واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

سرمایه‌گذاری 4000 میلیاردی برای 11 هزار تعاونی در خراسان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ریالی برای 11 هزار تعاونی خراسان رضوی گفت: مزیت‌های تعریف شده در قانون اساسی کشور هنوز برای برخی مسئولان ناشناخته است.
تدبیر24: از مشهد، تعاونی‌ها به لحاظ ساز و کار و ضوابط ویژه خود می‌توانند ضمن مبادرت به انجام فعالیت‌های اقتصادی، حافظ کرامت انسانی و ضامن برقراری برابری و عدالت باشند.

از طرف دیگر تعاونی‌ها علاوه بر توزیع یکنواخت ثروت، فراهم‌کننده فرصت‌های شغلی پایدار نیز در جامعه هستند.

در حال حاضر بخش تعاون در ایران به لحاظ قانونی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بر اساس اصل 43 و 44 قانون اساسی به عنوان یکی از سه بخش اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

با نگاهی به تاریخ تعاونی‌ها در دنیا در می‌‌یابیم تعاون به عنوان واقعیتی انکارناپذیر در طول دو قرن گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده و توانسته ضمن حفظ حضور خود در تمام صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیازهای طبیعی جوامع انسانی را نیز پاسخ دهد.

در بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران نیز این تحول چشمگیر به شکل بارزی محسوس بوده است.

احیای اصل 44 قانون اساسی با ابلاغ تاریخی مقام معظم رهبری و در پی آن تنظیم برنامه راهبردی وزارت تعاون بر اساس سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق 1404 هجری شمسی را باید از مصادیق این تحول دانست.

در همین راستا فرصت را مغتنم دانستیم تا در ایام هفته تعاون دقایقی با مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به گفت‌وگو بنشینیم و پیرامون مسائل مختلف حوزه تعاون بررسی داشته باشیم.

محمد سنجری با اشاره به جایگاه تعاون در اقتصاد کشور اظهار داشت: سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور تا پایان سال 93 باید به‌وقوع بپیوندد و در این راه همه مسئولان اجرایی کشور و استان باید نگاه همه جانبه خود را به این بخش معطوف کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان چرایی و این‌که چه عواملی موجب شده تا تعاون نتواند در جامعه رشد داشته باشد، افزود: در چند سال گذشته توجه خاصی به حوزه تعاون شده ولی همه باید در جهت اجرایی کردن 11 بند ابلاغی مقام معظم رهبری یکدل تلاش کنند تا این بخش اقتصادی جایگاه اصلی خود را در کشور داشته باشد.

وی توانمندسازی تعاونی‌ها، تسهیل صادرات، حضور تعاونی‌ها و نقش آنان و این‌که باید در اولویت امور اجرایی باشد و نیز توجه خاص به تعاونی‌ها را از عوامل رشد حوزه تعاون نام برد.

سنجری شهرستان خلیل‌آباد را همچون دیگر شهرهای استان دارای ظرفیت مناسبی در حوزه تعاون نام برد و اظهار داشت: مدیران تعاونی‌ها و اعضای این شرکت‌ها باید در حوزه کار خلاق باشند و پیگیر مطالبات خود باشند.

وی تحقق سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد را شدنی دانست و افزود: فرمانداران در راستای ایجاد اشتغال و فراهم کردن فرصت‌های شغلی باید بیشتر تلاش کنند چراکه این بخش می‌تواند برای مردم نقش اساسی ایفا کند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در استان خراسان رضوی بیش از 11 هزار شرکت تعاونی در شاخه‌های مختلف به ثبت رسیده که این تعاونی‌ها دارای 2 میلیون و 600 هزار نفر عضو هستند و در مجموع چهار هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در ایجاد تعاونی‌ها داشته‌اند. 

وی گفت: از این تعداد تعاونی ذکر شده کمتر از 30 درصد غیرفعال هستند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر است هر سال تعدادی از این تعاونی‌ها با رفع مشکلات به چرخه فعالیت برگردند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: بیشتر این تعاونی‌ها تعاونی‌های مسکن هستند که پس از اتمام کارشان برای انحلال مراجعه نداشته ولی تعدادی دیگر به علت نداشتن سرمایه و فرآیند طولانی فعالیت و عدم همکاری اعضا غیرفعال شده‌اند که امید است با بررسی لازم تا حد ممکن این تعاونی‌ها به فعالیت برگردند.

وی تعاونی‌های خلیل‌آباد را اکثراً کشاورزی نام برد و افزود: این منطقه مستعد فعالیت برای تعاونی‌های کشاورزی و دامداری و فرآوری محصولات باغی است که افراد علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی مشاوره و راهنمایی شوند و در این مسیر در کلیه شهرستان‌ها برای مشاوره گرفتن، همکاران ما آمادگی دارند.

سنجری با اعلام این‌که در این شهرستان 200 شرکت تعاونی مشغول فعالیت هستند، گفت: با ایجاد خوشه‌ در بخش‌های مختلف می‌توان از همه ظرفیت‌ها و مزیت‌ها استفاده کرد چراکه یکی از راهکارهای لازم در این شهرستان استفاده از خوشه‌های صنعتی است.

این مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیشترین تعاونی را در بین شهرستان‌ها غیر از مشهد که سه هزار و 700 تعاونی دارد، شهرستان‌های سبزوار با تعداد 801 تعاونی، نیشابور با 725 تعاونی و گناباد با 622 شرکت اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های جغتای با 52 تعاونی، کلات 89 و زاوه با 131 تعاونی از شهرهای با تعداد کمتر شرکت‌های تعاونی هستند.

سنجری در مورد اعطای وام به تعاونی‌ها نیز گفت: بر اساس قانون باید به تعاونی‌ها وام‌های کم‌بهره اعطا شود اما عملاً این اتفاق نیفتاده و بانک‌ها وام مناسبی در اختیار تعاونی‌ها قرار نداده‌اند.

وی افزود: بانک توسعه تعاون تنها بانک این بخش است که 70 درصد تسهیلات این بانک به تعاونی‌ها تعلق دارد.

سنجری اظهار داشت: در تسهیلات اعطایی باید بانک‌ها برای تعاونی‌ها اولویت قائل شوند.

وی تشکیل تعاونی را تنها راه رفع مشکلات در بحث اشتغال و اقتصاد دانست و گفت: در دو سال گذشته استان خراسان رضوی از حیث تشکیل تعاونی‌ها، مقام اول کشور را دارد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان این‌که از هفت میلیارد نفر مردم جهان حدود یک میلیارد نفر در تعاونی‌ها عضویت دارند، اظهار داشت: تعاون یکی از راهکارهای توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی برای رفع فقر و بیکاری و یکی از بخش‌های تاثیرگذار است.

وی هفته تعاون را فرصتی برای ترویج فرهنگ تعاون نام برد و افزود: در استان خراسان رضوی تعاونی‌ها توانسته‌اند زمینه اشتغال 162 هزار نفر را فراهم آورند.

سنجری هدف از تشکیل تعاونی را به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای جمع‌آوری اندوخته‌های اندک که در اختیار تک تک مردم هست نام برد و افزود: در این راستا به تنهایی ممکن است نتوانیم کسب و کار راه‌اندازی کنیم ولی از طریق تشکیل تعاونی می‌توان اقدام به فعالیت‌های بزرگ اقتصادی کرد.

وی گفت: اگر این سرمایه را ولو اندک جمع‌آوری و در یک‌جا سرمایه‌گذاری کنیم قطعاً تعاون می‌تواند نقش محوری خودش را ایفا کند، «هم در بحث تولید و هم در بحث اشتغال و هم در توسعه عدالت اقتصادی که یکی از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما است»؛‌ با این شرایط اقتصادی که داریم قطعاً تعاون می‌تواند گره‌گشا باشد.

سنجری اظهار داشت: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصادی کشور است و ایران تنها کشوری است که در قانون اساسی، تعاون را به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد معرفی کرده و دارای اهمیتی ویژه است.

وی با گرامیداشت یاد تمام شهدای انقلاب اسلامی، یاد شهید مظلوم دکتر بهشتی را که مبتکر تبیین قانون تعاون و اقتصاد تعاونی بودند را گرامی داشت و افزود: توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی از اهداف این شهید بزرگوار بود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعاون در کشور می‌تواند اشتغالزا و راهی برای رفع مشکلات اقتصادی باشد.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: