واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

فردا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه در حالی فردا (یکشنبه) برای انتخاب رییس جمهوری این کشور پای صندوق های رای خواهند رفت که استقبال اتباع این کشور در خارج از ترکیه از انتخابات کم رنگ و دور از انتظار بود.
تدبیر24: رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج از این کشور در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه گذشته به پایان رسید و تنها پنج درصد از اتباع ترک واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در این انتخابات شرکت کردند.

از بیش از دو میلیون و 722 هزار تبعه ترکیه مقیم خارج که امکان رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را داشتند، تنها 178 هزار و 959 نفر در این انتخابات آرای خود را به پای صندوقهای رای ریختند.

گرچه اتباع ترکیه مقیم خارج نیز امکان رای دادن در مبادی گمرکی را داشتند، ولی به گفته منابع آگاه، تعداد رای دهندگان در این مبادی رقم چندانی نبود.

به گفته برخی منابع آگاه، آرا اتباع ترکیه مقیم خارج خصوصا برای حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و نامزد این حزب ˈرجب طیب اردوغانˈ، اهمیت فراوانی داشت .

رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج از این کشور در برخی از کشورها همانند آمریکا، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، بخش ترک نشین قبرس، نروژ، رومانی، عربستان و ترکمنستان به مدت چهار روز و در کشورهای کانادا، استرالیا، روسیه ، بلغارستان و قزاقستان سه روز انجام شد.

در 56 کشور جهان صندوقهای رای برای اتباع ترکیه مقیم خارج از این کشور دایر شده بود و اتباع ترک با مراجعه به این صندوقها، آرای خود برای انتخاب رییس جمهوری را به صندوقها ریختند.

بر اساس این گزارش، حدود 52 میلیون نفر از مردم ترکیه فردا به پای صندوق های رای خواهند رفت و برای نخستین بار در این کشور، رییس جمهوری را مستقیما انتخاب می کنند .

رجب طیب اردوغان نخست وزیر و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ، ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیر کل سابق ˈسازمان همکاری اسلامیˈ و نامزد مشترک 15 حزب سیاسی و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ رهبر حزب ˈدمکراتیک خلقهاˈ، سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستند.

هر یک از این سه نامزد در صورتی که در دور نخست50 درصد آرا را کسب کنند، به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب خواهد شد و در غیر این صورت این انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

رییس جمهوری ترکیه به مدت پنج سال به این سمت برگزیده خواهد شد.

عکس و نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر روی برگه های آرا منتشر شده و انتخابات در ساعات 8 تا 17 فردا برگزار خواهد شد.

برخی از رسانه های جمعی ترکیه عنوان کرده اند، در صورتی که اردوغان به عنوان رییس جمهوری این کشور برگزیده شود، گمانه زنی ها برای انتخاب نخست وزیر جدید ترکیه تشدید خواهد شد.

حزب ˈجمهوری خواه خلقˈ بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور که به همراه 14 حزب دیگر از اکمل الدین احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند، برای نظارت بر رای گیری از یک سامانه جدیدی بهره گرفت و بر شمارش آرا در 2977 صندوق رای نظارت خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: