واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
دکتر احمد شیرزاد استاد دانشگاه

مجلس مراقب اقلیت باشد!

شاید بدشانسی فرجی‌دانا این باشد که دوران وزارتش بعد از وزیر وابسته به جناح تندروی اصولگرا شروع شد که وی را وادار به تغییر مدیرانی کرده که جناحی عمل می‌کرده‌اند و این در ظاهر رفتاری است که . . .
تدبیر24: دولت برای تصدی وزارت علوم شخص مطلوب خود را انتخاب کرده و نمی‌خواهد در خط‌مشی این وزارتخانه تغییری ایجاد کند. وزارت علوم درحال حرکت در یک مدار منطقی است. این وزارتخانه از ابتدای شروع کار دولت یازدهم تا به امروز در یک مسیر کاملا غیرسیاسی حرکت کرده و درعین حال عملکرد دکتر فرجی‌دانا کاملا حرفه‌ای بوده و مدیریت‌شان قابل دفاع است همان‌طورکه مدیریت‌های خوب و شایسته دانشگاهی رفتارهای اینچنینی از خود نشان داده‌اند. یعنی رفتار سیاسی نداشته و در مدیریت‌ها صرفا به شایستگی، لیاقت و معیارهای دانشگاهی توجه کرده و مدار مدیریت دانشگاه را از حالت منزوی زمان وزارت آقای دانشجو خارج کرده است.

شاید بدشانسی فرجی‌دانا این باشد که دوران وزارتش بعد از وزیر وابسته به جناح تندروی
اصولگرا شروع شد که وی را وادار به تغییر مدیرانی کرده که جناحی عمل می‌کرده‌اند و این در ظاهر رفتاری است که به مذاق تندروهای اصولگرا خوش نیامده است. اگر بعد از یک وزیر متعارف و معمولی مانند وزرای قبل از دولت‌های نهم و دهم روی کار می‌آمد شاید بسیاری از مدیران را تغییر نداده و همکاری خود را با آنها در وزارت علوم ادامه می‌داد. اگر در این میان عده‌ای هستند که این خیال را در سر می‌پرورانند که دکتر روحانی از مواضع خود باید کوتاه بیاید و وزارت علوم را به جناح اصولگرا بسپارد، خیالی بیهوده است.

اصولا منش و رفتار و مدیریت جناح اصولگرا برای وزارت علوم چندان مفید نبوده است. اگر به پیشینه مدیران جناح راستی نگاهی داشته باشیم دانشگاه‌ها در زمان آنها روال مطلوبی نداشته است. حتی دکتر معین در زمان وزارت خود به‌عنوان یک مدیر کاملا سیاسی، مدیرانی را در رأس امور دانشگاهی قرار داده که کاملا حرفه‌ای بوده و عموما هم غیرسیاسی بودند. بعد از دوران دکتر معین مجموعه مدیران دانشگاهی که با وی کار کرده‌اند، خیلی سابقه سیاسی نداشتند و عقل هم این‌گونه ایجاب می‌کند که حتی اگر وزیری، شخصیتی سیاسی داشته باشد در وزارت علوم باید رفتاری کاملا دانشگاهی داشته باشد. انتخاب اصولی دولت آقای روحانی این است که در این حوزه دست به ماجراجویی نزند. از طرفی دیگر دکتر روحانی کوپن عقب‌نشینی در مقابل جناح راست را قبلا خرج کرده‌اند و در جاهایی مثل وزارت کشور از مواضع خود کوتاه آمده و همچنین در انتخاب فرمانداران هم سعی کردند که اصولگرایان رنجیده‌خاطر نشوند و این خود نکته مثبتی است. حال اگر روحانی بخواهد همچنان با مماشات با اصولگرایان تندرو رفتار کند با مشکل مواجه خواهد شد.

به‌طور کلی مساله استیضاح وزیر علوم از دو حال خارج نیست؛ یا با قدرت و قاطعیت ایشان به کار خود در وزارت علوم ادامه خواهند داد و در این راستا از مجلس هم انتظار می‌رود تدابیر لازم را در برابر اقلیت 50نفری وابستگان به جبهه پایداری بیندیشد، اما چنانچه آقای فرجی‌دانا با رأی مجلس از مقام وزارت برکنار شوند در این حالت هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و دولت آقای روحانی باید مواضع خود را حفظ کرده و فرد مناسبی را از میان افراد مناسب و شایسته که تعداد آنها در حوزه علوم و دانشگاه زیاد است، انتخاب کند. هرچند امیدواریم این اتفاق نیفتد و وزارت علوم دست به دست نشود و به حرکت در مسیر علمی و اصولی خود همچنان ادامه دهد.   
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: