واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸

هدررفت سرمایه‌ای عظیم در پشت سدها

کارشناس ارشد مرتعداری گفت: جمع شدن خاک در پشت سازه‌های آبخیزداری موجب هدر رفت این سرمایه عظیم می‌شود.
تدبیر24: ‌رضا امیدی‌پور با بیان اینکه مسائلی از قبیل پرشدن مخازن سدها، کاهش ظرفیت نگهداری آنها، ایجاد سیل و از بین رفتن زمین‌های زراعی، کاهش عمر مفید سدها، از بین رفتن مواد آلی و معدنی خاک و فقیر شدن خاک در نتیجه نبود یا از بین رفتن پوشش گیاهی است، گفت: متاسفانه در استان گرایش بیشتر به سوی کارهای آبخیزداری از نوع عملیات‌های مکانیکی است.

امیدی‌پور ادامه داد: این روش منجر به ایجاد سازه‌هایی با هزینه‌ی سنگین و با هدف نفوذ آب است، زیرا در زمانی که آب به این سازه برسد حجم زیادی از خاک را با خود به همراه دارد و این عملیات فقط به رسوب خاک در پشت این سازه کمک می‌کند و سرمایه اصلی یا همان خاک از بین می‌رود.

کارشناس ارشد مرتعداری تأکید کرد: در برابر روش­های مکانیکی می‌توان از روش‌های بیولوژیک مانندکودپاشی، بذرباشی، بذرکاری و کپه‌کاری استفاده کرد که به افزایش پوشش گیاهی منجر خواهد شد که نتیجه این امرعلاوه بر حفظ خاک، نفوذ آب در زمین، افزایش آب‌های زیرزمینی را بدنبال خواهد داشت و مانع هدررفت آب خواهد شد.

وی تصریح کرد: تعداد دام استان پنج برابر ظرفیت مراتع استان است که این امر باعث ایجاد فشار بر مراتع و تخریب پوشش گیاهی و به دنبال آن تخریب خاک می‌شود.

امیدی‌پور با بیان اینکه بهبود وضعیت مراتع منطقه به طور مستقیم با زندگی اجتماعی دامدارن در ارتباط است خاطر‌نشان کرد: استفاده از روش‌های بیولوژیک نه تنها به بهبود وضعیت مراتع کمک می‌کند بلکه بهبود وضعیت معیشتی بیش از 30 هزار دامدار را به دنبال خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: