واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
سعید معیدفر جامعه‌شناس

اختیار و قدرت بدون مرز فساد می‌آورد

از آنجا که در 8سال گذشته عملا اقتدار دولت بیشتر شد و به عبارتی مداخله دولت در روند زندگی جامعه افزایش پیدا کرد میزان فساد و رانت نیز زیاد شد. این رابطه مستقیم و معنادار . . .
تدبیر24: افزایش پرونده‌های رانت و فساد معمولا یک تجربه همه جایی است و منحصر به یک کشور یا یک فرهنگ نیست. معمولا در هر کشور و هر حکومتی که دولت در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی همه کاره می‌شود و منابع عظیم اقتصادی در اختیارش قرار ‌گیرد فساد و رانت در ابعاد وسیع و نگران‌کننده رخ می‌دهد. به عبارت صریح‌تر، به میزان دولتی شدن امور، فساد و رانت در کشور افزایش پیدا می‌کند و اساسا یکی از دلایلی که در کشورهای توسعه‌یافته سعی می‌شود از نقش دولت کاسته و مداخلات دستگاه‌های اجرایی در امور مختلف کمرنگ‌تر شود همین مساله است تا جلوی مفاسد ناشی از اختیارات بیش از حد گرفته شود.

از آنجا که در 8سال گذشته عملا اقتدار دولت بیشتر شد و به عبارتی مداخله دولت در روند زندگی جامعه افزایش پیدا کرد میزان فساد و رانت نیز زیاد شد. این رابطه مستقیم و معنادار طی سالیان دراز زندگی جامعه بشری مورد تایید قریب به اتفاق کارشناسان قرار گرفته چراکه یک تجربه همه جایی و تکرار شده در تاریخ است. بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با این موضوع نشان می‌دهد کشورهای برخوردار از دولت‌هایی که اقتدار و اختیار زیادی دارند با فسادها و رانت‌هایی بیشتری روبه‌رو هستند. تمرکز بیش از حد دولت بر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و غیره در 8سال گذشته باعث شد فسادهایی شکل بگیرد که بخشی از آنها امروز به گوش ما می‌رسد.

برای حل این مشکل باید از قدرت دولت کاست. حالا که دولت‌ها با داشتن ابزارهایی توانایی مداخله در تمامی امور را پیدا کرده‌اند، باید داوطلبانه قدرت را به مردم بازگردانند تا با ارائه اختیار و قدرت به نخبگان مردمی، نهادهای مدنی و حفظ استقلال این تشکلات مردم نهاد، نقش مردم در اجتماع را تقویت کنند. اینکه مردم ما نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کامل ندارند و حس همدلی و همکاری در جامعه رو به افول است به این دلیل است که احساس می‌کنند از نقش آنها در امور اجتماعی کاسته شده است.

وگرنه مردم ما همان افرادی هستند که درخانه خود مسئولیت‌پذیر بوده و تمامی مشکلات را بر دوش می‌کشند. کار را به مردم بسپاریم اگر می‌خواهیم فساد و رانت کم شود و در کنار آن حس همدلی، مسئولیت پذیری و همکاری تقویت شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: