واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۳۳۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
دكتر صباح زنگنه تحليلگر مسائل بين الملل

چرا دهم شهريور مهم است؟

بي‌ترديد مذاكرات شهريور ماه در آينده مذاكرات هسته‌اي تاثيرگذار است. همگان انتظار دارند ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه در نيويورك از ميزان اختلافات عمده امروز بكاهد و به هر حال بايد منتظر ماند و . . .
تدبیر24: حضور وزراي خارجه ايران و اعضاي 1+5 در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل يك فرصت براي گفت‌وگوهاي دوجانبه و چندجانبه  است. فرصتي كه مجمع عمومي سازمان ملل شهريور هر سال پديد مي‌آورد، قطعا مي‌تواند در گره‌گشايي مذاكرات موثر واقع شود. بنابراين ديپلمات‌ها سعي مي‌كنند بيشترين بهره را از روز آغاز مجمع (10شهريور) تا روزهاي پاياني ببرند.

اكنون كه تقريبا يك ماه از آخرين دور مذاكرات گذشته است، شاهد تغييرات محسوسي در مناسبات و تحولات جهاني هستيم. بنابراين به نظر مي‌رسد ديپلمات‌ها شرايط جديدي را در شهريور ماه تجربه مي‌كنند. تحريم‌هاي روزافزون روسيه و تقابل اين كشور با اعضاي 1+5 شرايط گفت‌و‌گوها را تغيير داد. به نظر مي‌آيد تحريم‌ها و درگيري بر سر مسائل اوكراين تله بزرگي را بر سر راه روسيه گذاشته است كه در آينده مذاكرات را هم به چالش مي‌كشد. اگر روسيه بتواند از اين تله به خوبي عبور كند، قطعا مي‌توان به سلامت گفت‌وگو‌ها اميد داشت.

اگر روسيه و ديگر اعضاي 1+5 به مسئله‌اي غير از گفت‌وگوهاي هسته‌اي بپردازند، قطعا مذاكرات با چالش‌هاي جدي روبرو مي‌شود چرا كه در كنار بحران اوكراين، بحران داعش، جنگ غزه و .... مسائل مختلفي مذاكرات را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. به هر حال آينده مذاكرات هسته‌اي بستگي زيادي به ديدارهاي دوجانبه ايران و اعضاي 1+5 دارد. دو طرف مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود را به هم نزديك كنند. اين تصور هم وجود دارد كه اعضاي 1+5 و ايران فرصت شهريور ماه تا آذر را درك ‌كنند و بدانند كه پايبندي آنها به تعهدات و انعطاف آنها در آينده، سرنوشت پرونده هسته‌اي را تعيين مي‌كند. ايران به طور جد خواستار لغو تحريم‌هاي سازمان ملل است بدين ترتيب كه اعتماد ايران به گفت‌وگوها جلب مي‌شود. كشورهاي 1+5 هم به دنبال راستي‌آزمايي‌هاي پرونده هسته‌اي ايران هستند.

ايران در طول يك سال اخير بيشترين ميزان همكاري را با 1+5 داشته است. اين ميزان همكاري موجب شد گزارش‌هاي آژانس تفاوت عمده‌اي با گذشته پيدا كند. به يك معنا اين فرصت براي دستگاه ديپلماسي پديد آمد تا بيانيه‌هاي آژانس را به عنوان سند راستي‌آزمايي روي ميز مذاكرات بگذارد. بي‌ترديد مذاكرات شهريور ماه در آينده مذاكرات هسته‌اي تاثيرگذار است. همگان انتظار دارند ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه در نيويورك از ميزان اختلافات عمده امروز بكاهد و به هر حال بايد منتظر ماند و نتيجه مذاكرات وزراي خارجه در شهريور ماه را در چارچوب گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 ديد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: