واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
رضا منصوري معاون وزارت علوم دولت اصلاحات

«فرصت» استيضاح

«برو به اين مرتيکه بگو يا اين چندنفر را عزل مي کني يا با اردنگي از وزارت بيرونت مي کنم!» مي توانيد تصور کنيد اين جمله را رييس يک کميسيون در مجلس شوراي اسلامي بر زبان آورده باشد؟
تدبیر24: اين روز ها سالگرد صدور فرمان مشروطه است که بيش از صدسال از صدور آن مي گذرد. اي کاش پيشينيان ما قدري هم به فکر رشد فرهنگي کشور ما بودند: رشد در جهت درک روابط اجتماعي در دنياي مدرن! اين روز ها هرگاه از استيضاح وزير علوم صحبت مي شود ياد جدال هاي تاريخي در هزارسال گذشته خودمان مي افتم که چگونه مشاجره هاي فرقه اي ميان مسلمانان به تسويه حساب هاي شخصي در عالي ترين سطح زندگي اجتماعي ما منجر مي شد. تاريخ ما پر است از نبود تسامح، نبود مفهوم خرد جمعي. مشروطه و سپس انقلاب اسلامي قرار بوده است روح ما را تلطيف کند، تسامح را افزايش دهد، خودرايي را از عرف سياسي ما خارج کند، درک ما را نسبت به انسان مدني و قرائت هاي متعدد عميق کند و حرمت انسان و ادب را رواج دهد. اما حالاشاهد چه گفتارها و رفتارهايي هستيم. به اين جمله توجه کنيد: «برو به اين مرتيکه بگو يا اين چندنفر را عزل مي کني يا با اردنگي از وزارت بيرونت مي کنم!»

مي توانيد تصور کنيد اين جمله را رييس يک کميسيون در مجلس شوراي اسلامي بر زبان آورده باشد؟ آن هم در جمهوري اسلامي ايران که باور داريم در آن، انقلاب فرهنگي انجام شده است؟ ولي اين واقعيتي است که با آن روبه رو هستيم. اين همان تاخر فرهنگي است که عده اي از ما ايرانيان دچار آن هستند. اين تاخر فرهنگي در کشورهاي ديگر همجوار ما مانند عراق و افغانستان و سوريه و پاکستان به صورت فرقه هاي افراطي بروز کرده است: انسان هايي مسلمان که گويي از دوران مسلمان کشي فرقه اي دوران سلجوقيان و بعد از آن به قرن21 پرتاب شده اند حتي اگر در برکلي يا بوستون دکترا گرفته باشند! بله، هر استيضاحي سياسي است اما اين مورد در پايين ترين سطح سياسي ممکن مطرح مي شود، کجا بودند اين مدافعان استيضاح در سال هاي گذشته که اکنون اينگونه برآشفته شده اند؟ توصيه من به وزارت اين است که به اين قيل وقال ها توجه نکند و حال که استيضاح، اعلام وصول شده است، از آن استقبال کند. وزير مي تواند از اين «فرصت» نهايت استفاده را برده و نمونه هاي تخفيف کردن محيط علمي را در چندسال گذشته برملاکند و بگذارد آيندگان درباره ما قضاوت کنند. اصولگرايان مخلص هم بعيد مي دانم صداقت چنين روشي را درک نکنند و در هر صورت بايد نشان دهند ايران اسلامي برايشان اهميت دارد يا همبستگي قومي و سياسي؟ در هر صورت احترام به قانون بايد براي همه ما اصل باشد حتي اگر بدون شک خودمان را محق بدانيم. اين به نفع کشور و آينده آن است!
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: