واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

مهاجرتهای غیرقانونی به ایران

گویا ماجرای قدیمی و تکراری مهاجرتهای غیرقانونی به ایران از طریق مرزهای جنوب شرق کشور را پایانی نیست و شنیدن اخبار دستگیری و استرداد اتباع خارجی که بدون مدارک و بطور غیرقانونی وارد خاک ایران می شوند، تقریبا به اخباری تکراری و روزمره تبدیل شده است.
تدبیر24: در تازه ترین این موارد، رسانه های پاکستان روز دوشنبه اعلام کردند: جمهوری اسلامی ایران دستکم 45 نفر از اتباع دستگیر شده پاکستانی را در منطقه مرزی «تفتان» به نیروهای امنیتی پاکستان تحویل داد.

رادیو دولتی پاکستان به نقل از نیروهای امنیتی این کشور گزارش داد اتباع یادشده، کارگرانی هستند که به دلیل نداشتن مدارک مربوط به مهاجران، در ایران دستگیر شده بودند.

علاوه بر رادیو دولتی پاکستان، روزنامه اردو زبان «دنیا» نیز این خبر را منتشر کرده است.

مهاجرت غیرقانونی اتباع پاکستانی به ایران که موضوع تازه ای نیست، همواره مشکلاتی را برای دو کشور ایجاد کرده و گاهی مهاجرتهای غیرقانونی از مسیرهای خطرناک یا وسیله هایی غیرایمن، سبب شده است تا این افراد جان خود را از دست بدهند.

رسانه های پاکستان امروز از غرق شدن یک قایق تندرو حامل 11 مهاجر غیرقانونی در آبهای نزدیک سواحل مرزی ایران و پاکستان در محدوده ایالت بلوچستان پاکستان در جنوبی غربی این کشور و جان باختن تمام سرنشینان آن خبر دادند.

مسوولان امنیتی پاکستان اعلام کردند که این قایق از بندر گوادر پاکستان به سمت ایران درحال حرکت بود که واژگون شد. سرنشینان این قایق قصد داشتند بطور غیرقانونی وارد خاک ایران شوند.

علت واژگونی این قایق، حمل سرنشین بیش از حد ظرفیت اعلام شده است.

همه ساله تعداد زیادی از اتباع پاکستان که سعی می کنند بطور غیرقانونی وارد ایران شوند، از سوی نیروهای مرزبان ایران دستگیر و اغلب به کشورشان بازگردانده می شوند.

بیکاری و مشکلات عدیده اقتصادی در پاکستان از مهمترین دلایل مهاجرتهای غیرقانونی اتباع این کشور محسوب می شود.

این مهاجران غیرقانونی پس از ورود به ایران، معمولا سعی می کنند تا خود را به مرز ترکیه برسانند و از طریق ورود غیرقانونی به ترکیه و سپس یونان، خود را به اروپا برسانند اما در بیشتر موارد در خاک ایران یا ترکیه گرفتار نیروهای مرزبان و پلیس می شوند.

** تاکید ایران بر همکاری منطقه ای برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی

«حسین روش» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، روز جمعه گذشته در سومین نشست منطقه ای مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی که با حضور هیاتهایی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه و بحرین در اسلام آباد برگزارشد، بر ضرورت اتخاذ تدابیر و اقدامات موثر برای مبارزه با پدیده رو به رشد قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی در منطقه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در مسیر مهاجرت غیرقانونی از کشورهای پاکستان و افغانستان به مقصدهای اروپایی قرار گرفته، از همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای شرکت کننده در این نشست خواستار تعامل بیشتر برای مبارزه با این معضل اجتماعی شد.

روش اظهار داشت: کشورهای منطقه باید تدابیر موثری برای مجازات عوامل قاچاق انسان اتخاذ کنند؛ ضمن اینکه لازم است عواملی که باعث افزایش نرخ این پدیده می شود، مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار گیرد تا این مسئله به صورت ریشه ای و اساسی حل شود.

وی عواملی نظیر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مسایل و مشکلات امنیتی، تبعیضات انسانی و خشونت را ازجمله عوامل مهمی برشمرد که موجب افزایش نرخ قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی می شود.

وی از نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست یاد شده خواست، ضمن توجه کافی به این عوامل ، تلاش جدی برای برطرف کردن این معضل داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: