واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴

پاتوق شالیکاران پس از برداشت برنج کجاست؟

رواج فرهنگ قهوه خانه نشینی شالیکاران در گیلان خسارتی پنهان به اقتصاد کشاورزی گیلان وارد می‌کند.
تدبیر24: گیلان استانی کشاورزی است که 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد. کشاورزان گیلانی عمدتاً برنجکار و یا چایکارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تک محصولی بودن کشاورزی در گیلان از دلایل گسترش فرهنگ قهوه‌خانه نشینی در روستاهای استان است.

مردان روستایی در گیلان پس از پایان فصل کشت و کار طبق رسمی قدیمی عادت دارند اوقات بیکاریشان را در قهوه خانه‌ها سپری کنند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد رواج فرهنگ قهوه‌خانه نشینی در روستاهای گیلان با گسترش بیکاری فصلی، میلیاردها ریال خسارت به اقتصاد گیلان وارد می‌کند.

از سوی دیگر گفت‌وگو با برخی روستاییان نشان می‌دهد روستاییان گیلانی به 3 دلیل عادت، بیکاری و کسب آخرین اخبار محل زندگی شان به قهوه خانه‌ها رفت و آمد می‌کنند.

محبوبه، همسر یک کشاورز گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه فقط تولید برنج به تنهایی کفاف هزینه های ما را نمی‌دهد، اضافه کرد: کشاورزان عموما در 6 ماه دوم سال بیکارند و جز حضور در قهوه خانه‌ها برای وقت گذرانی چاره‌ای ندارند. معمولا زنهای روستایی علاوه بر انجام کارهایی مانند بافت فرش دستباف به اقتصاد خانوار خود کمک می‌کنند. پرداختن به کشت دوم می‌تواند راهکار اساسی برای افزایش درآمد خانواده‌ها باشد.

شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: توسعه کشت دوم باید بیش از امروز در گیلان جا بیفتد. 4 ماه از سال کشاورزان گیلان به کشت اولیه برنج اولیه مشغول هستند. برخی از شالیزارها 8 ماه از سال بدون استفاده می‌مانند که این امر موجب می‌شود تا درآمد شالیکاران برای گذران زندگی شان کافی نباشد.

شعبان نژاد تاکید کرد: اولویت کشت دوم در شالیزارها با راتون است زیرا برنجی است که با هزینه کمتر از برنج اولیه پرورش می‌یابد و گرانتر از آن به فروش می‌رسد. سال گذشته 72 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به کشت دوم اختصاص یافت و امسال 90 هزار هکتار از شالیزارها برای کشت دوم از هم اکنون آماده‌ شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: پیش بینی می‌شود امسال 42 هزار هکتار از شالیزارها به پرورش راتون اختصاص پیدا کنند و در بقیه شالیزارها، سبزیجات برگی و غده‌ای کشت شود.

وی از کشاورزان خواست تا حتما نسبت به کشت دوم در مزارعشان اقدام کنند و برای توسعه این فرهنگ در بین کشاورزان امسال پوسترهای ترویجی توزیع شده است.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه کشاورزان موفق سال گذشته با توجه به درآمد خوبی که از فروش محصولات کشت دومشان داشتند، حتی به کشت سوم نیز پرداختند، تصریح کرد: پرروش ماهی قزل آلا در شالیزار از جمله طرح های موفق بود که سال گذشته در گیلان به خوبی اجرا شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: