واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۱۸۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
گفتگو با مدیر عامل جامعه معلولان مازندران ؛

قانون حمایت از معلولان در مازندران اجرا نمی شود

مشكل اساسي پنجم ازدواج معلولين مي باشد كه اين مورد هم براي بسياري از معلولين امري حياتي و ضروريست. در بحث ازدواج معلولين نظرات بسياري وجود دارد كه بعضي ها معتقدند ازدواج معلولين مي بايست با همنوع خود انجام گردد. بعضي ديگر هم معتقدند افراد معلول كه از توانمندي بيشتري برخوردارند مي توانند با افراد عادي جامعه زندگي كنند .
تدبیر24: فائزه سلیمی - شعار «معلولیت محدودیت نیست» امروزه به پیامی امید بخش برای معلولین تبدیل و در اندک زمانی نقل همه مجالس شد. اولین بار این جمله را در یک گردهمایی ویژه معلولین شنیدم و از آنجایی که بسیار تحت تاثیر این جمله قرار گرفتم، بر آن شدم با یکی از فعالین این عرصه نشستی داشته و از صحت این شعار و چگونگی تحقق آن در جوامع معلولین سراسر کشور مطلع شوم. در گپ و گفتی که با طالبعلي پورشريعه ، عضوهييت مديره و مدير عامل جامعه معلولين مازندران و مشاور مديركل بهزيستي استان مازندران در امور معلولين، موسس و مدير كلينيك مددكاري اجتماعي باران در شهرستان ساري داشتم به نکات و حقایقی رسیدم که جای تامل دارد.

شمابه عنوان مديرعامل جامعه معلولين ميتوانيدپديده معلوليت راتعريف ويادرقالبي خاص توضيح دهيد

معلول در لغت به معناي بيمار، عليل و صاحب عيب و مترادف کلمه انگليسيdisabillity handicapped , است. کلمه معلول در گذشته وضع شده و با توجه به عدم امکانات توانبخشي و ديگر مسائل هر فرد ناتواني معلول تلقي مي شد. در حالي که با پيشرفت تکنولوژي نه تنها ناتوان معيوب نيست، بلکه تمام افراد از توانايي خاصي برخوردار هستند. معلوليت از نظر شدت و ضعف فرق مي کند و بر توانايي هاي جسمي ذهني معلول مؤثر است در نتيجه همين تعابير نياز به تغيير اين واژه به خوبي احساس مي شود. چون مفهوم اعتباري کلمات در رفتار هم تاثير مي گذارد و بي ارتباط با عملکرد فرد نيست. زمينه لازم براي تغيير اين واژه ايجاد بينش صحيح در ارتباط با افراد معلول است.

می توان به طور کلی گفت چند درصد افراد یک جامعه معلول هستند؟
 
در حال حاضر  10 تا 15 درصد افراد هر جامعه اي را معلولين و افراد با نيازهاي ويژه تشكيل مي دهند .  در نظر داشته باشيم جمعيت كشور ما روبه كهنسالي ميرود و اين ناتوانيهاي جسمي روزي گريبان همه را خو.اهد گرفت چراکه فاصله بين افراد سالم و معلول به تار مويي بند است . پس هميشه شكرگزار سلامتي خويش باشيم. .
 
با وجود اقداماتی که تاکنون برای بهبود وضعیت معلولین انجام شد، عمده ترین مشکل پیرامون مسئله معلولین چیست؟

عمده مشكل ما در جامعه ضعف در فرهنگ سازي معنايي است. حتی خود معلول نیز به این درک نرسیده که او نیز یک شهروند با حقوق برابر است و از این نظر ما هنوز در اولين قدم مانده ايم و بعضي اقدامات صورت گرفته نمادين بوده و تبليغاتي است .

برخورد مردم جامعه با افراد معلول چگونه است؟
هنوز مردم ما با ديدن يك فرد ويلچري يا فردي با مشكلات بينايي يا ذهني ويا شنوايي عكس العمل هايي از قبيل تمسخر ،  تعجب ، زل زدن و يا ترحم و دعا كردن براي شفاي آْن فرد معلول با صداي بلند از خود نشان مي دهند . هنوز مدارس عادي ما پذيراي دانش آموزان معلول و يا معلمان توانمند معلول نيست . هنوز خانواده هاي ما بخاطر حضور دانش آموز معلول در كلاس درس فرزندشان به مدير مدرسه اعتراض مي كنند.
 
در سالهای اخیر قانونی در جهت حمایت از حقوق معلولین تصویب شد، آیا این قانون به درستی اجرا می شود؟

با تصويب قانون جامع حمايت از معلولين در سال 83 به آينده معلولين اميدوار شده بوديم اما موارد اين قانون توسط هيچ نهادي به طور كامل اجرا نشده و يا با تفسير به راي بعضي سازمانها، در پيچ و خم اداري جا مانده است . مابه همه ي سازمانها و نهادها و كل مردم مي گوييم كه چيزي جز اجراي كامل  قانوني كه خودتان وضع كرديد نمي خواهيم.
 
عمده ترين مشكلات و دغدغه هاي فردی معلولين استان و در سطح كلان كشور چيست؟

در وهله اول باید مشكلات معلولين را باتوجه به نوع و شدت معلوليت آنها تقسيم بندي نمود .

مناسب سازي شهری و وجود موانع در سطح خیابان ها و ادارات

به طور كلي ميتوان اولين مشكل مرتبط به معلولين با آسيب ديدگي حسي و حركتي را عدم ارتباط و دسترسي به امكانات شهري و در نتيجه وجود موانع شهري و يا عدم مناسب سازی وسايل نقلیه عمومی ذکر کرد که این مشکلات مانع انجام فعاليتهاي اجتماعي و توانبخشي اجتماعي آنها مي گردد.

بخش خدمات درماني وتوانبخشي

دومين مشكل عمده را ميتوان در زمینه خدمات درماني و توانبخشي و بخش سلامت اين عزيزان با توجه به نوع معلوليت آنان دانست. همانطور كه مستحضريد يك فرد دچار آسيب ديدگي ضايعه نخاعي مي بايست تحت خدمات درماني مخصوصي قرار گيرد اما این امر به درستی محقق نمی شود. البته چند سالي ست كه سازمان بهزيستي طرح ويزيت در منزل را اجرا مي نمايد اما كافي نمي باشد و وزارت بهداشت نيز مي بايست تمهيداتي در اين زمينه بيانديشد. .

بیماران ام اس
درحيطه معلولين دچار ام اس و يا مشكلات ديگر كه نياز به مصرف داروهايي خاص مي باشد. چراکه این داروها گران بوده و براحتي قابل تهيه نمي باشد.

 امکانات تحصیلی، ورزشی و فرهنگی

سومين مشكل عمده در حيطه امور تحصيلي، فعاليتهاي فرهنگي و ورزشي و سختيهايي است كه در راه تحصيلات خصوصا در تحصيلات تكميلي به دلیل عدم وجود رشته هاي متناسب و يا هزينه هاي سرسام آور دانشگاههاي غير دولتي و یا در مقاطع پايين تر عدم وجود مدرسه مناسب و عدم مقبوليت جامعه وجود دارد و در حيطه امكانات ورزشي مربوط به معلولين نیز، در بسياري از رشته هاي ورزشي باشگاه و يا مربي  ورزشي وجود ندارد كه در طول يك سال كامل به طور مستمر فعاليت نمايند. البته سازمان بهزيستي با برگزاري جشنواره هاي تاتر و غيره فعاليتها خوبي را آغاز نموده است اما كافي نيست و نهادهاي فرهنگي كشور مي بايست  بيشتر به اين مقوله بپردازند و بدانند هنر درماني هم ميتواند باعث رشد و شكوفايي توانايي هاي بالقوه افراد معلول و تبديل آن به بالفعل گردد.

اشتغال
چهارمين موردی كه براي بيشتر معلولين از اهميت اساسي برخوردار است و بنده نيز خيلي تاكيد دارم رفع مشكلات اشتغال مي باشد . اشتغال براي يك معلول يعني هويت و استقلال و عدم نياز به ديگران در خيلي از زمينه ها. اشتغال ميتواند سایر مشكلات معلولین را تا حد زیادی حل نمايد. تجربه نشان داده است در اكثر موارد معلولين شاغل هميشه در انجام امور محوله سرآمدبوده ودر كارهاي خود موفق و نمونه بوده اند و حتي از افراد سالم نيز پيشي گرفته اند . به طور كلي اشتغال علاوه بر تمام مزاياي ممكن براي افراد معلول به نوعي توانبخشي اجتماعي اين افراد محسوب ميشود .

مشکلات ازدواج
مشكل اساسي پنجم ازدواج معلولين مي باشد كه اين مورد هم براي بسياري از معلولين امري حياتي و ضروريست. در بحث ازدواج معلولين نظرات بسياري وجود دارد كه بعضي ها معتقدند ازدواج معلولين مي بايست با همنوع خود انجام گردد. بعضي ديگر هم معتقدند افراد معلول كه از توانمندي بيشتري برخوردارند مي توانند با افراد عادي جامعه زندگي كنند . بنده معتقدم در ازدواج معلولين نيز هنوز فرهنگسازي درست و اصولي شكل نگرفته است . مي بايست با پديده ازدواج معلولين نيز مثل ساير افراد جامعه بسيار عادي و به دور از احساس و توجه به ظواهر پرداخته شود.

به نظر شما سازمان بهزيستي كشور و استان توجه وحمايت لازم را به قشر معلول جامعه دارد؟

در پاسخ به اين سوال بايد خدمت شما عرض كنم كه اگر در وظايف سازمان بهزيستي خوب دقت كنيم متوجه ميشويم يكي از وظایف تخصصي اين سازمان توجه، حمايت و احقاق حقوق معلولين است. كه در سالهاي متمادي در حال پيشرفت در ارائه خدمات مي باشند البته این سازمان وظيفه حمايتي خويش را تاحد مطلوبي برآورده نموده است اما در بخش احقاق حقوق معلولين كمي جاي كار دارد كه مي بايست تلاش فراواني شود . ذاتا سازمان بهزيستي يك سازمان پرسشگر است و مي بايست از سازمانها و نهادهاي ديگر مطالبات به حق معلولين را پيگيري نمايد . البته سازمان بهزيستي به تنهايي قادر به پاسخگويي به همه ي نيازهاي معلولين نيست و مي بايست همكاري تمامي سازمانها در دستور كار قرار گيرد . در بهزيستي استان مازندران هم تلاشهاي فراواني انجام ميشود كه جا دارد ازهمه تلاشگران عرصه خدمت به معلولين تشكر نمايم . اما به دليل تعداد بالاي معلولين تحت پوشش سازمان در مازندران شايد در ارائه خدمات نتوانند به طور كامل پاسخگوي همه ي نيازهاي معلولين باشند

 نقش خانواده ها را در پيشرفت معلولين چطور ارزيابي ميكنيد؟

يكي از مهمترين و اساسي ترين نقشهايي كه در آينده ي افراد معلول تاثير گذار است، والدين وخانواده هايشان مي باشند و تا حمايت خانواده و پيگيري آنان نباشد اصلا درمان و يا توانبخشي صورت نمي گيرد. البته اكثر خانواده هاي معلولين هميشه پيگير هستند و كمتر از آنان ورنجهايشان سخني به ميان مي آيد . شما تصور كنيد زن و شوهر جوانی که بعد از ازدواج وقتي با ذوق فراوان صاحب فرزند ميشوند و ناگهان متوجه ميشوند كه كودكشان دچار نقص جسمي ست چه حالتي به ايشان دست ميدهد و رنج هايي كه تا آن كودك را بزرگ كنند و پرستاري و حمايت نمايند .برخود لازم ميدانم از پدرومادر خودم و تمام خانواده هاي داري فرزندان معلول تشكر مي كنم

ديگر زمان آن فرا رسيده است كه بسياري از  اداره امور معلولين را به خود معلولين توانمند و واجد شرايط واگذار كنيم و شعار ما اين باشد : ترحم نه، احترام آري .

در پايان از شما وهمكارانتان كه به اين قشر توجه ويژه اي داريد تشكر مي نمايم و يرايتان آرزوي سلامتي و براي تمامي معلولين عزيز كشورم ايران آرزوي موفقيت و شادكامي دارم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میرشکاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
با سلام
با تشکر از مصاحبه جالب و خواندنی
با اجازه متن مصاحبه را در سایت معلولین مازندران قرار می دهم
با تشکر ادمین
http://mazspd.com/
نظر شما: