واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

شاید پایداری‌ها با مجوز قانونمدار شوند

محمدجوادحق‌شناس
تدبیر24: تاکیدش بر قانون و قانونمداری است. وقتی حرف فعالت حزبی به میان می‌آید، از نان شب واجب‌تر می‌خواندش. با این حال اعتقاد دارد که همین اوجب واجبات باید روی ریل قانون باشد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچون سایر چهره‌های حزبی از فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب دفاع کرده و در عین حال بر این مهم اشاره می‌کند که احزاب باید واجد شرایط فعالیت حزبی و در جهت پیشبرد اهداف کلان کشور و به دور از جنجال و تخریب وارد عرصه سیاست شوند. محمدجوادحق‌شناس درباره تلاش جبهه پایداری برای کسب مجوز تشکیل حزب می‌گوید که از تلاش این جبهه برای اخذ جواز استقبال می‌کنیم تا شاید قانون و قانون‌مداری باعث شود این جبهه در مسیر درست و قانونی احزاب قرار بگیرد. آرمان در مورد بایدها و نبایدهای فعالیت‌های حزبی با وی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

جبهه پایداری بعد از گذشت سه سال از تاسیسش اکنون به فکر اخذ مجوز از وزارت کشور افتاده است. نظر شما به عنوان یک چهره حزبی اصلاح‌طلب درباره این مساله چیست ؟

ما استقبال می‌کنیم که جریان‌ها و تشکل‌هایی که بدون شناسنامه فعالیت می‌کنند و مشکلاتی را در فضای عدم‌فعالیت جدی احزاب شناسنامه‌دار ایجاد می‌کنند برای دریافت جواز فعالیت حزبی دست به کار شوند.

اما جبهه پایداری تاکنون با رفتارهای تندروانه باعث ایجاد تنش در فضای جامعه شده است. آیا لازم نیست بنا بر تعریف خودشان که احزاب تندرو باید متوقف شوند ، جلوی جبهه پایداری نیز گرفته شود ؟

باید از حرکت جریان‌های صاحب قدرت به سمت گرفتن مجوز استقبال کرد. این یک حرکت رو به جلوست لذا لازم است از آن حتی اگر از جانب جریان مقابل باشد استقبال کرد. اینکه جبهه پایداری از تریبون‌های دولتی استفاده می‌کرد یک ایراد بود. اخذ پروانه باعث می‌شود که این جریان در قالب حزب فعالیت کند.

پس اگر چنین حزب تندرویی می‌تواند مجوز فعالیت حزبی دریافت کند، می‌توان توقع داشت احزابی که اجازه فعالیت‌ ندارند هم به مجوز فکر کنند.

این بخش دیگری از ماجراست که اگر این جریان می‌تواند مجوز بگیرد پس احزاب غیرفعال هم می‌توانند فعالیت خود را دوباره از سر گیرند. الان برخی‌ها تحت عنوان جبهه پایداری و بدون مجوز فعالیت می‌کنند. اگر این جریان به یک حزب تبدیل شود مسلما یک اتفاق نو و گام رو به جلوست ولی حرف ما این است که وقتی دولت چنین نگاهی به جریان‌های مخالف خود دارد، خب به جریان‌های دیگر نیز چنین نگاهی داشته باشد.

سالهاست که احزاب در کشور ما با مشکلاتی روبه‌رو هستند. این در حالی است که اگر فعالیت‌های سیاسی در قالب حزب صورت بگیرد دیگر کمتر فرد محوری یا طلوع و غروب جریان‌های غیرپایدار صورت می‌گیرد. به عنوان مثال دولت‌های نهم و دهم اگر در قالب حزب تشکیل شده بود کمتر دچار مشکل می‌شد و اکنون پایگاهی وجود داشت که مسئولیت اشتباهات دولت را بر عهده بگیرد.

بله. ضعف فعالیت حزبی به معنای واقعی آسیب‌هایی را وارد کرده است که می‌توان گفت امروز حزب و فعالیت حزبی را از نان شب هم واجب‌تر کرده است. کسی که برای توسعه کشور ابراز نگرانی می‌کند و دغدغه کشور را دارد باید هم و غم و تلاش خود را به سمت احزاب استاندارد و قانونمدار در سراسر کشور معطوف کند.

دولت چه کاری برای بازگشت احزاب انجام داده است؟

فکر نمی‌کنم در مرحله‌ای باشیم که بحث بازگشت احزاب مربوط به دولت یا وزارت کشور باشد. دولت تنها می‌تواند به ایجاد یک فضای مناسب سیاسی و حزبی کمک کند.

به موضوع جبهه پایداری برگردیم. آیا نباید بابت دریافت مجوز از سوی چنین جریانی به خاطر سابقه سیاسی‌اش نگران بود؟

من این را یک نقطه مثبت ارزیابی می‌کنم. این جریان در طول 8سال گذشته با فرصت‌هایی که داشت به این شرایط رسید. من از این جهت تلاش جبهه پایداری برای دریافت جواز را مثبت ارزیابی می‌کنم چون اعتقادم بر این است که شاید این جریان با دریافت جواز ، فعالیتش روی ریل قانون‌مداری و اخلاق‌مداری قرار بگیرد. به عنوان مثال قبول رقابت حزبی و پذیرش رقیب سیاسی یک شرط فعالیت حزبی است . خب وقتی این جریان موفق به دریافت مجوز شود لاجرم باید چنین شرطی را بپذیرد که این تنها نمونه کوچکی از قانون‌مداری در فعالیت حزبی است. بنابراین امیدوارم که دوستان پایداری با دریافت چنین مجوزی دیگر از رفتارهای گذشته خود دور شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: