واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۰۸۸۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

سزارين اجتماعي و فرهنگي جامعه

در مهمانی‌ها، دختران و پسران جوان در حد یک سلام و احوال پرسی کوتاه از اتاق خود بیرون می‌آیند و بیشتر زمان حضور در جمع را نیز سر در گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند و در حال مکالمه و بحث با دوستان اغلب مجازی خود هستند!
تدبیر24: سام سکوتی بداغ - مي‌گويند درد زايمان از طاقت فرساترين دردهاست و پزشكاني كه شايد دلشان به حال مريض مي‌سوزد و يا از آنجايي كه بيشتر متخصصين زنان از جامعه خانم‌ها هستند، سزارين را توصيه مي‌كنند تا مادر از درد زايمان خلاصي يابد اما اين روزها و البته شايد هم همان روزهاي آغازين، علم پزشكي با سزارين موافق نبود. 

درك و شناخت عالم سوم جز با مطالعه و تدقيق در عوالم اول و دوم ميسر نخواهد بود و بزرگترین‌ مشكل اهالي فرهنگ، عدم مطالعه و شناخت انسان و طبيعت است كه اضلاع ديگر ساخت فرهنگ را تشكيل مي‌دهند.

اينكه بنابر نظر علماي علم اخلاق و تربيت، قابليت انسان در تكامل خويش را فرهنگ بدانيم و يا برخورد انسان و جهان را بن مايه ساخت فرهنگي در نظر بگيريم  و يا هزاران تعريف و فهمي كه از فرهنگ در ادبيات نوشتاري ما وجود دارد، مي‌تواند در نحوه برخورد ما با مقوله فرهنگ تأثيرگذار باشد و متوليان امر فرهنگ لازم است كدهاي خاص و منطبق با جغرافیاي فرهنگي كشور ما را تبیين و تعريف كنند.

بیشتر متخصصین امر فرهنگ برای ارائه تعریف از واژه فرهنگ، قبل از هر چیز به پهنه فرهنگی توجه دارند و سعی می‌کنند در همان پهنه و با توجه به مختصات جغرافیایی محل، برای فرهنگ تعریفی فراخور منطقه ارائه کنند و ارائه تعریف کلی از فرهنگ، فقط به درد متون تخصصی و آکادمیک می‌خورد. 

در کنار تعاریف زیادی که از فرهنگ شده است شاید بهترین و جامع‌ترین آن که موضوع  این وجیزه را همراهی می‌کند، این باشد که فرهنگ در یک مجموعه انسانی هم‌زیست پدیدار می‌شود و با هم بودن انسان‌ها ضرورت پیدایش پدیده‌ای به نام فرهنگ است.

حال با توجه به شقوق مورد بحث در بالا، به موضوع اصلی بحث ورود می‌کنیم که بحث الگوبرداری‌ها از دیگر جوامع در نوع پوشش، گویش، آرایش و استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیکی، مخابراتی و ارتباطی برآمده از پهنه‌های فرهنگی دیگر است.

کوتاه شدن لباس‌های جوانان و دختران ما یکی از موضوعاتی است که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر دولتی سعی در پیچیدن نسخه‌ای مطابق ذائقه جامعه دارد که هنوز هم هیچ کدام موفق به درمان و یا کنترل این درد نشده‌اند زیرا نه این جمله که "آیا مشکل جامعه ما مدل موی بچه‌های ماست! " درمان درد بود و نه اینکه بخواهیم درد را کتمان کنیم و مسکن‌های قوی‌تر به جامعه تزریق کنیم.

با توجه به مولفه‌های مورد بحث در سطور پیشین، شاید یکی از راه‌های درمان، مطالعه دقیق پهنه فرهنگی و ارائه یک بسته فرهنگی پوششی در قواره همان پهنه باشد. دولت و متولیان امر فرهنگ بیشتر از آنکه به این بپردازند که چه نپوشید، بهتر است جامه‌ای مناسب و اندازه قامت هر پهنه تعریف کنند که هم زیبایی را پوشش دهد و هم سلیقه را اقناع کند. 

موضوعی که به نظر می‌رسد در این مدت مغفول مانده است، تمرکز بر روی نخواستن است و مصادیق تعریف شده می‌گویند اینها را نپوشید تا این که جوان را تشویق کنند که کدام الگو و جامه را می‌توان پوشید و در صورت برخورد قهری نیز خیابان می‌تواند و باید آخرین مرحله باشد و آن هم در مورد البسه‌ای که قاچاقی و در مزون‌های خانگی به فروش می‌رسد و الا برای دولت و حاکمیت چه جایی و راهی بهتر از توقف فروش البسه غیر مجاز از نگاه قانون!

نوع آرایش در یادداشت های متعددی بحث شده است و همین بس که سیاست های به کار گرفته شده تا به امروز اگر کارکردی داشت، پاسخ مناسب گرفته بودیم پس بهتر است شیوه کهن تغییر یابد.

امروزه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، زندگی‌ها را کاملا مخابراتی کرده است و شبکه‌هایی که نام اجتماعی بر خود گذاشته‌اند، کاملا بر خلاف نام خود عمل می‌کنند و مردم از هم دورتر شده‌اند که نزدیک نشده‌اند.

در مهمانی‌ها، دختران و پسران جوان در حد یک سلام و احوال پرسی کوتاه از اتاق خود بیرون می‌آیند و بیشتر زمان حضور در جمع را نیز سر در گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند و در حال مکالمه و بحث با دوستان اغلب مجازی خود هستند!  

در انگلستان در صورت خرید خط و گوشی همراه، قرارداد مکتوبی بین پدر یا مادر و فرزند امضا می‌شود که بایدها و نباید‌های استفاده از آن در قرارداد قید می‌شود و به عنوان نمونه، استفاده از تلفن در مهمانی‌ها، سر میز غذا و بعد از ساعت خاصی ممنوع می‌شود و میزان تماس‌ها و پیامک ها  قید شده است و در صورت شکستن توافق، تنبیهاتی احصا شده است.‌

عصر ارتباطات و تبادل اخبار و تکنولوژی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن راه را بر آموزش فرهنگی و ایجاد لایه‌ای فرهنگی نزدیک به هم بسته است و سبد فرهنگی جوامع امروز، دیگر با پدیده‌ای فرهنگی مختص به همان پهنه پر نمی‌شود و اقلام وارداتی دلیل بر سزارین فرهنگی و اجتماعی شده است که همین فرار از درد زایمان فرهنگی، بزرگترین مشکل مدیران فرهنگی است.    
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
3
به نظر من مسولان فرهنگی مشخص شوند و سالانه گزارش کار ارئه دهند متولیان فرهنگی الان زیاد هستند.
حم شادکام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
1
توفیر معامله در جوامع صنعتی و انواع سنّتی آنها این است که مثلاً در انگلستان قرارداد مکتوبی بین اولیاء و افراد تحت تکفّل تنظیم می شود که بر طرفین لازم الاجراء است و در عین حال هر دو ذیحق و دارای حق استیفاء تلقّی می شوند. خال آنکه ما خود را ولی مطلق می پنداریم و بقیه را فقط مکلف به اطاعت بدون چون و چرا از شخص خویشتن تعریف می کنیم. شاید بهمین علّت است که عمل نکردن به قول و قرار ها - از صدر تا ذیل - کاری قهرمانانه بشمار می رود. و سلامٌ علی من اتبع الهدی.
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
2
در مواقت با اقای شادکام ما سعی در اطاعت پذیر کردن فرزندان خود داریم تا تربیت کردن انها، و فرهنگ را هم مقوله ای دستوری می پنداریم در حالی که تجربه نشان داده است که چنین نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
2
ضمن تشکر از نویسنده محترم
لازم به ذکر است که آنچه که جوان امروز ایران از آن منع می شود جایگزینی مناسب و در عین حال هماهنگ با رو حیه جوان ندارد.به عنوان مثال صحبت از بحث حجاب می شود که چرا دختران مسلمان ایرانی با مانتوهای نامناسب وارد اجتماع می شوند.اما کسی به این امر نمی پردازد که آیا فروشگاههای ما دارای مانتوهای مناسب و جوان پسند ،متناسب با سلیقه دختر جوان امروزی و البته مسلمان هستند و اگر پاسخ مثبت است چند درصد فروشگاههای لباس این شرایط را دارند؟آیا طراحان دوخت و لباس بابت سهل انگاری در این امر به عرصه پرسش و پاسخ آمده اند؟آیا از جوان سوال می شود چه نوع پوششی دوست دارد و سپس او را تشویق نماییم تا کمک نماییم که سلیقه اش را در طراحی لباس اسلامی لحاظ نماید؟
مسائل فرهنگی و نقاط ضعف آنها را اکثر مردم می دانند لکن هر کس در حوزه کاری خود بایستی به بحث فرهنگی به عنوان یکی از اصول کارش توجه نماید. یا مثالی دیگر ،وقتی سزارین باب می شود کسی از پزشک و پرستار و ماما و رییس بیمارستانها سوال می پرسد که این امر ناشی از چیست و آیا اگر پاسخی ندهند کسی آنها را مواخذه میکند؟این امر هم یک مسئله فرهنگی است و هم به بحث سلامت بر می گردد آیا اقدام جدی رخ داده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
3
نتیجه گیری مقاله مشخص نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
1
1
موافقم
شيرين
|
Germany
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
0
1
نتيجه اينكه به دليل عدم تولد طبيعي برخي از اپليكيشن ها و شبكه هاي اجتماعي ......... برخورد درستي باهاشون صورت نميگيره
براي برخورد با اين پديده ها به خيابان نريزيد در نطفه برخورد كنيد
پهنه فرهنگي بشناسيد بعد براش نسخه بپيچيد
و ........ خيلي نتايج ديگر كه مي شود گرفت و نويسنده بهشون اشاره كرده
نظر شما: