آمریکا در منطقه توصیف کرد. آنتونف، خاورمیانه را به مانند بشکه باروت توصیف کرد؛ بشکه‌ای که تنها یک جرقه می‌تواند آن را منفجر کند. دریای مدیترانه در نزدیکی مرزهای روسیه قرار دارد و در صورت انفجار این بشکه باروت نه تنها کشورهای نزدیک مدیترانه بلکه سایر مناطق جهان نیز تحت‌تاثیر پس‌لرزه‌های آن قرار خواهند گرفت. در همین حال روسیه با هدف تقویت سامانه دفاعی‌اش و برای مقابله با هر تهدید احتمالی، دو کشتی نظامی به دریای مدیترانه گسیل کرده؛ کشتی‌هایی که قرار است به ناوگان نظامی این کشور در ساحل سوریه بپیوندند. در حالی که مقامات کرملین طی مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود به اوباما نسبت به وقوع هرگونه جنگ داخلی در سوریه هشدار می‌دهند، مقامات کاخ سفید کماکان بر مواضع خویش پافشاری کرده و بشار اسد را مسئول حملات شیمیایی در حومه دمشق می‌دانند. به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرده است اسد باید مسئولیت کارهایش را بپذیرد. رییس‌جمهوری آمریکا که در تلاش برای جلب نظر مساعد اعضای کنگره برای حمله به سوریه است اسد را به نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی متهم و اقدام رژیم سوریه را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا توصیف کرد. او بار دیگر تاکید کرد اقدام نظامی علیه سوریه محدود و متناسب است و شامل اعزام نیروی زمینی به سوریه نخواهد بود. این در حالی است که منابع نزدیک به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه تهدید کردند که حمله به خاک دمشق زمینه را برای شکستن تمامی خط‌قرمزها فراهم خواهد کرد. به گفته آن‌ها، بشار اسد برای مقابله با سناریوی آمریکا و غرب تصمیمات سختی اتخاذ خواهد کرد، یکی از این تصمیمات استفاده از خاک اردن است و همین امر موجب می‌شود اردن در خط آتش احتمالی قرار گیرد.
اوباما از رای مثبت کنگره به طرحش مبنی بر حمله نظامی به سوریه اطمینان دارد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از آمادگی هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه برای ورود به هرگونه جنگ احتمالی خبر می‌دهد. ترکیه درباره نقش احتمالی‌اش در حمله نظامی به سوریه با مقامات واشنگتن در حال رایزنی است. وزارت دفاع آمریکا قرار است مسئولیت مسلح کردن و آموزش نیروهای مخالف سوری میانه‌رو را بر عهده بگیرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز قرار است برای ارائه کمک‌های غیرنظامی به مخالفان روز چهارشنبه دیداری با آن‌ها داشته باشد. مجلس سنای آمریکا با پذیرش پیش‌نویسی راه را برای حمله محدود نظامی آمریکا به سوریه هموار کرده است. رییس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا طی این طرح، محدوده زمانی 60 روزه برای حمله به سوریه در نظر گرفته است. براساس این طرح این جدول زمانی می‌تواند برای 30 روز دیگر تمدید شود.
طرح حمله نظامی آمریکا به سوریه با استقبال بعضی از چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده است. کمیته روابط عمومی اسراییل – آمریکا (آیپک)، اتحادیه مبارزه با هتک حرمت و ائتلاف جمهوری یهودی پس از دو هفته سکوت طی بیانیه‌ای از تصمیم اخیر اوباما حمایت کردند. این اعلام حمایت نشان‌دهنده توسعه لابی‌گری‌های آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه است. هیلاری کلینتون و جان کری، وزرای پیشین و کنونی امور خارجه آمریکا نیز ضمن اعلام حمایت از حمله نظامی به خاک سوریه بار دیگر بشار اسد را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کردند.
از سویی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه نسبت به حمله جدید توسط دولت سوریه هشدار دادند. به گفته آن‌ها سه کاروان نظامی حامل سلاح‌های شیمیایی در دو روز گذشته در سوریه جابه‌جا شدند و در نزدیکی روستایی واقع در حومه درعا و در فرودگاه نظامی الضمیر مستقر شدند. به ادعای مخالفان، این جابه‌جایی شاید نشان‌دهنده حمله شیمیایی دیگری باشد.

منبع:روزنامه بهار

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: