واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
تحلیل بولومبرگ از آینده اقتصادی ایران با حسن روحانی

سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به تهران

با ادامه روند مذاکرات هسته ای و امید به برداشته شدن تمامی تحریم ها و همزمانی بحران داعش در عراق و تمایل غرب درهمکاری امنیتی با ایران رسانه ها از افزایش جذب سرمایه گذاران خارجی در ایران خبر داده اند.
تدبیر24: با ادامه روند مذاکرات هسته ای و امید به برداشته شدن تمامی تحریم ها و همزمانی بحران داعش در عراق و تمایل غرب درهمکاری امنیتی با ایران رسانه ها از افزایش جذب سرمایه گذاران خارجی در ایران خبر داده اند.

به گزارش پیام نو  موفقیت توافق موقت ژنو و ادامه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ باعث هجوم سرمایه گذاران خارجی به تهران شده است به طوری که درهتلهای لوکس پایتخت یافتن اتاق خالی بسیار مشکل شده است. بلومبرگ در گزارش خود از بازارسرمایه گذاری در ایران دلایل مختلفی را برشمرده که منجر به جذب سرمایه گذاران درایران گشته است.

به گزارش بلومبرگ ایران یکی از بزرگترین بازارهای بسته درجهان است و پس از سالها انزوا در آستانه بازشدن درهایش به روی تجارت جهانی است. "چارلز رابرتسون” اقتصاددان ارشد دریک شرکت سرمایه گذاری در لندن که اخیرا به تهران سفر کرده است ایران را با ترکیه سال۲۰۰۴ مقایسه می کند که به صورت یک بازار نوظهور در تجارت جهانی نمایان شد و اکنون پس از یک دهه ترکیه به اقتصادی قدرتمند تبدیل شده است.

آنچه انتظارات سرمایه گذاران خارجی را نسبت به معاملات تجاری با ایران بالا برد موفقیت دیپلماتیک در مذاکرات هسته ای بود که راه را برای برداشته شدن تحریم ها علیه ایران باز کرد. با توافق موقت ژنو بخشی از تحریم های بین المللی برداشته شد که شامل تعلیق تحریم های صادرات پتروشیمی ، تجارت طلا، سرویس های قطعات یدکی و صنایع خودروسازی بود. با ادامه یافتن مذاکرات بخشی از سرمایه های مسدود شده ایران در خارج آزاد شد دراین میان درگیری اسرائیل و حماس در غزه و رشد گروه تروریستی داعش بار دیگر پای ایران و مذاکرات هسته ای را به رسانه ها و میز گفتگو با کشورهای غربی کشاند .

گسترش حملات گروه داعش در عراق باعث نزدیکی ایران و آمریکا شد. درصورت به خطرافتادن تولید نفت در عراق ، ذخایر نفتی ایران (چهارمین ذخایر بزرگ در جهان)به مهمترین ذخایر در بازار جهانی تبدیل خواهد شد.

ایران با جمعیت ۷۶ میلیون نفراست و تولیدات خودرو اش تنها در سال ۲۰۱۱ دوبرابر تولیدات خودرو در ترکیه بوده است و مصرف سالانه آهن در ایران بیش از انگلستان یا فرانسه است و ارزش بازار سرمایه اش حدود ۱۳۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است که سه برابر بازار بورس ویتنام است و از دید چارلز رابرتسون قابلیت های ایران درجذب سرمایه گذاری زیرساختی و بازار سرمایه بسیار بالاتر از کشورهای مشابه اش است و با برداشتن تحریم ها شرکتهای دارویی و لوازم پزشکی باید خود را آماده سرمایه گذاری بلافاصله کنند.

دولت روحانی درنظر دارد با ۱۰ میلیارد دلار سیستم حمل و نقل شهری تهران را در پنج سال آینده بهبود بخشد و شرکتهای اروپایی  را با برنامه ریزی، آماده بازگشت برای مذاکرات دراین زمینه می کند وپیش بینی شده شرکت های آمریکایی از این سرمایه گذاری ها عقب خواهند ماند.

کاهش ارزش ریال
در تابستان سال ۹۲ تولید نفت ایران به پایین ترین حد خود در بیست سال گذشته و به بشکه ای ۲٫۵ میلیون در روز رسید با شروع انتخاب تا پیروزی روحانی ، ارزش ریال نسبت به دلار کاهش شدیدی یافت که با تورم شدید همراه شد. روحانی با کنار زدن رویکرد احمدی نژاد ، در کنفرانس اقتصاد جهانی داووس کشورهای جهان را به سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد.

برنامه های انرژی
ایران با وجود برنامه های توسعه پروژههای نفت و گازی نیازمند متخصصان برای تقویت سرمایه گذاری در تولید نفت خام است. به دنبال برداشتن بخشی از تحریم ها وزیر نفت ایران با نمایندگان شرکتهای توتال و اینی درباره همکاریهای انرژی صحبت کرد و در اردیبهشت ماه وزارت نفت ایران از شرکت ۶۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز در تهران خبر داد.

خودروسازی
شرکت های خودروسازی غربی نیز موتورسرمایه گذاری خود درایران را گرم می کنند در سال ۹۲ باوجود تحریم ها خودروسازی ایران نیم میلیون خودروی جدید تولید کرده است در دی ماه سال ۹۲ شرکت رنو سومین شرکت بزرگ خودروسازی در جهان بار دیگر صدور قطعات مونتاژی به ایران خودرو و پارس خودرو را از سرگرفت . نمایندگان شرکت پژو نیز برای همکاری دوباره به تهران سفر کردند.

روندی نامشخص
با وجود توافق موقت هسته ای و ادامه روند مذاکراتی تحلیلگران معتقدند تحریمها یک شبه از بین نمی رود و احتمالا گره های موجود می تواند از سرعت سرمایه گذاری کم کند و این امر وابسته به رویدادهایی چون روند مذاکرات هسته ای و دیدگاه تندروها در آمریکا است. هنوز بسیاری از قوانین آمریکا تجارت با ایران را محدود می کند که با توجه به مذاکرات هسته ای تغیر می کند. مخالفان ایران در کنگره شاید به حفظ تحریم ها ادامه دهند. بانک های بین المللی نیز که خواهان انجام معاملات تجاری با ایران هستند خود را وابسته به حل و فصل نهایی مذاکرات هسته ای می بینند. در این میان ایرانیان چاره زیادی جز فکر کردن به اینکه  چیز بهتر می شود ندارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: