واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۳۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹

کلید توسعه میادین مشترک

توسعه میادین مشترک نفتی و گازی در حالی در اولویت قراردارد و به شدت از سوی وزیر نفت در سال جاری مورد تاکید قرار گرفته که در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه این میادین، انتشار اوراق مشارکت در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که پیش‌تر وزارت نفت به دنبال سرمایه‌گذار برای توسعه این میادین بود.
تدبیر24: در راستای توسعه میادین مشترک نفتی و گازی، توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی و همچنین میادین نفتی آزادگان و یادآوران از اولویت بیشتری نسبت به سایر میادین برخوردار است.

انجام فعالیت‌های منسجم اکتشافی در خشکی و دریا، پیگیری و بررسی مستمر وضعیت میادین مشترک نفت و گاز در کمیته ویژه و با قید فوریت، انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین مالی طرح های توسعه ای مربوط به این میادین، تعیین سیاستگذاری و روش‌های بهینه ازدیاد برداشت از میادین هیدروکربنی با اولویت افزایش تولید از میادین مشترک و مواردی از این قبیل از سوی شرکت ملی نفت مورد توجه قرار گرفته است و باید دید که آیا انتشار اوراق مشارکت می تواند قفل توسعه میادین مشترک را باز کند.

بنا به این گزارش وعده پیشرفت قابل قبول در میدان مشترک آزادگان جنوبی و همچنین فعالیت پرشتاب در آزادگان شمالی و یادآوران در حالی از سوی مسولان وزارت نفت مطرح شده که بررسی روند توسعه این میادین نشان از تاخیر در بهره برداری از این میادین دارد که ضرر قابل توجهی را به کشور تحمیل کرده است.

آزادگان جنوبی به دنبال سرمایه‌گذار
حدود سه ماه از خلع ید پیمانکار چینی میدان آزادگان جنوبی می گذرد و شرکت ملی نفت به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی برای توسعه این میدان نفتی است و آنطور که اعلام شده بودجه اولیه تصویب شده توسعه میدان آزادگان جنوبی ٥٠٠ میلیون دلاردر بخش ارزی و ٥٠ میلیارد تومان در بخش ریالی است.

بر این اساس میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و در واقع از بزرگترین میادین نفتی جهان است که در سال ١٣٧٦ کشف شده است، اما توسعه آن همواره با فراز و نشیب بسیار همراه بوده است، در تازه‌ترین دور از این حواشی، به تازگی پیمانکاران چینی از بخش جنوبی این میدان عظیم اخراج شده‌اند و توسعه این میدان عظیم نفتی در پیچ و خم جذب سرمایه‌گذار است.

در این باره پیش‌تر عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، گفته بود که اگرچه بر اساس تصمیم گیریهای جدید، میدان مشترک آزادگان جنوبی با استفاده از سرمایه های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می یابد، اما در عین حال از حضور سرمایه گذاران متعهد و توانمند خارجی نیز در توسعه این میدان استقبال می شود.

در این راستا رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در جدید ترین اظهارات خود درباره توسعه این میدان نفتی مشترک گفته تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان امسال، تحرک قابل قبولی را در توسعه میدان آزادگان جنوبی شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر نفت همچنین اعلام کرده که پس از خلع ید چینی ها در این میدان مشترک، تلاش برای استفاده از پیمانکار داخلی در این طرح آغاز شد و تاکنون چهار دکل دیگر نیز به این میدان افزوده شده و تا پایان نیمه نخست امسال، تعداد دکلهای فعال در این میدان مشترک به ١٠ دکل افزایش می یابد.

توسعه آزادگان شمالی با شتاب بیشتر در پی قطع همکاری با چینی ها
در پی قطع همکاری با چینی‌ها، توسعه آزادگان شمالی با سرعت بیشتر در حال انجام است و فاز نخست توسعه این میدان از پیشرفت ٦٧ درصدی برخوردار شده و آن طور که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفته به رغم تاخیر بیش از ٢ سال، فاز نخست این طرح توسعه در سال آینده به ثمر می رسد.

بنا به این گزارش با بهره برداری از فاز نخست توسعه آزادگان شمالی، ٧٥ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خام کشور اضافه می شود، گفت: به نظر می رسد قطع همکاری با شرکت CNPCIدر میدان آزادگان جنوبی ، باعث جدیت بیشتر این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی شده است.

تاخیر چینی ها در یادآوران و وعده بهره برداری در آذرماه
میدان یادآوران نیز یکی از میادین مشترک نفتی ایران با عراق است که از ترکیب دو میدان حسینیه و کوشک ایجاد شده است و پس از ساعت‌ها مطالعه و کار کارشناسی، قرارداد توسعه فاز اول این میدان نفتی آذرماه سال 1386 بین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) به عنوان کارفرما و شرکت ساینوپک چین با ارزش حدود 2 میلیارد دلار برای تولید روزانه ‌85 هزار بشکه در فاز اول و همچنین تولید 100 هزار بشکه در فاز دوم به صورت بیع متقابل منعقد شد، اما چینی‌ها در این پروژه باز هم به وعده خود عمل نکرده و آنطور که باید پروژه را پیش نبردند.

چینی‌ها کار در این پروژه را در مرداد ماه 1387 آغاز کردند و در حالی که بنا بود فاز اول 17 تیر ماه سال 1392 (59 ماهه) به‌طور کامل به بهره برداری برسد این امر محقق نشد و تاکنون چینی ها تاخیری 12 ماهه در بهره برداری از این فاز داشته اند.

البته آنطور که گفته می‌شود در سال 1389 با موافقت دولت، رقم اعتبارات توسعه فاز اول این میدان با افزایش یک میلیارد و 633 میلیون دلاری از مرز 3.6 میلیارد دلار عبورکرد.

بنا به این گزارش آبان ماه سال گذشته بود که پس از تاکید بیژن زنگنه، وزیر نفت بر توسعه هر چه سریعتر میدان های مشترک بخش خشکی بویژه میدان یادآوران و همچنین انتقاد شرکت ملی نفت از عملکرد پیمانکار چینی در این پروژه، در حالی که روزانه 25 هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام (از بهمن ماه 90) از این میدان مشترک تولید می‌شد، ساینوپک وعده داد که میزان تولید را تا بهمن سال 1392 به روزانه ۵۰ هزار بشکه برساند.

اما این وعده باز هم عملی نشد، تا اینکه اواخر اسفند ماه سال گذشته، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) گفت که احتمال دارد که تولید نفت تا پایان سال 1392 به 50 هزار بشکه در روز برسد.

این شرکت چینی به رغم دیگر پیمانکار چینی فعال در میدانی نفتی آزادگان جنوبی که نتوانست به وعده های خود عمل کند و از این پروژه عظیم نفتی اخراج شد، طبق تایید شرکت ملی نفت ایران، ظاهرا پس از چند هفته تاخیر توانست ظرفیت تولید در این میدان مشترک را به روزانه حدود 50 هزار بشکه برساند،اما این اعلام شرکت ملی نفت در حالی صورت گرفته که عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت امروز گفته است که هم اکنون روزانه ٢٥ هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود.

وی همچنین گفته که فاز دوم توسعه این میدان مشترک با مشکل چندانی روبه رو نخواهد بود و در صورتی که سرمایه گذاری برای تامین اعتبار پروژه اعلام آمادگی نکند، میدان با استفاده از منابع و سرمایه های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می یابد.

بر این اساس در صورتی که طبق وعده‌ها، فاز اول میدان مشترک یادآوران در آذرماه سال جاری تکمیل ‌شود، باز هم چینی‌ها تاخیری 17 ماهه در اجرای این پروژه داشته‌اند که با یک حساب سرانگشتی از تیر ماه سال گذشته ضرری حدود 2.7 میلیارد دلار را به کشور تحمیل کرده اند.

به گزارش ایسنا درباره آخرین وضعیت توسعه یادآوردان و آزادگان جنوبی، مدیرعامل شرکت ملی نفت اولویت دوم کاری این شرکت را توسعه میدانهای مشترک غرب کارون اعلام کرده و گفته که هم اکنون فعالیتها در میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران نیز با شتاب بیشتری نسبت به هفت یا هشت ماه گذشته دنبال می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: