واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

شورش در حزب محافظه کار انگلیس

روزنامه ˈایندیپندنتˈ در شماره روز چهارشنبه همانند بیشتر روزنامه های انگلیسی ضمن پرداختن به استعفای شجاعانه ˈسعیده حسین وارثیˈ عضو مسلمان کابینه انگلیس در اعتراض به سیاست های دولت لندن در قبال بحران غزه، نوشت: وارثی در حزب محافظه کار بخاطر غزه شورش به پا کرد.
تدبیر24: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب با شورش مقامات ارشد حزب محافظه کار روبرو شده بود که به ترتیب سیاست هایش را در قبال بحران غزه، محکوم می کردند.

این روزنامه افزود: اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار هشدار می دادند که مواضع کامرون در قبال غزه ، میلیون ها مسلمان بریتانیا را نسبت به این حزب بیگانه می سازد.

ایندیپندنت اضافه کرد: این شورش با استعفای ˈبارونس وارثیˈ اولین وزیر مسلمان کابینه انگلیس، در اعتراض به مواضع دولت این کشور درقبال حملات اسراییل علیه مردم فلسطین درغزه که تاکنون یکهزار و 800 کشته برجای گذاشته است، شروع شد.

این روزنامه نوشت: خروج نمایشی وارثی از کابینه، که دربرگیرنده هشدار به نخست وزیر انگلیس درخصوص تاثیرات زیانبار رهیافت وی درقبال غزه، بر منافع ملی این کشور و خطر رادیکالیزه شدن جوانان مسلمان بود، با ستایش برخی از وزیران پیشین حزب محافظه کار از جمله ˈبوریس جانسونˈ شهردار لندن مواجه شد.

این روزنامه افزود: وارثی خواستار اعمال تحریم های تسلیحاتی علیه اسراییل شده و گفته است که رهیافت و نحوه بیان دولت انگلیس در جریان بحران غزه اخلاقا غیرقابل دفاع است.

ایندیپندنت اضافه کرد: ˈکریسپین بلونتˈ وزیر پیشین دادگستری انگلیس ضمن استقبال از تصمیم ˈوارثیˈ برای خروج از کابینه، تصمیم وی را شجاعانه و نیز اصولی توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه ˈدامین گرین ˈ وزیر پیشین مهاجرت انگلیس نیز گفته است که وارثی یک زن شجاع به شمار می رود که همواره آنچه را که در فکرش می گذرد، بیان می دارد.

این روزنامه انگلیسی همچنین به واکنش ˈنیکلاس سومایسˈ وزیر سابق دفاع انگلیس دراین خصوص اشاره کرد و نوشت: این مقام سابق طی یادداشتی در صندوق توئیتری اش نوشت که دولت انگلیس لازم است از استعفای سعیده وارثی درس بگیرد. او حق داشت کابینه را برای مطلبی به این مهمی ترک کند.

به نوشته ایندیپندنت ، خروج وارثی از کابینه می تواند به تلاش های حزب محافظه کار برای بدست آوردن آرای بیشتر مسلمانان در انتخابات آینده این کشور ضربه بزند . در انتخابات عمومی قبلی تنها 12 درصد از مسلمانان انگلیس به نمایندگان این حزب رای داده بودند.

این روزنامه نوشت: ˈساجد کریم ˈ عضو حزب محافظه کار و اولین فرد مسلمان بریتانیا که موفق به حضور در پارلمان اروپا شده ، نیز دراین مورد معتقد است که امروز تغییر جهت در دولت انگلیس کاملا واضح دیده می شود و آن حرکت به نقطه مقابل سمتی است که اکثریت مردم بریتانیا خواهان دیدن آن هستند.

ایندیپندنت افزود: ˈمحمد امینˈ رییس مجمع محافظه کار مسلمانان انگلیس نیز در واکنش به استعفای وارثی گفت این خانم الهام بخش آزادی دینی در سراسر جهان بود و او بایستی به کارش ادامه دهد .

این روزنامه اضافه کرد: ˈبوریس جانسونˈ شهردار لندن نیز ضمن حمایت آشکار از وارثی گفت که سیاست های دیوید کامرون در قبال غزه ˈبسیار وحشتناک و غیرقابل قبول ˈ است.

به نوشته این روزنامه، شهردار لندن عنوان کرده است که اقدامات اسراییل در غزه غیرمتناسب بوده است.

روزنامه گاردین نیز شماره روز چهارشنبه نوشت: سیاست های دولت انگلیس در قبال حمله اسراییل به غزه ، سه شنبه شب، بدنبال استعفای غیرمنتظره سعیده وارثی و درخواست ˈنیک گلکˈ معاون نخست وزیر و و رهبر حزب لیبرال دمکرات برای به تعلیق درآوردن مجوزهای صادرات سلاح به اسراییل، در خطر انشقاق قرار گرفت.

این روزنامه افزود: خانم وارثی گفته است که نخست وزیر انگلیس اقتدار اخلاقی اش را از دست داده و منافع ملی انگلیس و نقش تاریخی این کشور را به عنوان یک کارگزار صادق در خاورمیانه بواسطه خودداری از محکوم کردن تجاوز اسراییل و غیر متناسب توصیف کردن حملات این رژیم ، تضعیف کرده است.

گاردین افزود: ˈ وارثیˈ در نامه استعفایش به دیوید کامرون نخست وزیر این کشور نوشت رهیافت و سیاست های وی در جریان بحران اخیر غزه از لحاظ اخلاقی قابل دفاع نبوده و در راستای منافع ملی انگلیس نیز نیست.

این روزنامه افزود: وارثی در این نامه که در صندوق توئیتری اش قرار داده ، هشدار داده است سیاست های لندن در قبال غزه در طولانی مدت دارای آثار مخربی بر اعتبار و شهرت بین المللی و داخلی انگلیس خواهد گذاشت. ضمن اینکه وی در یادداشتی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت :ˈ دیگر نمی تواند بیش از این از سیاست های دولت انگلیس ˈ در قبال غزه حمایت کند.

روزنامه دیلی تلگراف نیز در صفحه نخست اش در روز چهارشنبه ، هشدار ˈوارثی ˈ درخصوص احتمال استعفای یکی دیگر از اعضای کابینه انگلیس در اعتراض به سیاست های دولت این کشور در قبال تجاوز اسراییل به غزه ، برجسته کرده است.

دیلی تلگراف نوشت: خانم وارثی روز سه شنبه مدعی شده که یک وزیر دیگر کابینه انگلیس بدلیل کوتاهی دولت این کشور در محکوم کردن حملات اسراییل به غزه، تهدید به استعفا کرده است.

این روزنامه اضافه کرد: ˈاد میلیبندˈ رهبر حزب مخالف کارگر، رهبر حزب کارگر درباره استعفای وارثی گفته است: این یک اقدام اصولی و یکپارچه در قبال مساله ایجاد شده بود .

به نوشته این روزنامه، رهبر حزب کارگر از دیوید کامرون خواسته است ضمن شکستن سکوتش بگوید اقدام اسراییل علیه غزه، غیرقابل توجیه و غیرقابل دفاع است.

این روزنامه با اشاره به حمایت های صورت گرفته از اظهارات سعیده حسین وارثی ، افزود: البته استعفای وارثی که بیشترین اختلال را در دولت انگلیس ایجاد کرد از سوی ˈجورج اوزبونˈ یکی از اعضای کابینه محکوم شده است.

دیلی تلگراف نوشت : وزیر دارایی انگلیس در واکنش به استعفای وارثی عنوان کرد که این استعفا، ناامید کننده و بشدت غیرلازم بود.

به نوشته این روزنامه ، خانم وارثی ضمن رد انتقادات اوزبون ، از این وزیر به عنوان یک دوست بسیار خوب برای دولت اسراییل یاد کرده است.

وارثی که در سال 2010 میلادی به عنوان وزیر مشاور وارد کابینه دیوید کامرون نخست وزیر این کشور شد، در سال 2012 میلادی هم به عنوان وزیر مشاور در دستگاه سیاست خارجی و نیز وزیر مشاور در امور مذهب و اجتماعات، انتخاب شد.

این زن سیاستمدار و حقوقدان مسلمان علاوه براین، عضو مجلس عیان انگلیس نیز می باشد.

سخنگوی دولت انگلیس روز سه شنبه در اولین واکنش به استعفای ˈوارثیˈ، گفت لندن نیز معتقد است که شرایط در غزه غیرقابل تحمل است و بایستی آتش بس فوری در این منطقه برقرار شود.

سخنگوی دولت انگلیس با بیان اینکه دیوید کامرون از تصمیم ˈسعیده حسین وارثیˈ برای استعفا ناراحت است، گفت: سیاست های ما همیشه در قبال غزه روشن بوده است. به باور ما شرایط در غزه غیر قابل تحمل است و اصرار داریم که دو طرف درگیری با آتش بس فوری و بدون پیش شرط موافقت کنند

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز سه شنبه شب در واکنش به استعفای وارثی ، گفت: من احساس قوی شما را نسبت به بحران جاری در خاورمیانه و شرایط غزه که غیر تحمل است، درک می کنم.

دیوید کامرون افزود: البته ، ما باور داریم که اسراییل حق دفاع از خودش را دارد اما به طور دایم نگرانی خود را درباره خسارت های سنگین انسانی درغزه به روشنی بیان کرده ایم و همچنین از اسراییل خواسته ایم که در عملیاتش خویشتن دار باشد. در ضمن به دنبال یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ به غزه بوده ایم.

ˈنیک گلکˈ معاون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب لیبرال دمکرات نیز صبح روز سه شنبه گفت که این یک ˈراز آشکارˈ بود که وزرای کابینه انگلیس درخصوص واکنش به خونریزی ها در غزه ˈدیدگاه های متفاوتی ˈ داشتند.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه اسراییل حق دفاع از خودش را دارد ، اقداماتش در غزه زشت و نامتناسب و وحشتناک بود.

منبع:روزنامه ایندیپندنت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: