واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

انقراض شاه میگوهای تالاب انزلی

مدیرکل شیلات گیلان گفت: نسل شاه میگوی آب شیرین به علت صید بی رویه و غیرمجاز، تخریب مکان‌های طبیعی تکثیر و زادآوری، کاهش عمق آب و ورود پسآب‌های صنعتی و کشاورزی به تالاب بین المللی انزلی، منقرض و از سبد صید شیلات حذف شد.
تدبیر24: اسحاق شعبانی  درباره تکثیر و رهاسازی زیرگونه منقرض شده شاه میگوی آب شیرین اظهار کرد: با تکثیر و رهاسازی زیرگونه منقرض شده شاه میگوی آب شیرین، دریچه‌ای تازه به روی صید و صیادی و پرورش آبزیان گشوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاه میگوی آب شیرین موسوم به"آستاکوس لِپتوداکتیلوس" (astacusleptodactylus)، نوعی سخت پوست بومی حوضه جنوبی دریای خزر است که دهه 60 در نوار عرض 60 متری دریا و عمدتا در تالاب انزلی شناسایی شد.

شعبانی افزود: اگرچه شاه میگوی آب شیرین در داخل کشور شناخته شده نبوده و به عنوان غذا مصرف نمی‌شود اما به علت ارزش بالای غذایی و همچنین داشتن بازار مناسب در دنیا و اقتصادی بودن آن، یکی از مهمترین محصولات شیلاتی صادراتی به شمار می‌رود.

وی، قیمت هر کیلوگرم شاه میگوی آب شیرین را در بازارهای جهانی حدود 30 دلار اعلام کرد و گفت: در دهه 60، سالانه حدود 10 تن از این گونه بومی در تالاب انزلی، صید و به ترکیه صادر می‌شد اما به علت صید بی رویه و غیرمجاز، تخریب مکان‌های طبیعی تکثیر و زادآوری، زادآوری پایین، محدودیت منابع غذایی و همجنس خواری این گونه و در نهایت افزایش حجم رسوبات، کاهش عمق آب و ورود پسآب‌های صنعتی و کشاورزی به تالاب بین المللی انزلی، نسل این آبزی، منقرض و از سبد صید شیلات حذف شد.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: از اسفند سال گذشته با آوردن 850 مولد شاه میگوی آب شیرین از دریاچه پشت سد ارس، طرح احیا و تولید انبوه شاه میگوی آب شیرین در گیلان با هدف بازسازی ذخایر، معرفی ظرفیت جدید به استخرهای پرورش ماهی و صادرات این محصول و ارزآوری برای کشور آغاز شد.

شعبانی با اشاره به اینکه در این مدت حدود 22 هزار شاه میگوی آب شیرین، از طریق مولدها در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری گیلان تولید شد، گفت: چنانچه به میزان قبلی صید- 10 تن در سال- برسیم، سالانه بین 200 تا 300 هزار دلار ارز عاید کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: شیلات گیلان برای حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر و رونق صنعت آبزی پروری، سالانه حدود 170 میلیون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی تولید کرده و از این منظر پس از مازندران، دومین جایگاه تکثیر و رهاسازی آبزیان را در کشور به خود اختصاص داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: